Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor stor en akkutank kan man bruge?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
nhs1
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Gejsstorker/alcon6
Areal: 280
Brændsel: storflis/miniflis
Årligt forbrug: 10 tons

Hvor stor en akkutank kan man bruge?

Indlægaf nhs1 » 21 feb 2009 20:26

Hej

Jeg har et stokerfyr sammen med en alcon 6(20kw) kedel.
Jeg vil gerne have koblet en akkutank på til manual fyring.
Efter hvad jeg kan se anbefaler man en 1000ltr tank.
Ville det ikke betyde at jeg skulle fyre træ i flere gange i døgnet da jeg har et hus på 280 m2.
Jeg ville gerne nøjes med at fyre 1 til 2 gange i døgnet fra august til dec også skifte over på storker fyr.

Er der nogen der kan hjælpe mig med et svare og om min kedel enelig kan trække en støre tank en 1000 ltr.

Hilsen

Nhs1 icon_cheesygrin.gif

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvor stor en akkutank kan man bruge?

Indlægaf Jens » 21 feb 2009 21:01

Hej

Der er en rigtig fin "beregner" på Biovarme.dk
http://www.biovarme.dk/content.aspx?page_id=22

Om du helt kan regne med at banke kedlen op 20 kW i vedvarende ydelse, er jeg ikke sikker på, men det er jo nemt at eksperimentere med lidt forskellige værdier i beregningen.
Et bud på forventet forbrug pr time i perioden aug - dec for dit hus, 2 - 6 kW afhængig af isolering.
Delta T vil nok cirka være 40 grader, fra 85 når tanken er varmet op og ned til ca 45 grader, - den kan selvfølgelig hives længere ned, men så begynder det at knibe med det varme brugsvand.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Indlægaf Garmin » 22 feb 2009 11:53

Din kedel kan sagtens "trække" en større accu.
Jeg har selv en 2000l på en twinheat M20. Hvis jeg skulle installere nyt i dag ville jeg nok gå efter en 3000l. Overvejer faktisk at indsætte en ekstra 2000l.
Det kunne jo være rart hvis man var sikker på at kunne køre et døgn uden at fyre.
Eneste "problem" med en accutank er varmetabet, den kan ikke isoleres for godt.
Min blev leveret med 100mm skumisolering, det er slet ikke nok. Især toppen skal isoleres ekstra.
En 2000l beholder har jo ikke dobbelt så stor overflade som en 1000l så isoleringsmæssigt er størst mulig bedst. Man behøver jo ikke at banke hele beholderen op ved hver fyring.
Få godt med termometre i tanken så du kan følge med i hvor meget du har fyldt på.
Det er ikke så godt at have kedlen fyldt med træ ,og godt med bål på, når tanken pludselig er fyldt. Returen til kedlen stiger jo pludseligt fra 30-40 grader til 85 ! det giver lidt krise :-)

/G

nhs1
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Gejsstorker/alcon6
Areal: 280
Brændsel: storflis/miniflis
Årligt forbrug: 10 tons

Indlægaf nhs1 » 23 feb 2009 21:37

Hej tak for beskeden.

Hvor langttid tager dig at varme 2000 ltr op ca, og vor lang imellem ?

Det er nok også den størelse tank jeg tænkte på eller større.

hilsen

nhs1

Garmin skrev:Din kedel kan sagtens "trække" en større accu.
Jeg har selv en 2000l på en twinheat M20. Hvis jeg skulle installere nyt i dag ville jeg nok gå efter en 3000l. Overvejer faktisk at indsætte en ekstra 2000l.
Det kunne jo være rart hvis man var sikker på at kunne køre et døgn uden at fyre.
Eneste "problem" med en accutank er varmetabet, den kan ikke isoleres for godt.
Min blev leveret med 100mm skumisolering, det er slet ikke nok. Især toppen skal isoleres ekstra.
En 2000l beholder har jo ikke dobbelt så stor overflade som en 1000l så isoleringsmæssigt er størst mulig bedst. Man behøver jo ikke at banke hele beholderen op ved hver fyring.
Få godt med termometre i tanken så du kan følge med i hvor meget du har fyldt på.
Det er ikke så godt at have kedlen fyldt med træ ,og godt med bål på, når tanken pludselig er fyldt. Returen til kedlen stiger jo pludseligt fra 30-40 grader til 85 ! det giver lidt krise :-)

/G

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Indlægaf Garmin » 24 feb 2009 07:43

Det kan jo regnes ud ret præcist, men i praksis tager det mig ca 5-6 timer at fyre 2000l op fra ca 40grader til 85. Min M20I er på 29Kw så du skal jo fyre et par timer længere.
Det kommer vel også an på hvor meget huset trækker af varme imens, og hvor ihærdigt man fyrer.
En del gange kombifyrer jeg, tænder stokeren og smider noget brænde i samtidigt. Det har den fordel at jeg kan køre i accuen om natten, og slukke om dagen. Tanken kan sagtens klare husets forbrug dagen igennem, også i disse dage. 240 m2 elendigt isoleret.
Den kan også klare natten over, hvilket vel er en fordel hvis man brændefyrer :-)
Vi har teenagere, som åbenbart sover bedst i en sauna, så morgenbadet kan være i fare somme tider. Til gengæld kan vi sagtens vente til et godt stykke op af dagen uden at tænde op, hvis hele tanken er nede på 40 grader, er der jo stadig varme i radiatorerne. Med vores nuværende setup, sender vi alt fremløbsvandet gennem varmtvandsbeholderen, så når shunten ikke kan holde de 65 grader, køler vi reelt vvb'en af igen. Det kunne laves smartere.
Hvis du kender varmeforbruget, er det simpelt at regne ud hvor langt 2000l rækker.
Vi kører retur med 40grader, du får mere ud af tanken hvis din retur er lavere.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Indlægaf Ernst Drastrup » 24 feb 2009 10:56

Hej nhs1.
Du kommer langt med en 1200 liter lagertank, men endnu længere med to af slagsen.
Jeg prøver at vedhæfte et diagram, som du kan skele lidt til.

Diagram over to tanke sammenkoblet 8. Sep. 07.doc
(26.5 KiB) Downloadet 48 gange

Men du vil spare rigtig meget både brændsel og også arbejde, hvis du lavede et solvarmeanlæg.
f.eks. et af brugte øldåser.
Diagram til Claus Christensen 15. Jan. 09.doc
(30 KiB) Downloadet 45 gange

Om yderlige oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
Du skal bare sende en mail til.:
mailernst@mail.dk

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"