Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Har du kontrolvejet dit pilleforbrug over 6 minutter?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Har du kontrolvejet dit pilleforbrug over 6 minutter?

Indlægaf stokernut » 17 sep 2009 14:51

I manualen til den Scotte jeg har købt, står der at man skal lade sneglen tvangskøre i 15 minutter og herefter skal man lade den køre i 6 minutter. I disse 6 minutter skal man veje hvor mange piller der er kørt op gennem sneglen. På den måde findes pillernes vægtfylde. Ud fra dette kan man indstille sin styring.

MEN har du husket at gøre det samme IGEN, efter at fyret har kørt i 14 dage??? Dette anbefales også da antal gram kan ændre sig, grundet sneglen lige skal "indkøres".

Jeg fik 1.650 gram ved første "6-minutters" tvangskørsel.

14 dage senere fik jeg 1.220 gram :shock:

En kollega fik 1.382 gram ved første kørsel. Han havde så aldrig kontrolvejet de 14 dage senere, men kørt en hel sæson med styringen indstillet på baggrund af de 1.382 gram.

På baggrund af min oplevelse lavede han en ny "6 minutters-test" og her var resultatet 1.059 gram :shock:

Sååååå hvis ikke du har dobbeltchecket så er det måske en god ide at gøre det.

Blot et råd!
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 4 gange

Re: Har du kontrolvejet dit pilleforbrug over 6 minutter?

Indlægaf thoken » 17 sep 2009 14:55

stokernut skrev:I manualen til den Scotte jeg har købt, står der at man skal lade sneglen tvangskøre i 15 minutter og herefter skal man lade den køre i 6 minutter. I disse 6 minutter skal man veje hvor mange piller der er kørt op gennem sneglen. På den måde findes pillernes vægtfylde. Ud fra dette kan man indstille sin styring.

MEN har du husket at gøre det samme IGEN, efter at fyret har kørt i 14 dage??? Dette anbefales også da antal gram kan ændre sig, grundet sneglen lige skal "indkøres".

Jeg fik 1.650 gram ved første "6-minutters" tvangskørsel.

14 dage senere fik jeg 1.220 gram :shock:

En kollega fik 1.382 gram ved første kørsel. Han havde så aldrig kontrolvejet de 14 dage senere, men kørt en hel sæson med styringen indstillet på baggrund af de 1.382 gram.

På baggrund af min oplevelse lave han en ny "6 minutters-test" og her var resultatet 1.059 gram :shock:

Sååååå hvis ikke du har dobbeltchecket så er det måske en god ide at gøre det.

Blot et råd!

Hej!
Det er helt rigtigt, desuden skal man også huske at gøre det hvis man skifter leverandør af piller!
Pillernes længde har også indflydelse på hvor meget sneglen giver!
Sneglen doserer ikke særligt præcist, men styringen kompenserer jo noget for det i kraft af at den er modulerende!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw, keramisk eltænder fra q-pro, chip 6.78, kompressorrens, vejrkompensering, vvb-prioritering (Metro 110l), metal bestos skorsten, røg temp 80, trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Ole S. » 17 sep 2009 15:06

Hej nu kender jeg ikke den styring præcis, men er det ikke mest brugt at slå autoberegning fra, og så selv justere indstillingerne til, så er det vel lidt ligemeget, hvor meget sneglen giver
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

stokernut
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Indlægaf stokernut » 18 sep 2009 09:33

Ole S. skrev:Hej nu kender jeg ikke den styring præcis, men er det ikke mest brugt at slå autoberegning fra, og så selv justere indstillingerne til, så er det vel lidt ligemeget, hvor meget sneglen giver

Jf producenten så anbefales det at man ud fra 6 minutter kørsel med snegl, vejer antal piller og her efter går ind i et skema og indtaster de værdier i menu 2-3 og 4 ud fra vurderet træk i skorsten etc. etc. etc. Med en difference på ca. 300 gram er det helt andre værdi der skal indtastes så det er nok en RIGTIG god ide at kontrolveje.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Tilbage til "Scotte Pillefyr"