Jeg er også af den overbevisning at der er noget galt med RS-485 interfacet. Jeg har ikke oplevet CRC fejl anden de gange hvor GND ikke var koblet igennem sammen med A og B tråden på RS-485, eller jeg ikke lige havde fået pillet display enheden af når jeg hentede data.
Når nu vi er i gang med dette problem om kobling af ekstern RS-485 interface, da vær opmærksom på at RS-485 GND er fælles GND med de 6 føler. Denne GND er svævende ( "ikke tøjret til noget" ), hvilket kan bevirke at der kommer støj ind på følerledninger, med små spring i temperaturerne til følge. Specielt OT og HT følerne er udsatte da disse er ført ud af kabinettet. Producenten har prøvet at løse problemet på netop disse to føler ved at sætte en elektrolyt over tilledningerne til disse to føler. De sidder oppe i kabelbakken over PLC'en. Fænomenet ses i små spring i temperaturen hver gang PLC'en sampler/opsamler temperatur data. BEMÆRK DETTE HAR INTET MED CRC AT GØRE. Fænomenet kan ske hvis RS-485 interfacet er forsynet ekstern fra f.eks. en SMPS forsyning. Problemet kan løses med de elektrolytter som også fabrikanten har sat i, men kan også løses ved at forbinde GND med PE på selve maskinen. Da er GND ikke længere svævende.
Problemet med svævende GND kan måske også resulterer i CRC fejl, men det komme an på en måling, evt. med et oscilloskop. Så forsyning, og andre tilslutninger som kan introducerer støj, vil kunne give CRC fejl.
Nu kører jeg med data opsamling på PLC'en på 4. år, uden de store problemer, dog havde jeg en defekt Moxa box i starten som gav CRC fejl. Jeg skiftede nogle udtørrede lytter i denne og så kørte den igen. PLC'en gør nødagtig det den skal.
Mht. følerne ved fejl, se:
https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... 48#p363548
Jeg kører stadig med nedsat flow i pause tilstand. Dette spare ca. 700 kWh om året. Og nej en Grundfos Alpha 2-3 kan ikke løse dette problem. Den gør det kun værre.
Det næste fokus område jeg har fundet ud af, er "de-icing heater" funktionen. Jeg har efter jeg er begyndt med dataopsamling på hoved elmåleren, med en ESP'er, konstateret at forbruget på fase 1 stiger markant efter det er begyndt at blive koldt. Umiddelbart i omegnen af 400-500 Watt ( jeg ser bort fra cos phi
). Noget af dette skyldes cirkulationspumpen og blæser som kører høj drift når varmepumpen producerer varme, men dette ekstra strømtræk på fase 1 sker kun når temperaturen er så lav som nu ca. 0-5 grader. Jeg er ret sikker på det er "de-icing" der tænder og brænder en del effekt af under produktion. Se nedenstående skærmprint af hoved elmåler, kun varmepumpen under produktion, resten af hytten koblet fra.
"de-icing" er bare et varmekabel under fordamperen som skal undgå is ophobning under fordamperen, men det giver ingen mening at denne skal varme under produktion, luften strømmer jo bare lige forbi og direkte ud gennem blæseren. Så nu kobler jeg den fra. Hvis denne skal give mening kan den være aktiv under stilstand, og kobles ind på kontaktoren for "crank-case heater" og "electrothermal-film". Det skal prøves :-)
I disse tider med høje elpriser har jeg tænkt på at lade Linux distro’en sænke / hæve f.eks. ST5 ( kører med varmekompensering/flydende kondensering ) i takt med prisen på el stiger / falder. Jeg har ikke undersøgt videre i disse register. Min tvivl går på om man kan skrive / læse i disse register "on the fly", dvs. mens PLC'en / varmepumpen er i normal operation, eller man skal give PLC'en besked på at gå i stand-by for at kunne tilgå registrene og herefter starte PLC'en / varmepumpen op igen. Måske
@araldit ved noget om dette.
Mvh Smoelfen