Side 1 af 1

Passat C2 udskiftningsmoden eller hvad

: 03 apr 2007 11:49
af jhjorsal
:| Jeg har et C2 passat fyr der er ca 10 år gammel, det stod der da vi købte ejendommen og vi har nu boet der i 8 år. I alt den tid har det virket upåklagelig, det har dog brugt lidt mange piller ca 15 tons pr år til 250 m2 hvor de 100 m2 er overetagen hvor vi ikke fyrer. Jeg må dog tilstå at jeg indtil nu ikke er gået særlig meget op i det, hverken fyr eller forbrug da vi i den tid også har fået en flok unger bl.a. tvillinger og jeg har fået min livsdrøm den før omtalte landejendom, hvilket jeg må erfarer også tager lidt tid. Nå men nu til problemet, mit fyr er begyndt at bruge vand de sidste par år jeg har haft nogen ude med noget sporingsudstyr og de siger at der ikke kommer noget ud nogen steder. Når jeg lukker ned om sommeren kan jeg se at der trækker lidt vand ud på bagvæggen (det bliver fugtigt) så det er jo formentlig der problemet ligger. Der ud over begyndte den i vinters at larme når den skubber piller ind, lyder som et leje i motoren (larmer selvom jeg afmontere trækstangen). Jeg satte sidste sommer en shunt ventil på anlægget da nogen fortalte mig at tilbageløbstemp aldrig måtte komme under 60 grader, og jeg ved at det aldrig har været opfyldt i vinterhalvåret, men denne vinter har jeg været nød til at lukke shunt ventilen helt for at få varme ind i huset. Det ville formentlig hjælpe at isolere rørene i krybekælderen og fyrrummet.
Så jeg står nu med et utæt fyr der larmer og meget vel kan være tæret op i kedlen pga. for lav tilbageløbstemperatur, hvad gør jeg, udover at få isoleret mine rør i krybekælderen og fyrrummet.

: 03 apr 2007 16:32
af soc
Du fortjener et svar...



Hvis jeg, og mit råd er kun vejledende, skal komme med et bud. Så vil jeg sige at: Når nu du bor på landet, så burde det være muligt at se på et anlæg der kunne køre med andre alternativer end træpiller.

Vi er mange der har valgt, det anlæg vi har valgt. Rigtig mange der ælsker vores tjekker.

Korrekt montering af anlæg er altafgørende om anlægget holder i lang tid. Dog vil jeg sige at jeg synes ikke du bruger mange piller, når nu man tager i betragtning af isolering mm. og kvm.

Vedr. vand på bagvæggen, så går jeg ud fra at det er på bagsiden af passaten, og ikke en væg (mur).

Der kan dog sættes en ny bagende i passaten, og eftermonteres et nyt leje. Pris? spørg smeden, og overvej så evt. ny stoker.... med korrekt montering...

: 03 apr 2007 17:08
af jhjorsal
Øhh hvorfor skriver du jeg fortjener et svar?
Vedr. andre muligheder, så har jeg det sådan at det ikke må blive mere bøvle end det er nu, fyrer hver 2. til 5. dag, har piller i en silo i et rum ved siden af, der kommer i magasinet med en snegl. Jeg renser fyret hver 14. dag, det må være det. Jeg har prøvet både med korn og olivensten, korn asker for meget, og olivensten sviner mere og jeg syntes ikke der var nogen forskel i brændselsudgifter kontra forbrug.
Den våde plet var inde i brændkammeret på bagvæggen.

: 03 apr 2007 20:46
af soc
Jeg skrev at du fortjente et svar fordi sådan et godt indlæg giver muligheder for flere svarmuligheder.

Andre må også gerne komme på banen med deres bud.


Vedr. den våde plet? Der kan jo godt være en utæthed i kedlen. Meget lille. Men den kan blive større.

Jeg renser og tømmer askeskuffe hver måned, Tjekken har slet ikke behov for rensning så tit. Hver 14. dag er fråds. Askeskuffen holder også 1 måned +.

Men hvis det kører fint nu, så er der vel ingen grund til at skifte hverken anlæg eller undersøge for flere fejl?

God fornøjelse

: 03 apr 2007 22:57
af Brian B
hej
hvis du er i tvivl om den er utæt kan du lukke den fra og sætte tryk på kedlen. evt bare vand værks tryk hvis du har godt tryk på ellers kan det være du kan låne en tryk spand et sted, og så rense den godt der hvor du mistænker den er utæt så får du det opklaret.
så er det lige hvis du har tryk ekspandition skal der nok en tryk spand til.
en ny motor behøver ikke koste en farm på landet en tusse så er du godt på vej vil jeg mene, det kommer jo an på om det er gearet eller motoren der larmer, du kan evt osse pille den af når fyret skal på sommerferie og så smide den ind på et elektro værksted så kan de sikkert fortælle om der skal en ny til hvis ikke du selv har mod på at rode med det