Side 1 af 2

DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 31 maj 2009 00:38
af traktorsmed
hej
ja så kom turen til at jeg skulle have skiftet det gamle passat fastbrændsels fyr ud og også det gamle olie fyr som kun stod der fordi der var en varmt vands beholder i. valget af fyr faldt på et DB 16kw med en DB LE 450 stoker fra stokergården.
projektet omfatter:
- de gamle fyr skal pilles ned gjort
- fyrrummet skal pudses på alle vægge (måske også hvælvinge loftet) igang
- nyt fyr skal ind mangler
- akku tank laves af 1200 liter olietank igang
- 160 liter combi vvb sættes op sat op og koblet til el
- de to gamle små akkutanke pilles ned (den gamle ekspantions beholder bliver) mangler
- alt rør arbejdet laves om fra fyr til tank til indgang af hus mangler

jeg har billeder men får at vide de er for store hvordan gør jeg dem mindre?
kan jeg trække sandspartel på hvælvinge loftet istedet for mørtel, jeg er jo ikke murer så har nok det halve i håret inden jeg er færdig hvis jeg prøver det?

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 31 maj 2009 07:49
af john m
Hej prøv at google resize pictures .

mvh john

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 31 maj 2009 09:06
af Jan_Al
Brug "Paint" : tilpas størrelse.

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 31 maj 2009 12:41
af traktorsmed
her er lidt billeder

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 31 maj 2009 14:49
af Jan_Al
Hovsa, såden et oliefyr kender jeg!! Magen til mit, som røg ud igår!! icon_cheesygrin.gif :great:

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 31 maj 2009 22:37
af Ole S.
Hej

Åhh ja, den kære gamle passat til én balle halm eller brænde, den er set mange steder, man blir jo helt nostalgisk.

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 31 maj 2009 23:19
af traktorsmed
traktorsmed skrev:hej
ja så kom turen til at jeg skulle have skiftet det gamle passat fastbrændsels fyr ud og også det gamle olie fyr som kun stod der fordi der var en varmt vands beholder i. valget af fyr faldt på et DB 16kw med en DB LE 450 stoker fra stokergården.
projektet omfatter:
- de gamle fyr skal pilles ned gjort
- fyrrummet skal pudses på alle vægge (måske også hvælvinge loftet) igang
- nyt fyr skal ind mangler
- akku tank laves af 1200 liter olietank gjort
- 160 liter combi vvb sættes op sat op og koblet til el
- de to gamle små akkutanke pilles ned (den gamle ekspantions beholder bliver) mangler
- alt rør arbejdet laves om fra fyr til tank til indgang af hus mangler

jeg har billeder men får at vide de er for store hvordan gør jeg dem mindre?
kan jeg trække sandspartel på hvælvinge loftet istedet for mørtel, jeg er jo ikke murer så har nok det halve i håret inden jeg er færdig hvis jeg prøver det?

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 02 jun 2009 23:51
af traktorsmed
traktorsmed skrev:hej
ja så kom turen til at jeg skulle have skiftet det gamle passat fastbrændsels fyr ud og også det gamle olie fyr som kun stod der fordi der var en varmt vands beholder i. valget af fyr faldt på et DB 16kw med en DB LE 450 stoker fra stokergården.
projektet omfatter:
- de gamle fyr skal pilles ned gjort
- fyrrummet skal pudses på alle vægge gjort og loftet er malet hvid
- nyt fyr skal ind mangler
- akku tank laves af 1200 liter olietank gjort
- 160 liter combi vvb sættes op sat op og koblet til el
- de to gamle små akkutanke pilles ned (den gamle ekspantions beholder bliver) gjort
- alt rør arbejdet laves om fra fyr til tank til indgang af hus mangler

jeg har billeder men får at vide de er for store hvordan gør jeg dem mindre?
kan jeg trække sandspartel på hvælvinge loftet istedet for mørtel, jeg er jo ikke murer så har nok det halve i håret inden jeg er færdig hvis jeg prøver det?

ja så er fyrrummet næsten klar til det nye fyr, mangler lige at få et enkelt lys amatur op og monteret et kraft stik. ovenpå er der ryddet op og klar til at få tanken på plads så jeg kan begynde alt rør arbejdet.
nogen der har erfarninger med at fyret bliver dejligere at betjene/rense hvis det kommer lidt op fra gulvet ca 5-10cm eller er det lige meget, minuset ved det er jo også at der bliver lidt højere at få sækkene op når der skal fyldes....?

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 05 jun 2009 09:35
af nielsenworld
traktorsmed skrev: nogen der har erfarninger med at fyret bliver dejligere at betjene/rense hvis det kommer lidt op fra gulvet ca 5-10cm eller er det lige meget, minuset ved det er jo også at der bliver lidt højere at få sækkene op når der skal fyldes....?
Jeg tror det kunne være en fin idé... Er dit magasin meget højt, ja så kan det måske nok bliver lidt besværligt. Men du kunne sikkert støbe et fundament der er en lille smule større end grundplanen på magasinet. Så kan du står der og fylde på. Der skal dog også være plads til at lågen kan åbnes :wink: .. Men det ville da bestemt lette rensningen af fyret :great:

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

: 09 jun 2009 16:00
af traktorsmed
nielsenworld skrev: Jeg tror det kunne være en fin idé... Er dit magasin meget højt, ja så kan det måske nok bliver lidt besværligt. Men du kunne sikkert støbe et fundament der er en lille smule større end grundplanen på magasinet. Så kan du står der og fylde på. Der skal dog også være plads til at lågen kan åbnes :wink: .. Men det ville da bestemt lette rensningen af fyret :great:

ja der var jeg så lidt for hurtig med spørgsmål igen.... der var ikke plads til at hæve den pga magasinets låg.
nu er alle punkter udført og der har været ild i fyret siden kl 11 i formiddag icon_cheesygrin.gif .
men nu kommer der så en række nye spørgsmål:
efter snart 11 dage uden varme ville jeg mene at der burde være brug for det, men den er allerede reguleret ned på ca 45% ydelse, kan det værer fordi laddomaten er monteret med 72graders termostat (har en 63grader til at ligge) og fyret er lge nu indstillet til 75 grader? jeg ved godt jeg er lidt speciel, men jeg kører i akkutank nu(har lavet så jeg kan kører udenom) og toppen af den er så varm jeg ikke kan holde hænderne på, men af en eller anden mærkelig grund er frem løb til radiator kun ca 28grader lige nu, har en mistanke om jeg blander koldt vand gennem ekspantionsbeholder sammen med det varme....., forsøger lige nu med pumpen på radiator kredsen slukket at varme ekspantionsbeholder op med selvcirkulation og så evt lukke for returen på ekspantion før jeg starter pumpen igen..... lyder det rigtigt eller er det volapyk. kig lidt på min tegning og se om det kan passe.

ikke fordi det haster med at "pille" men har læst så meget om x og y og pid osv, men syns ikke jeg har nogen menuer med det, er det en skjult menu jeg stal trykke nogle bestemte knapper for at se, jeg kan "kun juster stoker puls/pause, ilt osv under henholdsvis opstart, drift og pause.

min røg termostat er monteret udvendig på røgrøret men syns den reager lavt i grader er jeres erfaring at de skal ind i røret?