Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Inden du køber et Denviro fra Biovarme!

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Esben Kronborg
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Hoval BioLyt 15
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller

Inden du køber et Denviro fra Biovarme!

Indlægaf Esben Kronborg » 09 dec 2010 08:45

Jeg synes, at jeg skylder fremtidige købere af et Denviro S/M 23 pillefyr denne beretning:

Vi købte for godt 20 måneder siden et nyt fyr fra Denviro. Vi valgte det, fordi det bl.a. er et dansk produkt, har en meget imponerende udnyttelsesgrad og kræver en mindre grad af vedligeholdelse end vores gamle pillefyr fra pionerstadiet inden for den slags.

Driftsmæssigt kører vores fyr pt. bedre end det har gjort hidtil, hvor vi har oplevet følgende problemer:
- Fejlkonstrueret pillemagasin, hvor ca. 150 kg af pillerne ikke kan optages - ok, det burde vi selv have set, inden vi købte det. .
- Længervarende røgudvikling i rummet og gener i det meste af beboelsen, på trods af, at fyrrummet ligger langt fra denne. Generne forekommer næsten en gang i døgnet!
- Problemer med overophedning
- Tilsodning som følge af fra fabrikken ikke korrekt monterede rensesystemer
- Defekt blæser
- Defekt eltænder
- Defekt kedeltop. Den oprindelige var fra en serie, hvor man fra fabrikken havde lavet en fejlkonstruktion så der blev trukket falsk luft ind, men dette blev først oplyst efter halvandet år!
- Defekt styringsenhed
- Nedbrænding af pillesnegl. Jeg blev vækket kl. 04 om natten, da der var udbrudt en decideret brænd midt på pillesneglen. Fyret har tre brændsikringer, jeg mener skulle have forhindret dette, men i denne sag er Biovarme uenig med mig. Jeg synes dog, at det virker farligt med en brænd så tæt på pillerne i pillebeholderen, selvom denne er relativ lufttæt.

Biovarmes tekniker, der er udstyret med en akuttelefon, har gennem hele perioden været meget venlig og hjælpsom, men firmaet foretrækker at forbrugeren i så høj grad som muligt selv står for udbedringen af de fejl, der viser sig. Flere gange har problemer dog været så komplicerede at en tekniker har været på besøg. Montøren, en lokal VVS-mand, har desuden været særdeles hjælpsom og har utallige gange kigget på fyret - også på tidspunkter, hvor de fleste vælger at holde fri.

Efter nedbrændigen af sneglen efter 18 månedes absolut ikke problemfrit bekendtskab med fyret havde vi sådan set fået nok. Vi lavede dog den aftale med Biovarme, at de sendte os en ny snegl samt en Spiromatic til vores skorsten, da de mente, at der var for lidt træk i vores skorsten. Den er ellers blevet testet af en skorstensfejer, der konkluderede, at den ikke er årsagen til den problemfyldte drift. Valget af piller har vi også arbejdet med og vi har gennem hele perioden fyret med piller af top kvalitet, så her ligger årsagen til problemerne heller ikke.
Vi lavede efter nedbrændingen den aftale, at jeg i en periode skulle føre logbog over røgtemperatur, røgudvikling og iltprocent. Disse noter er efter aftale med Biovarmes tekniker sendt til Biovarme. Det fremgår tydeligt af logbogen, at med voldsomme røggener i beboelsen næsten en gang i døgnet, så kører fyret stadig ikke optimalt. Generne er så voldsomme, at der skal luftes grundigt ud og ofte forsvinder lugten af røg ikke helt. Det er på godt nordjysk træls at skulle stå op kl. 3 om natten og bruge en time på at lukke ellers varm luft ud i vinterkulden.
Biovarme har ikke responderet på den skriftlige henvendelse med logbogen! Vi har rykket for et svar og en meget snarlig løsning på problemet, men hører stadig ikke fra Biovarme og det er der, vi nu står.

Der er sikkert flere Denviro-fyr, der rundt omkring kører fint, men jeg synes, at det er dybt utilfredsstillende, at firmaet ikke efter 20 måneder har kunnet få det til at køre som lovet. Vi ses os efterhånden mere som testpersoner for et uafprøvet produkt, vi desværre har givet relativt mange penge for sammenlignet med flere andre alternativer på markedet.

Mit råd er: Hold jer langt væk eller sørg for som os, at have et oliefyr og en elvandvarmer i baghånden. Hvor meget el, vi har brugt, ved jeg ikke, men vi har måtte købe 700 liter olie til de dage, hvor fyret har været nede. Om sommeren har vi i høj grad brugt elvandvarmeren, da fyret har haft endnu flere problemer på de varme sommerdage.

MVH Esben Kronborg

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Inden du køber et Denviro fra Biovarme!

Indlægaf anderswitt » 09 dec 2010 12:28

ja tak for advarslen det lyder til at du har haft mange problemer med dit fyr og biovarme
jeg fik en automix blande ventil fra biovarme som var defekt men jeg fik bare en ny og de betalte for at få den defekte
ventil tilbage så der var servicen fra biovarme bare top 10.. men vi skulde nok lave en black liste her inde over dorlige varer
og firmaer som ikke vil være behjælpige med problemer med deres lo..

Esben Kronborg
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Esben Kronborg » 09 dec 2010 12:43

Biovarme har sådan set også været flinke til at skifte de defekte dele, eller i hvert fald at sende dem til mig, så jeg hurtigt selv kunne skifte dem. Således har jeg ikke haft problemer med garantien på fyret, blot det, at det ikke virker som det skal - heller ikke efter 20 måneder med utallige reparationer.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 4 gange

Indlægaf thoken » 09 dec 2010 13:20

Hej!
Grim historie!
Jeg kan godt huske da det kom på markedet, denviro fyret. Flot design.
Men jeg har hørt om andre med samme problemer som dig ang. røglugt. Og der har også verseret rygter om et par huse der er futtet af pga. brand i denviro fyr, men om det har hold i virkeligheden ved jeg ikke.
Håber ikke I helt mister modet med pillefyring, der findes altså fyr der dur!

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw, keramisk eltænder fra q-pro, chip 6.78, kompressorrens, vejrkompensering, vvb-prioritering (Metro 110l), metal bestos skorsten, røg temp 80, trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Indlægaf anderswitt » 09 dec 2010 17:54

så må biovarme give dig et nyt fyr man kan ikke bkive ved med at rep. på noget som ikke virker og det lyder som om at det aldrig kommer til og virke rigtigt

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)

Indlægaf Lau » 09 dec 2010 18:24

Jeg vil sige: Skynd dig at tænke godt og grundigt over om hvorvidt du ønsker at gøre mere ved den her sag om dit fyr.

jf. købeloven har du 24 måneders reklamationsret.

Hvis fyret aldrig har været "i orden" som et fyr skal være - altså problemfrit (rimeligt ihvertfald) såfremt det vedligeholdes efter fabrikantens forskrifter, så ville jeg enten kræve et tilbagekøb eller finde mig i et trælst køb.

vi skriver altså 2010, det er ikke umuligt at lave et fyr der ikke ryger i huset.

jnie
Stoker II
Stoker II

Indlægaf jnie » 09 dec 2010 19:20

kiggede på dem da de kom frem, fandt absolut ikke konstuktionen virkede særlig troværdig

Esben Kronborg
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Esben Kronborg » 09 dec 2010 22:15

Tak for kommentaterne!

Mht. rygtet vedr. huse, der er futtet af, så kan jeg godt forestille mig, at det kan ske. Det undrede mig meget, at smelteslangen ikke virkede efter hensigten og at der derved kunne starte en brænd 45 cm nede på sneglen. Heldigvis har jeg et godt fyrrum med en slange klar til brug og en tidligere uddannelse som røgdykker. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvad der kunne være sket, hvis ikke vi havde været hjemme!

Så sent som da jeg kom hjem for en time siden, måtte vi lufte ud i følgende: garage på 80 m2, værksted på 83 m2, mellemgang på 16 m2 og herefter kommer selve beboelsen hvor en gang og vores soveværelse også var fyldt med røg. Det kan være svært at bevare den nordjyske ro i den situation.

Som skrevet, så er jeg i envejskontakt med Biovarme. Det kan godt være, at jeg har været uheldig med et af deres produkter, men lad os nu se, om ikke deres kundeservice er bedre.

Brugeravatar
Dunas
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Woody 6.67 BS kedel m. 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7321
Årligt forbrug: ca. 4-5 tons
Geografisk sted: 7321 Gadbjerg
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange

Indlægaf Dunas » 10 dec 2010 16:27

Hej Esben. Er lidt nyegerrig, hvorfor valgte du Denviro??. Woody og Scotte er også dansk produceret pillefyr. Synes umiddelbart, at prisen på et Denviro anlæg er meget dyrt iforhold til Woody og Scotte. Det undre mig også, at Denviro ikke optræder på Teknologisk Institut for godkendte biobrændsel anlæg link: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Woody og scotten har også en høj udnyttelse grad. Hvordan har du fået dit anlæg godkendt af skortensfejen, når den ikke står på listen for godkendte anlæg???

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 17 gange

Indlægaf MichaelK » 11 dec 2010 08:55

Hej Dunas

Ikke alle godkendte anlæg er på den liste du linker til.
Det lader dog til, at godkendelsen er i orden, se:
http://www.biovarme.dk/index.php?id=41

Jeg overvejede selv et Denviro pillefyr. Dels pga. af et rigtig
flot design, men også fordi anlæget har mange automatiserede
processer. Dengang (2007) var det et særsyn. Det er det jo ikke
længere. Flere og flere producenter laver anlæg med lige så
meget automatik som Denviro, BioWin o.a.

Stod valget mellem Denviro og Scotte/Woddy, så ville jeg stadig
vælge Denviro. Dels fordi jeg er overbevist om, at fyret godt kan
køre problemfrit, men også fordi det er rigtig flot design :great:
Og så har det stadig nogle features, som Scotte/Woddy ikke har.

Mvh.
Hvorfor gøre i dag, hvad der kan udsættes til i morgen? Thi i morgen kan det være overflødigt!
Citat: ???

Tilbage til "Andre Pillefyr"