Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til en nybegynder

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
morph
Stoker I
Stoker I

Hjælp til en nybegynder

Indlægaf morph » 18 okt 2009 12:07

Hej.
Jeg er en lykkelig ejer af et pillefyr af mærket Woody. Det er nu et år siden jeg installeret det og har ikke haft de store problemer med fyret ( lidt kolder morgener i starten, men ikke længere )
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
1. Er det mest økonomisk at havde fyret kørende 24 timer i døgnet nu ( fra april til 31 september kørte det 1 time om dagen til brugsvand ) eller skal det kører nogle timer og slukke og så kører nogle timer igen?? Nu kører det 3 timer om morgen og slukker og starter op igen om eftermiddagen i 3 timer og igen om aften i 3 timer. I vinters kørte det 24 timer i døgnet og uden problemer.
2. Vores hus er på 130 kvtr. mtr. og fra 1974, et standart parrecelhus. Er det normalt at det bruger 22 kg. piller i døgnet? Syntes det lyder af meget da jeg havde en, måske forkert ide, til hvor økonomisk det var at havde pillefyr.
Det skal siges at vi kører på automat programmet på fyret.
3. Kan alt det ekstraudstyr man kan købe, såsom computerovervågning, røggastemp. og andre ekstra ting til fin just. svare sig rent økonomisk i forehold til besparelsen i piller???

Håber i vil give los af jeres viden icon_cheesygrin.gif

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 3-5 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Kontakt:

Re: Hjælp til en nybegynder

Indlægaf Hr.Hansen » 18 okt 2009 13:15

Jeg kunne forstille mig at dit varme system er den gamle type, med rør på loftet/i gulvet hele vejen rundt i huset. Jeg har selv det samme, og det er en værre energi sluger, da alle rør jo skal holdes varme, selv om nogen af radiatorene ikke har brug for varme.

Hvis det er nyere, med fordelere, osv.så vil jeg mene det er lige i overkanten. Men det afhænger jo af isoleringen af huset, samt hvilken temperatur i har i huset.

Og selvfølgelig manglende rensning af fyret !! Hvis man lige bruger 10 min en gang i ugen på det, er man sikker på at fyret altid har en høj virkningsgrad.
Mvh Thomas Hansen

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hjælp til en nybegynder

Indlægaf Frank_Rasmussen » 18 okt 2009 19:49

Jeg er selv nybegynder, men hvis dit fyr kører på 10-20% af max. effekt i det tidligere efterår og sene forår, så tror jeg, at det må være en klar fordel at køre det på urstyring, som du gør, eller alternativt via en temperaturføler, ellers starter og stopper det jo hele tiden.

Om man vil ofre penge på Interface til dataopsamling eller hellere vil overvåge personligt er vel næsten et personligt valg.

På mit fyr var det bestemt nødvendig at korrigere luft/pille-forholdet. Du kunne måske overveje at få et besøg af NBE og få nogle gode råd http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index.asp?DocumentID=50&CatID=24 . Jeg har ikke prøvet det selv, men jeg forstiller mig, at der skal nogle ganske få guldkorn til, før udgiften til besøget har betalt sig mange gange tilbage.

Tilbage til "Woody Pillefyr"