Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hovedrengøring af kedel....

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Rasmus
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Pl 27 Silver (med gl.dags kornbue)
Areal: 100, snart 250
Brændsel: Byg, havre, lidt piller og træ
Årligt forbrug: 6 tons, snart mere
Geografisk sted: Odense

Hovedrengøring af kedel....

Indlægaf Rasmus » 04 maj 2007 23:49

Hej....

Nu har jeg besluttet, at det er blevet sommer. Fyret er stoppet i forbindelse med lidt ombygning - og så skal madammen jo gøres fin til næste sæson.

Efter at have skrabet det fine sod af, er jeg kommet ind til et meget hårdt lag sod, ca. 3-5 mm på alle flader i den øverste halvdel af kedlen. Det er forholdsvis svært at fjerne, noget falder af i flager, andet er næsten ikke til at skrabe af. Jeg fyrer med korn, PL27 m. gl. kornbue. Det er et hulans knoklearbejde, noget sidder MEGET fast. Mit spørgsmål er, oplever i andre det samme (ellers må jeg jo kigge på forbrændingen?) Og er der en smartere måde at fjerne det på end bare at gå løs og skrabe?

Var i øvrigt spændt på at se, hvor meget rust der var kommet i kedlen efter en sæson med korn. Det ser ikke voldsomt ud. Dejligt nok...

Go´ sommer....snart....

Mange hilsner
Rasmus

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Indlægaf Ulrik » 05 maj 2007 07:04

Hej Rasmus

Du kan med fordel læse dette lille trick selvom det godt nok er for sent:
Trick før rensning af Benekov

Nu er jeg typen der slet ikke kan lade være med at rense en gang om ugen, jeg har også sod men det kan faktisk børstes af med en støvkost.
MvH Ulrik©

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Mr. X » 05 maj 2007 08:31

Rasmus - det var tidligt du synes det er blevet sommer :-)

Spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt at skrabe det hårde lag af ??? Jeg mener at have læst noget om at kortenstål - som kedlen vist er lavet af - danner sådan et slags beskyttende lag under sodlaget, og det fjerner man måske ved at skrabe ind til metallet ? Kun min teori - det ville være rart hvis der var nogen der kunne fortælle OM man skal skrabe af, eller ej.

I øvrigt - min gik sku i PAUSE i går - aldrig set før, hehe !! Min pauseindstilling er 8 (puls), 360 , 18

Er 8 i puls for meget ? Jeg synes at have set andre have fra 3.5 til 5 i puls ??

mvh
Allan

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlægaf Poulsen » 05 maj 2007 08:49

Hej Rasmus.

Jeg har også prøvet at have en ca. 3mm tyk fastbrændt tjære/sod lag i min Pl27 med RKU3-styring.
Laget blev opbygget i sidste varme sommer på ca. 1 måned (inden jeg fik slukket fyret da det blev rigtigt varmt). Det der med "prutfyring" hvor der ikke er noget varmeforbrug, er ikke rigtig godt, og slet ikke med den gamle RKU3. Om det er nemmere at undgå sod med de nye styringer ved jeg ikke, men det er da tænkelig (jeg gå faktisk og overvejer om jeg skal skifte styring).
Nå- men måden jeg fik det meste sod løs igen, var at fylde fyret med træ, sætte masser af luft på, og så ellers lade det buldre der ud af.
Kraftig varme er nemlig løsningen på problemet ( ud over at skrabe sig ud af problemet).
Man skal bare være opmærksom på det kritiske punkt (overkogningssikring) og sørge for at starte noget forbrug op lige før temperaturen når så høj op, at den slukker for skidtet. Jo længre tid du kan holde gang i den kraftige forbrænding, jo mere af den fastbrændte sod løsner der sig.
Efter den behandling falder soden af i flager i selve brændkammeret og hvad der måtte være af rester andre steder i kedlen, er blevet meget lettere at skrabe af.
Det er ihvertfald min erfaring.

Rasmus
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Rasmus » 05 maj 2007 22:35

Mange tak for svarene - jeg har forsøgt det med varmen, og den tager også noget af soden, men der stadig en del tilbage. Men problemet er osse, at jeg er ved at bygge en større tilbygning, så fyret får først lov til rigtigt at prøve sig af til næste vinter.

Det kunne være interessant at høre, om man må skrabe helt i bund - eller om der er noget specielt ved cortenstål.

Mange hilsner
Rasmus

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlægaf Poulsen » 06 maj 2007 00:05

Cortenstål er et specielt "jernlegering" der indeholder bla. chrom og kobber, der gør at stålet, ikke er rustfrit, men meget rusttrægt. Så vidt jeg husker er det vist ca. 8 gange så trægt for gennemtæring, end det ville være i et tilsvarende emne i alm. blødt stål.
Det vil altså sige, at der ikke er nogen overfladbehandling af kedlens indvendige flader der kan beskadiges ved rengøring, da det er stållegering der er afgørende for kedlens holdbarhed, og legeringen er selvfølgelig den samme i hele materialets tykkelse.

Fordi jeg gerne brænder/skraber sodlaget af min kedel, er kun for at fjerne den isolerende virkning soden giver og dermed dårligere varmeoptagelse = dårlig udnyttelse af brændslet!

Rasmus
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Rasmus » 08 maj 2007 19:12

Jamen, så vil jeg igang med skraberen. Mange tak for svarene.

Rasmus

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.

Indlægaf Klaus » 08 maj 2007 20:59

Jeg må nok sige jeg har aldrig haft 3-5 mm men jo længere der varer mellem rengøringen jo sværere er det at få af !
Men korn gør jeg rent en gang i måneden, og nu med raps hver 14 dag..
Men der bliver jo også anbefalet hver 14 dag..

pilfingeren
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: 6 km fra Grenaa
Kontakt:

Indlægaf pilfingeren » 11 maj 2007 18:02

hej man kan brænde det af med en brander, så koger det op og man kan skrabe det af og så brænde igen
det virker også på ander kedler men vær opmærksom på skorstens brand og hvis trækket kommer så hold øje med aftræks rør og skorsten og luk for luften hvis det bliver for vildt.
jeg har været ude at brende en gammel salemander kedel fri for sod og det kokte op så den var helt lukket og så var det lag der kokte op ligetil at skrabe af ,
og ligepluselig kom der gennemtræk og så fik jeg travlt med at rende op på loftet og mærke på skorstenen og røgrøret blev rødglødente, jeg havde dog vand parat til hvis det blev forvarmt.
en pl27 vil jeg tro at man kan løse det ved at fyrer som nævnt tidliger men brug noget der rigtigt VARMT det er varmen og rigligt luft (når der er rigligt med træk i skorstenen så åben for lågen så den trækker falsk luft ind og BLIV VED FYRET SÅDET IKKE KOGER .
Drogar-Mark-10(LBG).gif

coctail
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Dagligt forbrug: 16,5
Geografisk sted: Engesvang
Modtaget likes: 2 gange

Indlægaf coctail » 14 maj 2007 00:23

I vores Reka har jeg gode erfaringer med en nålehammer til trykluft til at slå fast siddende slagger og sod af med. Jeg laver et stort service eftersyn på det en gang om året, hvor stenene og vandreristene bliver pillet ud... det betegnes vidst som sort arbejde (hehe)

Man skal kunne lige røre ved det med nålehammeren og det falder af.. meget lettere end med en mejsel, selvom sod ikke er det store problem, er det alligevel en god ide at få det af, som der nu en gang sidder der.

Tilbage til "Benekov Stoker"