Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf Jamy » 28 feb 2011 23:15

levi » 28 Feb 2011, 22:46 skrev:
Det var mange spørgsmål i så lille tekst :)

1 - Mit anlæg er fra http://www.airconnection.dk - jeg har den unit der hedder COMFOAIR

2 - Jeg kan GODT forstå du selv vil montere anlægget, - det er vanvittigt dyrt at få nogen til det :(

3 - Jeg har IKKE lyddæmpere på alle indblæsninger (Er du vimmer mand hehe) - der er lyddæmpere på ind/ud på uniten (Så larmer den ikke udenfor) - der er dobbelt lyddæmper på udsug rum og indblæs rum (En fast lyddæmper på 1 meter, - og en fleksibel lyddæmper på 1 meter).

4 - Jeg HAR haft hedeflade på, - men har pillet den ned igen, - og jeg må indrømme jeg kan ikke mærke forskel - MEN jeg har også 3.5 meter til loftet.. (Bor i en gammel skole).

5 - En unit kan fryse i kondensopsamleren (Bakken under veksleren) - HVIS unitten står for koldt, - min unit står på et loftrum hvor der min. 0 grader - så jeg har ikke frostproblemer..

6 - Når man vil have varmegenvinding (Hvilket område jeg selv er blank i når vi snakker dimensionering) - så vil jeg anbefale at få lavet en tegning af dit hus (Det er fint med en håndtegning med mål), - så man kan udregne hvor mange kubik meter luft der skal flyttes, - denne tegning skal så leveres til din grossist (F.eks mig) - så ville jeg sende din tegning videre til de rette "ventilations eksperter" og bede dem om en dimensionering, - anlægsforslag og materiale/pris overslag.

7 - Har du specielle ønsker mht. udsug fra badeværelse etc. så skal du naturligvis huske at notere disse, - så du får den rette styring med til unitten (OG evt. hygrostater).

8 - P.s - Jeg har ikke oberserveret at luften er for tør ?

P.p.s - Husk det koster penge i drift at have varmegenvinding, - min koster ca. 4-5000 kr i drift om året, - lidt af det bliver tjent hjem da en del af den fugtige luft bliver suget ud hvilket gør huset billigere at opvarme, - disse 2 forhold opvejer dog ikke hinanden, - så man skal investere i varmegenvinding pga. komforten og det dejlige indeklima :)

P.p.p.s - Husk, - hvis du vil have koblet aircon på installationen på et tidspunkt, - så husk at VOLDISOLERE dine spirorør/slanger, - ellers frasiger du dig denne mulighed i fremtiden :)

Fik jeg svaret på det hele ? :)


Undskyld jeg blander mig lige i dit indlæg

2. Ja monter endelig selv hvis hænderne er sat rigtigt på, men husk at få indreguleret anlægget rigtigt, det kræver altså noget kendskab til ventilaton og noget måleudstyr.

3. Jeg ville selv montere lyddæmpere imellem alle rum, da det forhindre cross talk som det hedder ( lyd via kanalsystemet fra rum til rum), og det er egentligt ikke en så stor merudgift medmindre de købes i silvan el lign. Men pissedyrt at eftermontere når huset nu engang er færdigt.

4. Nemlig

6. Ja, for at et ventilationsanlæg skal dimmensioneres korrekt, skal der lige et halvklogt hoved ind over.

7 Normalt suger vi altid i bad og køkken, så holder vi undertryk i fugt og lugtområder, og indblæser så tilsvarrende i stuer og værelser.

P.p.s. Det må være et pænt stort hus, hvis det koster kr 4-5000 kr i el om året.

P.p.p.s. Ja lidt isolering er godt. meget isolering er lækkert, når det nu skal køre 24*7*265 i monge år
Jacob Mygind


levi

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf levi » 28 feb 2011 23:25

Hej Jamy.

Som jeg skrev i mit indlæg, - så skal anlægget dimensioneres efter huset = individuelt, - mit hus har ikke problemer med støj fra det ene rum til det andet, - derfor ikke lyddæmpere på alle ind/udblæsninger, - men det kan jo være at i dette tilfælde det vil være en fordel - men det får man svar på af ventilationseksperterne hvis man sender dem en tegning over huset. :)

Mit hus er 340 m2, - og med 3,5 meter til loftet skal der flyttes MEGET luft, - så det er en stor model unit jeg har :)

Mht. indregulering - så følger det som regel med når man køber et anlæg, - man får ihvertfald tilbuddet om man vil have et "servicebesøg/Indreguleringsbesøg" - og kan så selv sige ja tak, - eller nej tak :)

Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf Jamy » 28 feb 2011 23:59

levi » 28 Feb 2011, 23:25 skrev:Hej Jamy.

Som jeg skrev i mit indlæg, - så skal anlægget dimensioneres efter huset = individuelt, - mit hus har ikke problemer med støj fra det ene rum til det andet, - derfor ikke lyddæmpere på alle ind/udblæsninger, - men det kan jo være at i dette tilfælde det vil være en fordel - men det får man svar på af ventilationseksperterne hvis man sender dem en tegning over huset. :)

Mit hus er 340 m2, - og med 3,5 meter til loftet skal der flyttes MEGET luft, - så det er en stor model unit jeg har :)

Mht. indregulering - så følger det som regel med når man køber et anlæg, - man får ihvertfald tilbuddet om man vil have et "servicebesøg/Indreguleringsbesøg" - og kan så selv sige ja tak, - eller nej tak :)



Vi er helt enige om at et ventilationanlæg skal dimensioneres til det enkelte hus, ganske som et varmeanlæg.

Dit hus kræver omkring 500 m3/h og det burde altså kunne gøres for omkring 1300 - 1500 kwh/år el til ventilatorer hvis det bliver lavet rigtigt.

OK har aldrig købt via andre, men laver det selv :lol: men jeg har jo også lidt evfaring og adgang til måleinstrumenter. Men det er sku da rart at høre at stumperne ikke bare sælges, og så må kunden ellers bare selv samle og håbe på det bedste :oops:
Jacob Mygind

thorkild10
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 02 mar 2011 11:58

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf thorkild10 » 02 mar 2011 12:02

Lige pt. kører der reklamer på TV2 for Lindab Villa Ventilation. Se evt på villaventilation.dk for yderligere oplysninger.

Du kan også prøve og se på min hjemmeside jt3.dk - vi kan også hjælpe med projektering og indregulering af anlægget.

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf tomfisch » 02 mar 2011 20:14

Tak for alle svar. Så er jeg blevet noget klogere.

Levi og Jamy: Hvis jeg forstår Jer ret, så er hedefladen mindre nødvendig - og specielt hvis huset indeholder en stor mængde luft (altså højt til loftet). Er det korrekt opfattet? Jeg bor også i en gammel skole med højt til loftet feg har omkring 80 m2, som pt. er uopvarmet. Der er 3½ meter til loftet. Vil jeg kunne ventilere mig til lidt grundvarme, eller er det helt urealistisk?

Mit anlæg kommer enten til at hænge i fyrrum, hvis det er en topmodel, eller stå oven på fyrrummet i en "varm" skunk. Jeg regner ikke med, at der bliver frostgrader i skunken, men man kan jo aldrig vide hvilken vinter, der venter næste gang. Hvad kan der ske, hvis kondensbakken iser til? Går den i stykker, eller sættes anlægget ud af drift, eller hvordan?

Hvordan fungerer hugrostaten? Sidder der en lille boks på væggen eller sidder der en føler i udsugningen? Hvis man kan få sidstnævnte, vil jeg helst have det.

For mig er det som udgangspunkt hip som hap mht. mærke.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


levi

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf levi » 02 mar 2011 20:18

tomfisch » 02 Mar 2011, 20:14 skrev:Tak for alle svar. Så er jeg blevet noget klogere.

Levi og Jamy: Hvis jeg forstår Jer ret, så er hedefladen mindre nødvendig - og specielt hvis huset indeholder en stor mængde luft (altså højt til loftet). Er det korrekt opfattet? Jeg bor også i en gammel skole med højt til loftet feg har omkring 80 m2, som pt. er uopvarmet. Der er 3½ meter til loftet. Vil jeg kunne ventilere mig til lidt grundvarme, eller er det helt urealistisk?

Mit anlæg kommer enten til at hænge i fyrrum, hvis det er en topmodel, eller stå oven på fyrrummet i en "varm" skunk. Jeg regner ikke med, at der bliver frostgrader i skunken, men man kan jo aldrig vide hvilken vinter, der venter næste gang. Hvad kan der ske, hvis kondensbakken iser til? Går den i stykker, eller sættes anlægget ud af drift, eller hvordan?

Hvordan fungerer hugrostaten? Sidder der en lille boks på væggen eller sidder der en føler i udsugningen? Hvis man kan få sidstnævnte, vil jeg helst have det.

For mig er det som udgangspunkt hip som hap mht. mærke.


Til dit hus ville jeg ikke vælge en hedeflade, - den kan forøvrigt altid eftermonteres hvis du fortryder efterfølgende.

Hvis kondensbakken fryser, - så vil anlægget sætte ud indtil kondensbakken tøer op igen, - og så vil anlægget starte igen :)

En hygrostat måler luftfugtigheden, - så hvis der er fugt, - så starter den (Suger ekstra i det rum der er behov for).

Man kan sikkert få flere forskellige hygrostater, - som formentlig også kan implementeres i f.eks en forfradåse etc... - Men det skal undersøges..

Det er også underordnet hvilket mærke man vælger, - de kan alle det samme.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1856
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 4 gange

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf thoken » 02 mar 2011 20:38

Hvis kondensbakken fryser, - så vil anlægget sætte ud indtil kondensbakken tøer op igen, - og så vil anlægget starte igen :)


Hej!
Kunne man så ikke bare sætte et termostatstyret varmekabel på kondensbakken?
Så burde den da ikke kunne fryse :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw, keramisk eltænder fra q-pro, chip 6.78, kompressorrens, vejrkompensering, vvb-prioritering (Metro 110l), metal bestos skorsten, røg temp 80, trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.

levi

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf levi » 02 mar 2011 20:41

thoken » 02 Mar 2011, 20:38 skrev:
Hvis kondensbakken fryser, - så vil anlægget sætte ud indtil kondensbakken tøer op igen, - og så vil anlægget starte igen :)


Hej!
Kunne man så ikke bare sætte et termostatstyret varmekabel på kondensbakken?
Så burde den da ikke kunne fryse :roll:

mvh thoken


Jo det kan man da, - ligesom man har på varmepumper (På udedelen) :great:

Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf Jamy » 02 mar 2011 21:02

tomfisch » 02 Mar 2011, 20:14 skrev:Tak for alle svar. Så er jeg blevet noget klogere.

Levi og Jamy: Hvis jeg forstår Jer ret, så er hedefladen mindre nødvendig - og specielt hvis huset indeholder en stor mængde luft (altså højt til loftet). Er det korrekt opfattet? Jeg bor også i en gammel skole med højt til loftet feg har omkring 80 m2, som pt. er uopvarmet. Der er 3½ meter til loftet. Vil jeg kunne ventilere mig til lidt grundvarme, eller er det helt urealistisk?

Mit anlæg kommer enten til at hænge i fyrrum, hvis det er en topmodel, eller stå oven på fyrrummet i en "varm" skunk. Jeg regner ikke med, at der bliver frostgrader i skunken, men man kan jo aldrig vide hvilken vinter, der venter næste gang. Hvad kan der ske, hvis kondensbakken iser til? Går den i stykker, eller sættes anlægget ud af drift, eller hvordan?

Hvordan fungerer hugrostaten? Sidder der en lille boks på væggen eller sidder der en føler i udsugningen? Hvis man kan få sidstnævnte, vil jeg helst have det.

For mig er det som udgangspunkt hip som hap mht. mærke.


Enig med Levi mht varmeflade, men lav plads på kanalsystemet til den, hvis du skulle få lyst til at bygge en på senere.

Ploblemet er ikke i kondensbakken, men at vandet fryser i selve varmeveksleren.
Hvis aggregatet er monteret i frostfri omgivelser, er der normalt ikke problemer.

Den danfoss unit jeg henviser til har fugtføler indbygget, så den selv tilpasser luftmænden efter hvor fugtigt der er i huset. Det kan der naturligvis leges med i automatikken.
Jacob Mygind

levi

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlægaf levi » 02 mar 2011 21:06

Jamy » 02 Mar 2011, 21:02 skrev:
tomfisch » 02 Mar 2011, 20:14 skrev:Tak for alle svar. Så er jeg blevet noget klogere.

Levi og Jamy: Hvis jeg forstår Jer ret, så er hedefladen mindre nødvendig - og specielt hvis huset indeholder en stor mængde luft (altså højt til loftet). Er det korrekt opfattet? Jeg bor også i en gammel skole med højt til loftet feg har omkring 80 m2, som pt. er uopvarmet. Der er 3½ meter til loftet. Vil jeg kunne ventilere mig til lidt grundvarme, eller er det helt urealistisk?

Mit anlæg kommer enten til at hænge i fyrrum, hvis det er en topmodel, eller stå oven på fyrrummet i en "varm" skunk. Jeg regner ikke med, at der bliver frostgrader i skunken, men man kan jo aldrig vide hvilken vinter, der venter næste gang. Hvad kan der ske, hvis kondensbakken iser til? Går den i stykker, eller sættes anlægget ud af drift, eller hvordan?

Hvordan fungerer hugrostaten? Sidder der en lille boks på væggen eller sidder der en føler i udsugningen? Hvis man kan få sidstnævnte, vil jeg helst have det.

For mig er det som udgangspunkt hip som hap mht. mærke.


Enig med Levi mht varmeflade, men lav plads på kanalsystemet til den, hvis du skulle få lyst til at bygge en på senere.

Ploblemet er ikke i kondensbakken, men at vandet fryser i selve varmeveksleren.
Hvis aggregatet er monteret i frostfri omgivelser, er der normalt ikke problemer.

Den danfoss unit jeg henviser til har fugtføler indbygget, så den selv tilpasser luftmænden efter hvor fugtigt der er i huset. Det kan der naturligvis leges med i automatikken.


Vandet skal sørme helst ikke fryse i selve veksleren (Kold og varm luft mødes) - og der dannes kondens der drypper ned i en bakke...

Jeg har aldrig set en veksler der er frosset (Det burde ikke være muligt da der altid kommer varm luft indefra) :shock:



Tilbage til "Huset"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst