Side 1 af 9

Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 08:59
af sackman
hvis nu man ønsker mere end 10 Tons tryk på en brændekløver hvordan får man så det?

Er det pumpen der bestemmer?
er det stemplet der bestemmer?
Er det motor der bestemmer?

Jeg har en Gûde DHH 1050/10 TL
http://www.grene.com/shop/action/produc ... +105010+TL

Der står den har en 3kw/4HP motor
Der er pumpetryk på 220Bar

Det jeg er ude på er at lave en anden kniv så den kan flække mere effektiv, eks 6 - 8 stykker på en gang pr stamme og der tror jeg 10 tons er for lidt..især til hårdt træ

umidlbart kan jeg ikke se nogen justeringsskrue på pumpen, så er det et større stempel man skal sætte på for at forhøje antal tons.

Kan det betale sig selv at bygge en? Samlignet med hvad en ny koster?

Fandt en på youtube igår der så lidt spændende ud, men sikkert også dyr.(er især vild med hvordan kniven kan stilles i højde) så kunne man nu lave en selv der lignede til billigere penge var det jo en oplagt idè.

http://www.youtube.com/watch?v=rSCBPj3j ... re=related

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 09:25
af HenrikN
Hej Sackman!
Det kan du sansynligvis. På ventilen der styrer stemplet er der en sikkerhedsventil der er justeret til systemtrykket. den kan du sikkert stramme så du får højere tryk. Men pas på med det, for det er store kræfter der er på spil, og du risikerer at din flækker ligner en sommerhat hvis den ikke er beregnet til et højere tryk.
Jeg vil stærkt anbefale at du sætter et trykur på når du justerer, så du ved hvad trykket er. så måske skal du til en fagmand. Held og lykke med det.

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 12:46
af nordvestjyden
Tror ikke du skal højere op i tryk end 220 bar ville finde en anden kløver.. Eller lave din egen. Det har jeg gjort den kostede 5-6000,- og så kan den kører efter bilen med 30km/t.. trykker 24tons.. Er lavet til at kløve elm..
Jeg kører ikke med mere end 200 bar i tryk.
Bar + størrelse på stemplet bestemmer hvor meget den kan trykke..

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 13:07
af Landlyst
Tror bestemt ikke du skal tune den der, for det du leger med der er kræfter der ka smadre liv... Du risikere at der sprænger en slange, i værste fald ka strålen skære i kroppen på dig... Du risikere at kniven knækker at med et skrald og en kniv der flyver sammen med et stykke træ...

Så byg en selv med hjælp fra en som kender til svejsning og hydraulik.... Men helst ikke over 200 bar, så heller et større stempelareal....

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 14:10
af sackman
nordvestjyden » 25 Jan 2011, 12:46 skrev:Tror ikke du skal højere op i tryk end 220 bar ville finde en anden kløver.. Eller lave din egen. Det har jeg gjort den kostede 5-6000,- og så kan den kører efter bilen med 30km/t.. trykker 24tons.. Er lavet til at kløve elm..
Jeg kører ikke med mere end 200 bar i tryk.
Bar + størrelse på stemplet bestemmer hvor meget den kan trykke..
Jeg kan jo heller ikke lave højere tryk end 220 bar.. Det er jo trykket pumpen har men ikke udnytter da den er sat til 10 tons (x antal bar)

At jeg vil blive skåret over af stålen fra slangen tror jeg nu ikke..

Det jeg ville var at hæve den til 12-15 tons tryk(x antal bar)

hvis jeg gav den fuld skrue med de 220Bar så snakker vi jo 30-40 tons tryk hvilket kløveren nok ikke er bygget til :lol:

men igen slet ikkesikkert det er nødvendig at hæve trykket(tons) da den jeg har linket til øverst oppe fra youtube. "kun" kører med 9 tons

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 16:12
af Fer
Kender du da det nuværende tryk?

Jeg må også erkende det lyder som et noget dumt projekt. Eller rettere jeg piller lidt ved sikkerhedsventilen delen.

Har du regnet ud om I profilen kan klare 15 tons tryk, det er trods alt 50% forøgelse.

Kan dit stempel tåle forøgelsen? Som andre siger er det store krafter du leger med her.

Men du kan da ret nemt forsøge med et kløvehoved der kan spiltte i 4

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 16:28
af Albert
Jeg lavede en selv for nogle år siden til at kløve de umulige knuder med,den er bygget op på en 20 x 20 H bjælke,og en aksel under så den kan slæbes med bilen,og alle delene er fundet på skrotpladser,her er de billigst :lol:

Cylindren har en indvendig Ø på 90 mm,stemplet har en vandring på 120 cm,pumpen er en Vikers med en mængdering på 15 mm,hvilket svarer til ca 60 l/min,motoren er på 10 hk.og kører 1425 rpm.

Trykket er stillet til 150 bar,og det er rigeligt,hvis der er en knude der er lidt genstridig,kan man se bjælken bue en anelse.
Det er såmænd ikke så svært at finde ud af,og det eneste værktøj jeg brugte var en pindsvejser til max.140 amp.og en 4" vinkelsliber.

En ting der er vigtig,hvis du selv går igang er ventilen,det skal være en hvor håndtaget selv går i neutral når man slipper det.
Hvis man har noget træ uden store kløfter,og andre forvitringer,er det meget hurtigere at bruge en keglespalter,den med en gevindkile direkte på en elmotor.

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 17:13
af Landlyst
At jeg vil blive skåret over af stålen fra slangen tror jeg nu ikke..
Ved du hvad en "waterjet" er? Eller sagt på en anden måde... man skære jern ud med en vandstråle... SÅ sig ikke at du ikke ka komme slemt til skade hvis der er en slange eller andet der sprænger... JO mindre hul jo skrapere stråle...
Jeg kan jo heller ikke lave højere tryk end 220 bar.. Det er jo trykket pumpen har men ikke udnytter da den er sat til 10 tons (x antal bar)
Hvorfor skulle pumpen yde mere end du bruger i stemplet??? :shock: Overtryksventilen er der for at du ikke ka bygge tryk op... Hvis den ikke er der og motor/pumpe ka yde mere så ka du jo teoretisk komme på 1000bar...

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 17:37
af sackman
Ok Så dvs At når der står den trykker med 10 tons så gør den det med 220Bar?

så forstår jeg bare ikke at når nordvestjyden siger hans trykker med 24 tons når han kører med 200Bar

Re: Kan man "tune" en brændekløver?

: 25 jan 2011 18:43
af thoken
sackman » 25 Jan 2011, 17:37 skrev:Ok Så dvs At når der står den trykker med 10 tons så gør den det med 220Bar?

så forstår jeg bare ikke at når nordvestjyden siger hans trykker med 24 tons når han kører med 200Bar

Hej!
Det er jo fordi arealet på hans cylinder er større end på din!

mvh thoken