Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangler varme i stueetagen

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Mangler varme i stueetagen

Indlæg af Kalechen » 06 feb 2023 16:01

Ellers skriv dit tlf.nr., hvis det ikke fungerer i morgen.

Så vil jeg gøre et forsøg i morgen eftermiddag.


Christofferhg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 feb 2023 09:28
Mit fyr: Milton greenline duo 15kw
Areal: 263
Brændsel: Elektricitet
Fremviser gerne i postnummer: 2960
Modtaget likes: 1 gang

Re: Mangler varme i stueetagen

Indlæg af Christofferhg » 06 feb 2023 21:08

BWJ skrev:
06 feb 2023 14:15
1. Enten i datablade for hhv gamle og nye, eller den gammeldags metode med at sætte max varme på to kendte kredse, demonter derefter hoved og mål fra anlægsflade til trykfod i begge hoveder, - samme øvelse udføres ved helt lukket, forskel i hoveder må ikke være mere end +/- 1 mm
5. Øvelse her er som skrevet, demonter alle hoveder (husk at mærke hvor de sad) stil returventilen (den hvide med riflet hoved) på ex. 4 og se om varme stabiliserer sig efter 1 døgns tid.
6. Bonusspørgsmål, hvis der ét værelse eller en del af et gulv på 1 sal, der har mindre varme end ønsket, - så er løsningen meget tættere på end du tror. ;-)
1. Ok jeg prøver
5. Det har jeg faktisk prøvet uden at det gav nogen ændring
6. Det er to rum i stueetagen som altid har haft svært ved at blive varme. De har begge store glaspartier og ligger længst væk fra fyrrum og varmepumpe.

Jeg har prøvet at skrue ned for flow på kredsene på 1. Sal. De stod alle fem på fuld flow som om de slet ikke var indregulereret. Det gav dog ikke rigtig nogen effekt på stueetagen. Derudover så begyndte der at sive lidt vand op ad dem. Tror ikke de har blevet rørt i 20 år. Kan der være en pakning der er gået eller lignende? Har sat dem på fuld flow igen og så er de tætte.

Efter varmepumpen har lavet varme så falder fremløbstemperatur 6 grader på under 30 minutter. Er det normalt? Når den så starter at lave varme så er der rigtig meget piblen fra buffertank som om der er bobler/luft. Kan der være for meget luft i systemet som påvirker fremløbstemperatur og evnen til at holde på varmen?

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Mangler varme i stueetagen

Indlæg af kreller » 08 feb 2023 20:03

Er der en temperaturføler på fremløb fra vp inden buffer og en efter buffer ?
Har set systemer, hvor der i buffer bliver blandet så kraftigt op at der fra vp laves 55gr men efter buffer kommer der kun 32gr videre til huset.
De steder har det afhjulpet at koble fremløb direkte til gulvvarmen og returen går i buffer og videre til vp. Kredsene til de rum, der skal være varmest åbnes helt op og varmekurven justeres så temperaturen passer i rummet. Shunter skal fjernes da de kun er i vejen.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Mangler varme i stueetagen

Indlæg af BWJ » 08 feb 2023 20:11

Christofferhg skrev:
06 feb 2023 21:08
1. Ok jeg prøver
5. Det har jeg faktisk prøvet uden at det gav nogen ændring
6. Det er to rum i stueetagen som altid har haft svært ved at blive varme. De har begge store glaspartier og ligger længst væk fra fyrrum og varmepumpe.

Jeg har prøvet at skrue ned for flow på kredsene på 1. Sal. De stod alle fem på fuld flow som om de slet ikke var indregulereret. Det gav dog ikke rigtig nogen effekt på stueetagen. Derudover så begyndte der at sive lidt vand op ad dem. Tror ikke de har blevet rørt i 20 år. Kan der være en pakning der er gået eller lignende? Har sat dem på fuld flow igen og så er de tætte.

Efter varmepumpen har lavet varme så falder fremløbstemperatur 6 grader på under 30 minutter. Er det normalt? Når den så starter at lave varme så er der rigtig meget piblen fra buffertank som om der er bobler/luft. Kan der være for meget luft i systemet som påvirker fremløbstemperatur og evnen til at holde på varmen?
Sig mig engang, mangler du kun varme i stueetagen ved de 2 rum med vinduespartier? :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Mangler varme i stueetagen

Indlæg af Kalechen » 17 feb 2023 16:23

Kunne være spændende at vide om der kom styr på installationen og hvad der blev fortaget, hvis det virker nu...


Besvar