Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

forårs temperatur på kedlen

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
P.N.
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

forårs temperatur på kedlen

Indlægaf P.N. » 24 mar 2009 00:55

Jeg har et HEF stokerfyr, som jeg brænder træpiller på, Nu er det næsten forår og kunne man evt spare piller/penge ved at sætte kedel temperaturen ned, er det nødvendigt med de her 65 grader som fabrikanten anbefaler, eller kan man evt nedsætte temperaturen til 60-55 grader.

Jeg har efter en tilbage-brand i mit HEF stokerfyr set at der i bunden af min pillebeholder sidder noget olieagtigt klister på indersiden og det lugter virkeligt fælt, så mit spørgsmål er om det er en god ide at fjerne det. Er der nogen der har evt forslag til hur man får det fjernet hvad bruger man? et opløsningsmiddel og er der noget man skal være opmærksom her foreks eksplosionsfare eller lign.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Re: forårs temperatur på kedlen

Indlægaf Ernst Drastrup » 28 mar 2009 18:05

Denne belægning af "kager" er fremkommet ved en lidt for lav kedeltemperatur, og det er dem, der har en meget tærende virkning på stålpladekedler.
Så op med kedeltemperaturen, især returen. Røggassen kondenserer under 60 grader, og det er denne kondensering der "ÆDER" kedlen.
Jeg har svejset mange lapper i bunden og lidt op ad siderne i pladejernskedler. Det er som regel altid værst nede i den nederste del af kedlen.
Lav da et solvarmeanlæg, og sluk kedlen hele sommeren og få stadig et godt tilskud af varme resten af året. Solen hænger der oppe alligevel, og brænder for at komme til at give dig moms og skattefri varme.
Lav dit eget solvarmeanlæg af brugte øldåser. Se min hjemmeside http:// solvarmeeksperten.blog.com/
Jeg sælger ikke noget, men giver gode råd og vejledning fra et lang liv med solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

P.N.
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf P.N. » 12 apr 2009 16:57

Kære Ernst jeg har set en hjemmeside "http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/32/" Jeg ved ikke om det er din, men jeg har følgende spørgsmål hvad er rammerne på solfangerne lavet af, metal eller træ?. Bunden på solfangeren hvad bruger man der?. skal jeg forstå det sådan at man limer alle de der dåser fast på bunden af solfangeren og lægger vand slangen ovenpå. Hvad bruger i som vandslange, pexrør eller haveslange. hvad vejer sådan en solfanger typisk.

Ernst Drastrup skrev:Denne belægning af "kager" er fremkommet ved en lidt for lav kedeltemperatur, og det er dem, der har en meget tærende virkning på stålpladekedler.
Så op med kedeltemperaturen, især returen. Røggassen kondenserer under 60 grader, og det er denne kondensering der "ÆDER" kedlen.
Jeg har svejset mange lapper i bunden og lidt op ad siderne i pladejernskedler. Det er som regel altid værst nede i den nederste del af kedlen.
Lav da et solvarmeanlæg, og sluk kedlen hele sommeren og få stadig et godt tilskud af varme resten af året. Solen hænger der oppe alligevel, og brænder for at komme til at give dig moms og skattefri varme.
Lav dit eget solvarmeanlæg af brugte øldåser. Se min hjemmeside http:// solvarmeeksperten.blog.com/
Jeg sælger ikke noget, men giver gode råd og vejledning fra et lang liv med solvarme.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Indlægaf Ernst Drastrup » 12 apr 2009 17:52

Man laver allerførst en ramme af et par brædder f. eks. 75 - 80 mm x 25 mm trykimprægneret brædder i sammen størrelse, (udvendige mål), som en polycabonatplade eller et andet gennemsigtigt plastmateriale, som dæklag.
Så laver man en matrice til at trykke øldåserne flade i. Man tager en 10 mm. tilspidset stålaksel og prikker op gennem bunden af dåsen og lader den komme ud af drikkehullet, - lægger den på underste matrice, tager overmatricen og lægger den ovenpå, og klapper dåsen sammen med en muggert.
Nu tager man stålakslen ud, og dåsen passer ret stramt ind over et 10 mm. kobberør.
Man trækker dåser på kobberrøret som perler på en snor og lægger det ned i kassen, som har fået påsømmet en bund og er blevet isoleret indvendigt, både i bunden og lidt op ad siderne.
Læg kobberrøret ned i kassen, start i den ene side, kør frem til den anden ende og lav en pæn blød returbøjning og gå til forenden igen, her laver den næste bløde bøjning og bliver ved indtil kassen er fuld.
Væsken vil køre i siksak frem og tilbage i fangeren indtil det kommer ud af den anden ende.
Jeg har ikke til mere lige nu, men I kan se en hel masse på hjemmesiden.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Tilbage til "Andre Pillefyr"