Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til NOVICE. ang. anlægs opbygning og funktion

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Geografisk sted: Auning Djursland

Hjælp til NOVICE. ang. anlægs opbygning og funktion

Indlægaf Michael Lind Hansen » 17 mar 2007 09:53

Jeg har stillet en masse spørgsmål som jeg godt kan høre at jeg først for svar på når jeg engang, forhåbentligt i sommerens løb for installeret fyret i vores nyeligt købte hus.
Men inden da vil jeg efterlyse lidt begynder viden. Jeg er absolut grøn på området fyring og fyringsanlægs opbygning.
Derfor stiller jeg nu lidt spørgsmål ang. anlægs opbygning og funktion.
Jeg vil gerne vide hvad et almindeligt anlæg består af mht. tanke, pumper ect. ect.
Derudover vil jeg gerne vide hvad lukket ekspansion og åben ekspansion er, hvad forskellen er og hvad man skal vælge på baggrund af hvad?

Derudover har jeg overvejet lidt at lave fyrrum i den manskinhal der er på ejendommen. Hallen er en stålbuehal uisoleret, men hvad kræves der for et fyrrum i en sådan hal? Jeg havde overvejet lidt at støbe betongulv og bygge et rum af lecablokke og isolere ydervægge med et isoleringsprodukt og lukke af med gips. og derudover lave loft beklædt med gips. er det noget der lyder fornuftigt? hvad med skorsten hvilke krav er der der?
Hvad med forbindelsen fra det evt. nye fyrrum og over til de allerede eksisterende installationer for centralvarmen i huset hvor meget skal man gøre ud af nedgravning af disse rør og hvad er kravene til isoleringen/afskærmningen af disse rør? Kan man uden videre forbinde de eksisterende centralvarme rør med de nye rør man fører ind i huset eller skal man igang med den store ombygning inden man laver mere?

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf soc » 17 mar 2007 10:45

Du stiller godt nok et hav af spørgsmål. I og for sig er de relevante, men det er uoverskueligt for mig at svare på alle spm, så jeg plukker bare med løs hånd og ævler løs om det jeg kunne tænke mig at svare på.

1. Forbindelsen mellem maskinhus og stuehus. Køb det bedste løgstør rør og grav det ned i frostfri dybde. Jo mere isoleret, jo mindre varmetab.

2. Lav fyrrum i maskinhus. Jeg er helt pjattet med ideen. Jeg ville gøre som du siger. Leca og isolering. + gips.

Dog ville jeg nok vælge at lave rummet på ca. 40 kvm. Så er der en dejlig lun, men ikke for varm rum, til om vinteren. Men det ville være mit valg. Havde jeg muligheden. Og grav ned i gulvet og isoler med flaminco plader. Måske endda 300 mm. Jo mere man ofrer på isolering, jo mindre varmetab.

Hvis jeg skulle installere et fyr uden udhus, så ville jeg fluks købe en 20" container (eller en 40") og efterisolerer den. Og lave fyrrum i den. Men jeg ævler jo bare.......

Vedr. skorsten. Kontakt den lokale fejer. Eller fejer.

Vedr. ekspansion: Jeg kører med lukket. Åben, er det ikke hvis man har store udsving i temperatur i kedel????????????????

Tanke: Hvad i al verden vil du bruge tanke til?

Soc der ævler
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlægaf Brian B » 17 mar 2007 11:15

Hej
jeg kan prøv at svare på lidt af det :)
åben eks. er til brænde fyr og halm fyr og nogen stoker der ikke er godkendt til tryk ekspantion. åben ekspansion er lidt simpel sagt en tank med vand der er lidt højere en den radiator der sidder højest på anlæget jeg vil tro min er på 50 liter der direkte forbundet med fyrets afgang for hvis det koger så er det der trykket ryger ud, der er sikkert en der kan uddybe mere.
tryk ekspantion er et lukket anlæg med en beholder hvor der er en bælg i som har et for tryk som vandet kan presse sammen når det udvider sig.
benekov L 25 er godkendt til tryk.
i et alm stoker anlæg er der en cirkulations pumpe og en blande sløjfe feks en ravi ventil eller esbe, her er et diagram over en kedel shunt
http://manuals.vvs-eksperten.info/PDF/O ... ventil.pdf
nogen bruger osse bare en kuglehane.det er for at sikre kedlen altid får mindst 60 grader retur. så en ekspantions beholder af en slags og en vvb
din fyrrums plan lyder fin læs mere Installation og brandsikring
Din skorstens fejer vil garanteret osse gerne hjælpe/fortælle hvordan det skal være, det er osse ham der skal godkende det
Når du skal grave rør ned mener jeg du skal bruge pre isolerede fjernvarme rør om det bare kan sluttes til er lidt svært at sige, det kommer an på hva du har nu, men udmiddelbart vil jeg sige det ikke skulle være et problem hvis feks du har et oliefyr i en baggang så koble det på der i stedet, men hvis du slet ikke har et begreb om det ville det nok være en ide og finde en vvs mand eller lign. i din omgangskreds og spørge til råds.
Jeg håber det hjælper lidt ellers må du spørge igen
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.

Indlægaf Klaus » 17 mar 2007 11:40

Godt du har flyttet dit indlæg..
Men jeg mente nu at spg ang skorsten i skorstens kategorien, lovkrav i lovkravs kategorien osv osv..
Men du er jo ny her og du har masser af spørgsmål så mon ikke vi får dig opdraget hen af vejen ? whip.gif lol.gif
Velkommen til og husk billeder siger mere end 1000 ord ...

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlægaf Fejer » 17 mar 2007 11:50

så kom jeg frem igen igen.
Exp. åben / lukket kommer som sagt andet på hvad du skal have af fyr, men ser dog tit på land ejendomme og lign, at folk også vil fyre med en pind ind imellem, derfor vil jeg som regel råde til åben EXP. i et tilfælde som dit. Den nemmeste og biligste og eneste er du i hallen laver en lille fjernvarme central som køre på sit eget anlæg med egen Exp. og montere en varme veksler til at føre varmen over til dit hus.

hvordan dit loft skal værre komme andet på hvad hallen er opført som i BBR. Stald, lade, værksted eller til oplag af brandfarlige væsker thja så er det noget af en omgang, men så fremt du ikke skal bruge den til et af følgende formål få da fat i teknisk og få den klasifeceret som Evt, garage eller bare hal til redskaber eller lign, så kan du nøjes med gips formentlig vær dog lige OBS på din forsikring.

Skorsten det evindelige ? det kommer helt klart andet på dit valg af fyr ligesom din Exp. men skal du kunne fyre med pind så tag en modul skorsten, det kan jo ikke udelukkes den måske skal fræses engang og det holder en stål skorsten ikke til, men skal du igen kun have stoker og ikke andet så kan du formentlig sagten nøjes med en stål fætter, jeg ved at de fleste ny indstalationer fra Baxi blir opsat med stål fætter lige op og ned på anlægget og dette køre udemærket.

tror jeg vil stoppe lige nu det er jo en stor mundfuld du der kom med, men få dog lige din fejer ud og kigge lidt på det inden du starter, det koster nok lidt penge men er overbevidst om du hurtigt tjener dem hjem med hans ekspertise og viden, når han kan se det for sig.

Hilsen Fejer.

Er der ikke noget der hedder net-fejer. det kunne da værre en fin stilling.. :thumleft:

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor

Indlægaf Michael Lind Hansen » 20 mar 2007 21:57

Det der med varmeveksler. Hvordan fungere det lige? Og hvad er det evt. for noget jeg skal have fat i?
Du skriver (fejer) at den skal være i hallen hvorfor ikke i huset?

MHT. Til det med tanke så troede jeg at man havde en tank af en art til ens brugsvand men det passer ikke kan jeg høre. Men hvordan hænger det så sammen?

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV

Indlægaf Brian B » 20 mar 2007 22:21

jo du skal have en varmvands beholder. men hvilken type varme har du nu ? for der er højest sansynlig en i forvejen.
en varmeveksler fungere ved at der er X antal plader med nogen små kanaler i hvor så varmen bliver givet fra en væske til en anden ved de køre meget tæt på hinanden.
Mvh Brian

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlægaf Fejer » 20 mar 2007 22:25

hej Michael.
Det er fordi det ikke er en tank men en beholder. :D Varmt vandsbeholder.

Grunden til den skal værre i hallen er at ved åben Ekspension er der noget med maks længde på på den samlede længde fra kedel til beholder og derfra til afløb som formodendtligt ikke kan overholdes, men vigtigst er at der ikke må værre fald på Eksp ledningen fra kedel og til beholder, hvad der formodendtlig ville blive ved at placere den i hallen medmindre du fortrækker luft ledning, hvad der som regel ikke er for kønt.

Derfor lav et lille åbent anlæg i hallen med egen pumpe montere så en varmeveksler i hallen og kobel så huset til din varme veksler og sæt en varmvandsbeholder op inde i dit hus, vupti har du fået fjern varme helt ude på landet.

Håber dette hjælp dig lidt ellers kom igen.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor

Indlægaf Michael Lind Hansen » 21 mar 2007 06:47

Ja ja ok. Tank/beholder. Der vidste jeg jo egentligt godt men troede ikke lige at betegnelsen betød så meget men helt fint :-)

Der står pt. et olie fyr i huset og der ligger en beholder på loftet mener jeg. Jeg er jo ikke flyttet endnu. 15. april.

Hvad er fordelen ved varmeveksleren fremfor et system uden?

Det vand der går i beholderen er det adskilt fra det vand der går ud i radiatorerne eller bliver det varmet op samtidig og fordelt fra begolderen ud til vandhaner og radiator?

I kan forhåbentligt høre at jeg er helt på bar bund med det meste! Men jeg håber det kommer.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV

Indlægaf Brian B » 21 mar 2007 08:27

det vand der er i vvb er vandværksvand der bliver varmet op af kedelvandet enten gennem en spiral i beholderen eller en ved at der er en kappe uden om beholderen som kedelvandet køre igennem og varmer vandet inden i til de varme haner.
Mvh Brian

Tilbage til "Fri debat"