Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sammenkobling med solvarme

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Seve
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Twin-Heat cpi 12 + Arcon solvarme
Areal: 230 bolig+170 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Dagligt forbrug: solvarme lige nu
Årligt forbrug: sådan ca
Geografisk sted: støvring

sammenkobling med solvarme

Indlægaf Seve » 22 apr 2009 21:32

hej

Sidste år købte og opsatte jeg et nyt fyr - Twinheat cpi 12 - og koblede det sammen med vores solvarmeanlæg. Til fyret medfulgte en 3-vejs ventil som sikrer en forudindstillet temperatur i kedlen (via retur). I forbindelse med den megen sol vi har haft i april mdr. slukkede jeg for fyret. Det resulterede i at solvarmeanlægget kogte, idet det viste sig, at det ikke kunne komme af med varmen da 3-vejs ventilen blokerede for returvandet (som solvarmen er koblet til). Problemet løste jeg i første omgang ved at lukke/åbne for 3-vejs ventilen, således at der kunne kunne cirkulation på vandet. Problemet er/var at kedeltemperaturen var så lav at ventilen lukkede af for returvanden idet fyret "ventede på at fyret kom op i temperatur". Problemet er/var bare at det ikke kan lade sig gøre med den type ventil med mindre man manuelt stiller den om :-(

Mit spørgsmål er: har andre været ude for noget tilsvarende og hvad har i gjort for at løse problemet. Jeg håber/tror at der må findes en eller anden elektrisk ventil som kan klare problemet uden at jeg manuelt skal stille noget om ??

mvh. Seve

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Re: sammenkobling med solvarme

Indlægaf Ernst Drastrup » 24 apr 2009 17:55

Det vil være nemmere at hjælpe dig, hvis du lige tegnede det ned.
For mig lydet det som om, det ikke er koblet rigtigt sammen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Tilbage til "TwinHeat Stoker"