Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram med ladomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Diagram med ladomat

Indlæg af EKP » 11 aug 2010 20:51

Jeg har besluttet mig for at belemre jer endnu engang med ét af mine diagrammer :-)
Dem der synes det er sjovt af arbejde med disse diagrammer kan jo kommentere det - har fundet ud af at der godt kan gå lidt sport i at optimere dem :-)

Mine 2 primære ændringer er:
  • At erstatte to AVTA-ventiler med en ladomat. Min VVS-mand vil helst at jeg bruger sådan én og for mig er det ikke den lille prisforskel der er afgørende

    At tilkoble en lille Alpha2-pumpe på kedlernes fremløb da jeg er bange for at min akkutank ikke kan hæves tilstrækkeligt (de fysiske forhold har deres begrænsninger)
Det er imidlertid vigtigt at bibeholde en god lagdeling i akkutanken samt at pillefyret kan finde ud af at tage over når brændefyret er gået ud. Det er naturligvis også vigtigt at returen til kedlen holdes på 60-65 grader.

Vil denne opsætning kunne virke eller er der faldgrupper jeg har overset?
Vedhæftede filer
ladomatdiagram.pdf
(50.1 KiB) Downloadet 488 gange


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af mejeristen » 11 aug 2010 23:03

Hmm

tror at du vil få problemer hvis du monterer den alpha2 pumpe på fremløbet sammen med ladomaten.
Den kan sagtens skubbe vandet rundt alene!

hvorfor ikke montere ladomaten før begge kedler, og så finde en anden måde at styre hvorfra på akku.tanken returvandet til kedlerne skal komme fra !

Tror det vil fungere bedre, og pillefyret har sikkert også bedst af en retur temp. på over 60-65 grd.
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af EKP » 12 aug 2010 11:00

Okay nu har jeg lige lavet en ændring hvor jeg har ændret på kedlens retur og fjernet alpha-pumpen. Var ikke klar over at der også sad en pumpe i sådan en ladomat - så blev jeg også klogere idag :-)

Det eneste store spørgsmål jeg har til denne opsætning er hvorledes pillefyret nu kan finde ud af at tænde og slukke på de rigtige tidspunkter. Kan der monteres en fjern-føler på sådan en scotte/woody eller er det altid når returen kommer under den temperatur jeg fastsætter?

Returen vil jo pga. ladomaten være fast på 65 grader og derfor kan pillefyret jo sådan set ikke bruge returens temperatur til ret meget.

Jeg kan heller ikke gennemskue om denne opstilling vil skabe mere omrøring i akkutanken end hvis jeg bruger 2xAVTA-ventiler som tidligere foreslået.

Hvis det giver problemer med omrøring eller hvis pillefyret ikke kan finde ud af at tænde og slukke på de rigtige tidspunkter vil jeg gå tilbage og bruge det tidligere udarbejdede diagram.
Vedhæftede filer
Diagram4_EKP_laddomat.pdf
(49.6 KiB) Downloadet 227 gange

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af mejeristen » 12 aug 2010 18:04

FISK!!!! der skal du have en pillebrænder ekspert på banen
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af mejeristen » 12 aug 2010 18:06

det handler vel om at pille fyret skal have et setpunkt på en temp. højere end 65 grd, tror du vil have glæde at at læse lidt på ladomaten's virkemåde!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af Jens » 13 aug 2010 09:16

Så vidt jeg kan se, så vil du trække hele akku-tanken med når du kører med pillefyret, hvilket vel ikke er hensigtsmæssigt. Når du kører med pillefyret bør du vel kunne køre udenom akku på både frem og returløb. Eller i hvert fald kun med toppen af akku.

Mener du skal tilbage til den foregående tegning med retur til pillefyr fra top af akku, og så have den alpha pumpe ned og sidde lige før retur ind i pillefyr, med en forbindelse op til fremløb fra pillefyr, - altså du skal indsætte en shunt.
Altså retur fra top i akku ind i r.... på en esbe-ventil og forbindelsen fra fremløb på pillefyr ned i toppen af esbe og udgang esbe forbindes til pumpe og videre derfra ind i búnd pillefyr. (Der kan naturligvis bruges anden form for shunt, end lige en esbe)
Så trækker alpha pumpen vandet rundt i denne kreds indtil din retur ind i pillefyret er 60-65 grader, og holder så denne tempertur efterfølgende, ved hele tiden at mikse lidt af dit fremløb ind returvandet.

Når du kører med brændekedel, sørger ladomaten for det samme, men duer bare ikke til begge, da du ikke ønsker at trække hele akku-en med når du kører med pillefyret, og ved brændekedlen skal returen tages fra bund af akku.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af EKP » 13 aug 2010 10:08

I skal bare have rigtig mange tak. Jeg har læst en del om ladomatens virkemåde og den er mere kompliceret end jeg lige troede i første omgang.

Som du skriver Jens har jeg også vanskeligt ved at placere en ladomat i dette dobbelte system så jeg tror jeg vil forlade denne tanke igen. Det var også kun fordi min vvs-montør var så forhippet på at bruge en sådan.

Jeg vil i stedet blot se om jeg kan placere en pumpe på retursiden da det er et reelt problem at min akkutank ikke kan hæves tilstrækeligt. Jeg kan lige måle op og skrive hvor meget den kan hæves - så kan i evt. vurdere om det er nok.

Vender tilbage senere :-)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af EKP » 13 aug 2010 22:17

Jens » 13 Aug 2010, 09:16 skrev:Så vidt jeg kan se, så vil du trække hele akku-tanken med når du kører med pillefyret, hvilket vel ikke er hensigtsmæssigt. Når du kører med pillefyret bør du vel kunne køre udenom akku på både frem og returløb. Eller i hvert fald kun med toppen af akku.

Mener du skal tilbage til den foregående tegning med retur til pillefyr fra top af akku, og så have den alpha pumpe ned og sidde lige før retur ind i pillefyr, med en forbindelse op til fremløb fra pillefyr, - altså du skal indsætte en shunt.
Altså retur fra top i akku ind i r.... på en esbe-ventil og forbindelsen fra fremløb på pillefyr ned i toppen af esbe og udgang esbe forbindes til pumpe og videre derfra ind i búnd pillefyr. (Der kan naturligvis bruges anden form for shunt, end lige en esbe)
Så trækker alpha pumpen vandet rundt i denne kreds indtil din retur ind i pillefyret er 60-65 grader, og holder så denne tempertur efterfølgende, ved hele tiden at mikse lidt af dit fremløb ind returvandet.

Når du kører med brændekedel, sørger ladomaten for det samme, men duer bare ikke til begge, da du ikke ønsker at trække hele akku-en med når du kører med pillefyret, og ved brændekedlen skal returen tages fra bund af akku.
Hej Jens.

Jeg har prøvet at tegne dit forslag ind på tegningen. Jeg har imidlertid også været nødt til at give hvert fyr sit eget fremløb til akkutanken. Hvis jeg ikke gør dette ser det ud til at alpha-pumpen der sidder før pillefyret vil kunne "trække" vand gennem atmos'en - og dette vil vel og mærke være koldt vand fra bunden af akkutanken eftersom ladomaten står åben når atmos'en er slukket.

Jeg ser et par fordele ved at bruge denne model:

1: Man er sikker på at der er cirkulation gennem kedlerne (hhv. ladomat og pumpe)
2: Man er sikker på at returen til begge kedler er høj nok (hhv. ladomat og esbe)

Jeg tror desuden at der kommer en ekstra BONUS ved at der ikke er cirkulation gennem brændekedlen når der ikke fyres i den - derfor står der ikke en ekstra "radiator" i fyrrummet. Så vidt jeg kan læse mig frem til åbner ladomaten helt op og stopper med at pumpe når der ikke kommer røg fra fyret mere.

Det ser også ud til at være let for pillefyret at finde ud af at tage over når akkutanken er ved at være tom.

Ser det ikke korrekt ud?
Vedhæftede filer
Diagram5_ladomat og ESBE.pdf
(40.21 KiB) Downloadet 190 gange

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af Jens » 14 aug 2010 20:49

Umiddelbart ser det meget rigtigt ud, - det eneste jeg er lidt i tvivl om, er højdeplaceringen af udtaget til den stiplede, der går ned til Esbe og pillefyr, tror den skal sidde under eller som minimum i niveau med fremløb til akku fra pillefyr.

Det er lidt svært at forklare, men det som bekymre mig, - er om der skabes for meget turbolæns i toppen af tanken, der er 2 flowsystemer et til radiatorer og et til pillefyr, og hvis returløbet til pillefyr (den stiplede) som jo egentlig burde være den koldeste i sammenligning med fremløb fra pillefyr og fremløb fra top akku til radiator, hvis ikke den sidder lavest eller i niveau med fremløb pillefyr, - så synes jeg der måske kunne blive lidt rod i systemerne ;-(
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diagram med ladomat

Indlæg af EKP » 15 aug 2010 00:44

Hej Jens.

Det er korrekt at pillefyrets fremløb bør være højere end fremløbet fra atmos. Det er jo også under pillefyring at der er behov for at minimere mængden af opvarmet vand i akkutanken. Jeg ved godt det kan skabe lidt ekstra turbolens at der er to flowsystemer men de kommer kun til at køre samtigt når jeg begynder at fyre op i atmos'en. Her gør det jo sådan set ikke det helt store eftersom jeg i langt de fleste tilfælde vil fylde akkutanken helt op.

I lange perioder vil det kun være pillefyret der kører men så står vandet i brændekedlen heldigvis stille pga. ladomaten.

Jeg tror faktisk det er et ret godt system jeg efterhånden er nået frem til. Det havde selvfølgelig være meget rart med et selvcirkulerende anlæg men det vil næppe lykkes. Der bliver omkring 3 meter mellem kedel og akkutank og fyrets fremløb starter ca. 2/3 nede på akkutanken. Hvis jeg derudover skal have lidt stigning på røret mellem akku og kedel så ender røret ca. midt på tanken. Jeg har hørt at den nederste studs helst skal ligge over fyrets fremløb og det bliver slet ikke muligt.

Hvis der ikke er andre på forum der har kommentare tror jeg at jeg vil sende forslaget til vvs-manden for at høre hans mening.

Tak til jer alle for de bidrag I hver især er kommet med og selvfølgelig specielt til Ernst for at komme med det forslag jeg har arbejdet ud fra. Det har været en sjov og lærerig proces :-)

V.h. Emil


Besvar