Luft/Vand temperature i VVB

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Wulff21
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 apr 2012 15:25

Luft/Vand temperature i VVB

Indlæg af Wulff21 »

Hej alle sammen.

Jeg går og kigger efter min mors luft/vand varmepumpe med en 300 liter VVB. Det er et queen LV12DC fra DVI.
Huset er en blaning af gulvvarme og radiatore.
SETUP: http://www.jordvarme.dk/privat/produkte ... pe-dc.html


Nu her hvor det blev vinter begynder temperaturen i toppen af VVB at krybe over 70 grader men at bunden af VVB stadig lå på omkring 35-40 grader (fremløbstemperatur til varme). Varmtvands cirkulations pumpen kørte kun morgen og aften.

Ved at forsøg lod jeg cirkulationspumpen køre hele tiden og og fik derved varmen i VVB flyttet ned i beholderen, så temperaturen nu er ca. 35-40 grader i hele VVB.

Varmtvandspriotering er slået fra, da man sagens kan tage bad i 40 grader vand og system skulle selv varme op til 60 grader en gang i mellem for at ungå legionella.

Men var det det rigtige jeg gjorde?

Jeg frygtede lidt udfældning af kalk i beholderen når temperaturen var så høj.

Derudover må det også være bedre for kompressoren, da den må have nemmere ved at komme af med varmen i en koldere VVB dvs. økonomi. Vi har watt-meter på så jeg vil mene at forbruget faldt med ca. 5 kwh om dagen. Men det er svært at sige om det er korrekt da der er mange faktore der spille ind.

Nogle der har nogle erfaringer de kan dele?

Mvh.
Bjarke

Glædelig bagjul

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Luft/Vand temperature i VVB

Indlæg af Hjemme teori »

Normalt på en L/V pumpe laves de sidste grader i VVB af et elvarmelegme, da pumpen ikke rentabelt kan lave så varmt vand. Så det jeg tror du har gjort ved at starte cirkulationen hele dagen er at el-varmelegmet nu laver mere og pumpen mindre (deraf besparelsen på pumpen, men så er der altså brugt mere el et andet sted).

men med 70grader i toppen lyder det til at varmelegmet er stille alt for højt. Hvis der er den beskrevne jævnligt forhøjede temperatur i tanken skulle 50-55 grader være rigeligt og hvis du kan leve med de 35-40 kan du jo skrue varmelegmet helt derned. (jeg ville sige 53grader, det er der vandet blive "brand varmt", altså for hænderne).
Mvh. Sophus
Wulff21
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 apr 2012 15:25

Luft/Vand temperature i VVB

Indlæg af Wulff21 »

Varmelegmet er slået helt fra, så der er ingen el-varme der hjælper til.

Jeg har set 70 grader i toppen af tanken, mens kompressoren kører for at holde en temperatur på 35-40 grader i bunden af tanken. De virker ikke optimalt for mig.

Besvar