Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KMP PX21 eller Woody

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

KMP PX21 eller Woody

Indlægaf Per J. » 15 feb 2010 17:38

Jeg kigger i øjeblikket på om det kan betale sig at sætte en pillebrænder på min gasogenkedel.
Skorstensfejerren har sagt god for det.
Hvis den skal monteres i nederste låge, er der kun plads til en vandret brænder f.eks. KMP PX21. Hvis den skal monteres i øverste låge skulle der være plads til f.eks en Woody brænder. Jeg ved ikke lige hvor meget frihøjde der skal være.
Er der forskel på kvaliteten og fyringsøkonomien af de to brændertyper?
Hvor er det bedst at placere brænderen,foroven eller forneden?
Er der nogen her i forummet der har kendskab til andre brændere med vandret forbrænding og som måske er bedre end den ovenfor nævnte. Jeg syntes ikke jeg kan finde ret meget her på forummet om den.
Jeg hører gerne jeres erfaringer, både for og imod.

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV

Re: KMP PX21 eller Woody

Indlægaf Meldgård » 15 feb 2010 20:15

Mit kendskab til de forskellige brænder typer er meget begrænset,men med hensyn til plasering af brænder er jeg ikke i tvivl.
Varm luft vil stige opad aldrig nedad,med mindre det bliver tvunget ned.Hvis du plaserer brænder i øverste låge vil du ikke påvirke varmefladerne i kedlen i så høj grad som nar du fyrer i bunden,det er jo også her gassen fra træet brænder,hvorefter varmen stiger op gennem kedlen og påvirker alle varmeflader.
Der er sikkert andre her i forumet der kan give dig gode råd med hensyn til valg af brænder.

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange

Re: KMP PX21 eller Woody

Indlægaf Jens » 15 feb 2010 21:57

Men når det er en gasogenkedel, så er røgafgang vel fra det nederste kammer, - og dermed må det vel være mest optimalt at placere brænderen i den øverste låge.
Så opholder røgen sig længst muligt i kedlen og skal vandre ned gennem det nederste kammer for at komme ud i skorstenen, med deraf større varmeafgivelse.

Men afhænger meget af den præcise opbygning af en Attack DP Pro 25 kw, som jeg ikke kender.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Tilbage til "Andre Pillefyr"