Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En grotesk oplevelse!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Bach
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Alcon 3B - 2000l akku.
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

En grotesk oplevelse!

Indlægaf Bach » 09 jan 2011 20:33

Nu har Bigfoot været så venlig at dele en vild oplevelse fra de virkelige liv med os, og det gav mig lidt blod på tanden til at komme med en lignende historie:

Min kone og jeg købte et næsten færdigt renoveret hus i december 2009, og der manglede lige lidt så var det færdigt...næsten. Der manglede en hel del, men det var nu et fint hus, og der var jo nyt pillefyr installeret - det kunne ikke gå helt galt!

Jeg vil kun fortælle lidt om varmeinstallationen, for det er næsten det mest rystende!
Fyret er et ældre Nibe Vølund Pellux 100 med en PB 10 brænder, egentligt et ok fyr, men med knap så mange funktioner som hovedparten af fyrene på markedet idag.

14 dage efter vi flyttede ind, kom sneen - og hold da kæft en vinter '09/'10! Jeps, vi fik prøvet det hele af på varmeinstallationen, og det gik hurtigt op for os at vi nok ville få lidt problemer med at holde varmen hele vinteren.

Jeg undrede mig meget over hvorfor jeg kunne have en knas tør terrasse selv i minus 16 grader, og med ca. 30 cm sne på græsplænen! :x

Fyret står i garagen, og via slanger i jorden kommer varmen ind i stuehuset. Vi fik at vide at 18 mm pex, sandsynligvis ville være nok til at varme 190 kvm op - det var trods alt godt renoveret og isoleret (nej det er ej!).

Det blev koldt og vi måtte vælge mellem at holde varme på huset i stueetagen eller på 1. salen - vi valgte at skifte frem og tilbage hele vinteren - en lidt kedelig rutine hver dag.

I foråret får jeg en rotteskade under min terrasse, og graver hele dynen op. Til alt held finder jeg mine "isolerede" fjernvarmerør......!!!!! DER LIGGER SKU 2 STK. 18 MM PEX SLANGER I JORDEN KUN ISOLERET AF TOMRØRET!!!!!! :evil: :evil: :evil:

Vi fik fluks en vvs'er til at trække nye rør, og hen over sommeren skulle vi bare sige til så ville han komme og tilslutte dem fyret - men i november måtte vi sande at han ikke kom i år, men at han måske ville komme i februar (2011)! :shock:

Jeg har siden da selv tilsluttet de nye varmerør, og jeg har valgt et 28 mm pexrør, så burde der da kunne varme nok over til et knap så topisoleret hus.

Det er blevet dejligt varmt, og vi kan holde 23 grader i hele huset uden problemer for fyret - nu er det os der sætter grænsen.

Jeg har regnet lidt på det, og det sørgelig resultat er følgende:
Jeg har opvarmet 190 kvm stuehus til ca. 20 grader med de gamle slanger i jorden uden isolering, det koster i omegnen af 10 tons årligt.

De nye slanger er isoleret (meget!), og nu er vi nede på ca. 8 tons årligt - det skal ige nævnes at vi nu også opvarmer næsten hele garagen på næsten 120 kvm samtidigt..... Altså et øget opvarmet areal på over 60%.

Det mere præcise regnestykke viser at omkostningerne ved opvarmning er reduceret med 47% pr. kvm i forhold til perioden før de nye rør.

Alle mine beregninger og sammenligninger er lavet identiske temperaturer udendørs og indendørs samt instillinger på kedelen.

Det tog mig lige en kop kaffe at sunde mig på efter jeg fik regnet besparelsen ud årligt.

Nu har jeg fået lov til at købe et nyt fyr - så mon ikke det kunne blive til en lille Blacksmith eller lignende...!
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: En grotesk oplevelse!

Indlægaf Ulrik » 09 jan 2011 20:42

Jeg er slet ikke i tvivl om at der findes mange installationer rundt i landet hvor der også kan hentes både store og små besparelser.
Dit eksempel er helt vildt! Godt du fandt ud af det.
Og e godt eksempel på at det er godt at være opmærksom på den slags.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.

Indlægaf Klaus » 09 jan 2011 20:45

Det gør jo næsten lige så ondt at tænke på, som da jeg satte min bare mås på håndklædetørreren der var 80 grader :lol:
Der er sikkert mange der døjer med hjemmefusk og regningen derfra.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf snubbi » 09 jan 2011 21:45

hej har en kammerat der er skov arbejder, og der følger næsten altid et hus i ansættelsen ,han hade skifte job og flytter han og konen til det nye hus og arbejde.der var brænde fyr i et udhus med varme forbindelse til stue huset. han hade lave 50 rm brænde til vinteren starte med at fyre oktober da han nået febura da var brænde skuret ved at være tom ,da spængte der et rør ud på gårdspladsen der blev gravet ned til røret (koldet vand) ved siden af lå 2 stk 1" uden isolering det var varme rør fra brænde fyret så kunne han bedre hvorfor der allerrede var brugt næsten 50 rm brænde. året efter brugt han 20 rm brænde på en vinter

levi

Indlægaf levi » 09 jan 2011 23:37

snubbi » 09 Jan 2011, 21:45 skrev:hej har en kammerat der er skov arbejder, og der følger næsten altid et hus i ansættelsen ,han hade skifte job og flytter han og konen til det nye hus og arbejde.der var brænde fyr i et udhus med varme forbindelse til stue huset. han hade lave 50 rm brænde til vinteren starte med at fyre oktober da han nået febura da var brænde skuret ved at være tom ,da spængte der et rør ud på gårdspladsen der blev gravet ned til røret (koldet vand) ved siden af lå 2 stk 1" uden isolering det var varme rør fra brænde fyret så kunne han bedre hvorfor der allerrede var brugt næsten 50 rm brænde. året efter brugt han 20 rm brænde på en vinter

Sådan lavede man det i gamle dage :shock:

2 stk 1" rør ned i jorden, - nogle gange frostfri dybde, - andre gange ikke, - dengang var det ikke nødvendigt at isolere, - men skulle man have "luksus" løsningen, - så fik man installatøren til at pakke rørerne ind i "fedtbind" - (Minder lidt om en gang tekstyl på rulle)..

Havde INGEN isolerende effekt overhovedet, - men så havde vandet sværere ved at tærre rørerne...

Jeg har lavet UTALLIGE af sådanne gamle installationer om, - og resultatet har altid været det samme, - en mærkbar økonomisk besparelse allerede den første uge icon_cheesygrin.gif

levi

Indlægaf levi » 09 jan 2011 23:38

Bach » 09 Jan 2011, 20:33 skrev:Nu har Bigfoot været så venlig at dele en vild oplevelse fra de virkelige liv med os, og det gav mig lidt blod på tanden til at komme med en lignende historie:

Min kone og jeg købte et næsten færdigt renoveret hus i december 2009, og der manglede lige lidt så var det færdigt...næsten. Der manglede en hel del, men det var nu et fint hus, og der var jo nyt pillefyr installeret - det kunne ikke gå helt galt!

Jeg vil kun fortælle lidt om varmeinstallationen, for det er næsten det mest rystende!
Fyret er et ældre Nibe Vølund Pellux 100 med en PB 10 brænder, egentligt et ok fyr, men med knap så mange funktioner som hovedparten af fyrene på markedet idag.

14 dage efter vi flyttede ind, kom sneen - og hold da kæft en vinter '09/'10! Jeps, vi fik prøvet det hele af på varmeinstallationen, og det gik hurtigt op for os at vi nok ville få lidt problemer med at holde varmen hele vinteren.

Jeg undrede mig meget over hvorfor jeg kunne have en knas tør terrasse selv i minus 16 grader, og med ca. 30 cm sne på græsplænen! :x

Fyret står i garagen, og via slanger i jorden kommer varmen ind i stuehuset. Vi fik at vide at 18 mm pex, sandsynligvis ville være nok til at varme 190 kvm op - det var trods alt godt renoveret og isoleret (nej det er ej!).

Det blev koldt og vi måtte vælge mellem at holde varme på huset i stueetagen eller på 1. salen - vi valgte at skifte frem og tilbage hele vinteren - en lidt kedelig rutine hver dag.

I foråret får jeg en rotteskade under min terrasse, og graver hele dynen op. Til alt held finder jeg mine "isolerede" fjernvarmerør......!!!!! DER LIGGER SKU 2 STK. 18 MM PEX SLANGER I JORDEN KUN ISOLERET AF TOMRØRET!!!!!! :evil: :evil: :evil:

Vi fik fluks en vvs'er til at trække nye rør, og hen over sommeren skulle vi bare sige til så ville han komme og tilslutte dem fyret - men i november måtte vi sande at han ikke kom i år, men at han måske ville komme i februar (2011)! :shock:

Jeg har siden da selv tilsluttet de nye varmerør, og jeg har valgt et 28 mm pexrør, så burde der da kunne varme nok over til et knap så topisoleret hus.

Det er blevet dejligt varmt, og vi kan holde 23 grader i hele huset uden problemer for fyret - nu er det os der sætter grænsen.

Jeg har regnet lidt på det, og det sørgelig resultat er følgende:
Jeg har opvarmet 190 kvm stuehus til ca. 20 grader med de gamle slanger i jorden uden isolering, det koster i omegnen af 10 tons årligt.

De nye slanger er isoleret (meget!), og nu er vi nede på ca. 8 tons årligt - det skal ige nævnes at vi nu også opvarmer næsten hele garagen på næsten 120 kvm samtidigt..... Altså et øget opvarmet areal på over 60%.

Det mere præcise regnestykke viser at omkostningerne ved opvarmning er reduceret med 47% pr. kvm i forhold til perioden før de nye rør.

Alle mine beregninger og sammenligninger er lavet identiske temperaturer udendørs og indendørs samt instillinger på kedelen.

Det tog mig lige en kop kaffe at sunde mig på efter jeg fik regnet besparelsen ud årligt.

Nu har jeg fået lov til at købe et nyt fyr - så mon ikke det kunne blive til en lille Blacksmith eller lignende...!

Jeg vil mene en ejerskifteforsikring ville dække sådan en gang klyt...

Fik du lavet sådan en da du overtog huset ?

Brugeravatar
Bach
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Alcon 3B - 2000l akku.
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Indlægaf Bach » 10 jan 2011 08:29

Det er desværre ikke muligt på landbrugsejendomme endnu - men det ville have været rart!
Det har kostet en sum af 8000,- kr at få rette op på varmespildet.

Det der under mig mest er, at manden der har lavet sjusket er vvs-installatør.....icon_cheesygrin.gif :great:
Mvh Bjørn.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Indlægaf Frank_Rasmussen » 10 jan 2011 10:26

Hvor lange var rørene i jorden?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf timkenneth » 10 jan 2011 11:07

overvejer også lidt at smutte en tur i krybekælderen for at isolere rør'ne lidt bedre. det er fra 1975 og der er ca 40 meter rør. min plan var at krybekælder skulle fyldes op og så gulvvarme istedet. men budgettet vil vidst ikke helt det endnu.

Brugeravatar
Michael404
Stoker II
Stoker II
Mit fyr: Benokov R25
Areal: 186m2
Brændsel: Barlinak 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6705
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 4tons
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Michael404 » 10 jan 2011 11:34

God historie.
Står selv og skal trække ca. 30m rør i jorden, da jeg vil flytte mit fyr over i et værksted, hvad bruger i af rør? Jeg tænker på at bruge løgstrør fjernvarmerør til den trælse pris er 200,-kr pr. meter.
-Michael404

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"