Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt kedelrum. Kombi fastbrændsel og piller

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Sømanden
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 192kvm
Brændsel: Træpiller + div.
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Aalborg

Nyt kedelrum. Kombi fastbrændsel og piller

Indlægaf Sømanden » 28 jun 2010 18:14

Hej Alle

Jeg står over for at bygge et nyt 200 kvm 1 ½ plans hus på landet, og så vil jeg have fyrrum ovre i den gamle stald.

Jeg vil gerne fyre med fastbrændsel i en underforbrænings kedel om vinteren men samtidig have komforten ved at en pillebrænder automatisk tager over når der mangler varme i akku tanken. :great:

Men man kan jo ikke pt. få en underforbrændings kedel der kan det hele automatisk
Jeg overvejer derfor en Atmos eller Orlan underforbrændings kedel på en gammel 1200 L olie tank. Er der gode erfaringer med de her lidt billigere kedler? Jeg vil ikke betale det dobbelte for en mærkevare hvis kvaliteten er mere eller mindre den samme. :roll:

Planen er at når der kun er 15 % varme tilbage i lager tanken at pille fyret skal starte op og køre 100% ydelse. Til der er ca 30 – 40% 70 c varmt vand i akku tanken og så slukke igen, så jeg undgår pause fyring. Hvis jeg kan få styring på pillekedlen til at klare dette?

Er der nogen der har en mere smart måde at bygge det op på. Jeg havde også overvejet lade fremløb fra akku tanken gå i igennem pillekedlen så hvis vandet mangler varme vil den starte op, men så er vi jo ovre i pause fyring og lav ydelse på pillebrænderen så ved jeg ikke om det gør det en anelse ud over økonomien i forår og efteråret når der skal pause fyres.

Gode ideér til brændekedel og pillebrænder + kedel og sammensætning modtages meget gerne :)

Sømanden

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt kedelrum. Kombi fastbrændsel og piller

Indlægaf EKP » 29 jun 2010 00:15

Hej Sømand.

Velkommen til StokerPro - det er en fin tråd du starter ud med for jeg er igang med et lignende projekt :-)

Jeg mangler lige at få monteret mine branddøre og pudset lidt væg - så skal jeg til at sætte skorsten op.

Jeg skal helt sikkert have opsat en Atmos 50 kw med 3000 liter akkutank. Desuden skal der kobles en woody pillebrænder eller evt. en Benekov R15 så jeg også har mulighed for at tage korn. Jeg har planlagt dette projekt i omkring 1½ år og det meste af min viden kommer fra stokerpro samt venner.

For mit vedkommende ender det med at blive et lidt dyrt projekt med den fastbrændselskedel. Jeg har KUN valgt den fordi jeg praktisk talt bor midt i skoven og alligevel går og saver ned løbende. Min Atmos-løsning kommer til at stå i omkring 50.000 kr. og havde jeg i stedet valgt kun at fyre med piller kunne jeg varme op for omkring 15.000 kr. om året. Det kommer altså til at tage 4 år med ren brændefyring at tjene de 50.000 kr. hjem igen :-/ Nu er jeg ung og forventer at bo på mit landsted i mange år og derfor vurderer jeg at det kan svare sig i mit tilfælde. Det er dog noget du også bør overveje...

Du skal være opmærksom på at pillefyret og fastbrændselskedlen med overvejende sandsynlighed kommer til at kræve hver sin skorsten. Det er noget jeg først er blevet helt afklaret med ret sent i forløbet. Du skal også være opmærksom på at en akkutank på 1200 liter ikke er voldsomt meget. Du kommer til at smide pinde i hele tiden hvis du vil undgå at pillene tager over. Du skal også være opmærksom på at jo mindre et fyr i KW jo mindre stykker skal træet som oftest både saves og kløves i.

Jeg glæder mig til at følge med i denne tråd og specielt på de forskellige bud på hvordan det kobles sammen.

Venligst Emil

Slettet 4927

Indlægaf Slettet 4927 » 29 jun 2010 14:25

Der er kommet et nyt produkt på markedet. Hedder Irleh plus, er gasogen fyr, en 30 kW koster ca 20.000 incl. moms, kan brænde alt, hvad der kan brænde med en fugtighed op til 30%. Kobmibneret med en rigtigt billig træpillefyr fra LAZAR http://www.energicentret.com/Tr%C3%A6pi ... lefyr.html til 45.000 incl moms. Begge har ret avancerede styringer, der kan kombinere fast brændsel i højseson med træpille i overgangen. Jeg skal have dem monteret med solvarme, jeg har i forvejen.

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange

Indlægaf Jens » 29 jun 2010 15:19

Hej Sømand

Udnyttelsesgraden på scotte og lign mener jeg er så god også i lavlast, at der slet ingen grund er til at lade den varme på akkutanken.
Tror du får en noget bedre udnyttelsesgrad ved blot at lade den køre efter behov, altså når akkutanken falder under eks 50 grader, så drejer en trevejsventil og du kører udenom akkutank og pillefyret starter selv op. Og starter og stopper derefter efter behov indtil du igen fyrer i brændekedlen, og akkutanken kommer over de 50 grader.

Jeg har en 32 kw atmos og 1800 l akkutank, samt en DSU6 pillefyr (kan desværre ikke tænde selv), begge dele er koblet på samme 150mm stålskorsten, men fyrer så heller ikke i begge samtidig, i hvertfald kun meget kortvarigt (½ time eller lign). Trækket bliver teoretisk for stort for pillefyret, når brændekedlen buldre løs, men det kører såmænd fint nok.

Anbefalet løsning ;-) : Minimum en Atmos 32 kw og en scotte pillefyr på opop kedel. Akkutank til 32 kw kedel anbefales af Passat til 1500 - 2500 liter, så 2 olietanke seriekoblet vil være ret optimalt, husk en ekspansionsbeholder på nok cirka 150 - 200 liter.
En ekstra røgkøler vil være rigtig godt til Atmos'en (søg evt her på sitet, brugeren Pelle har lavet en super model), synes det er Atmos'ens eneste ulempe at røgtemperatur er til den høje side.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf EKP » 29 jun 2010 19:06

Hej Jens.

Du har et areal på størrelse med mit men det er selvfølgelig muligt at dit er bedre isoleret. Ud fra de beregningstabeller jeg har kunne vurdere mit forbrug ud fra ville en akkutank på 1800 liter være noget i underkanten. Jeg ville komme til at fyre det meste af tiden og ville have svært ved at komme igennem en nat uden den blev kold. Nu er det jo muligt at modellerne ikke helt modsvarer virkeligheden.

Hvordan/hvor ofte fyrer du i din og hvilken indflydelse har din fyrring på pilleforbruget?

Min fejer vil absolut ikke godkende at jeg kobler de to fyr på samme skorsten - heller ikke selvom jeg gik ned i en 32 KW :-/

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange

Indlægaf Jens » 02 jul 2010 08:35

Hej EKP

Jeg bruger faktisk kun Atmos'en i ydersæson og om sommeren, i vinterperioden kører jeg næsten kun med træpiller. Sidste vinter brugte jeg ca 6 t piller i periden 1. nov til 1. april, men har ikke nogen anelse om mængden af brænde, der bruges resten af året. Så det er nok ikke til megen hjælp :oops:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Sømanden
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Sømanden » 28 jul 2010 16:38

Hej Alle og tak for svarene

Ja hvis verden bare var sort hvid så ville det være nemt. Men jeg tror jeg vil starte op et pillefyr, så når jeg har tiden og jeg er ved at have styr på opførelsen af huset og renoveringen af stalden gå igang med fastbrændslet og den opsætning.

Min onkel har et savværk (brændefix) hvor jeg kan få en del grove ( motorsavskæde ) savspånder fra, men kan jeg bare blande det sammen med pillerne i en given blanding uden det blæser væk fra brænderen. :roll:

Spørgsmål:

- Kan man bruge en scotte brænder med savsmuld i pillerne og i hvilket blandings forhold.
- Er det bedre at købe et stokeranlæg
- Er der andre brændere der er bedre til savsmuld og evt. kan brænde ren savsmuld

MVH

Sømanden

Brugeravatar
mejeristen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf mejeristen » 28 jul 2010 19:55

nu er jeg ikke ekspert på pillefyr's området. men jeg mener at have læst fleregange i forsk. tråde. at ønsker man at anvende andre brændsler i en pillebrænder end piller. skal man købe en stoker istedet for.

Jeg har ikke pillefyr selv men vil dog vove et øje og påstå at du vil få bøvl med scotten hvis du for søger dig med groft savsmuld iblandet pillerne, spec. hvis det er i mængder så det kan mærkes på tegnebogen
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Jan P
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: KSM Tuxedo 30 F-auto
Areal: 300 + 200 værksted
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: 60-100m3

Indlægaf Jan P » 28 jul 2010 21:09

hej Sømand

Nu ved jeg ikke hvor mange spåner du kan få men måske var det en mulighed at fyrer med det i en egnet stoker (noget med stort magasin og omrører) og evt suplere med flis hvis der laves sådan noget på savværket af skolder og andet affalds træ.

mvh Jan P

Sømanden
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Sømanden » 09 aug 2010 16:49

Tak for alle svarene

Jeg har liget snakket med onklen og der skulle hvis være alt det savsmuld jeg havde brug for. icon_cheesygrin.gif

Så det store spørgsmål er: Hvem er bedst til savsmuld ?

Er det nødvendigt at gå op i den helt dyre ende af prisskalaen ?

Sømanden

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"