Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forvirret førstegangskøber af pillefyr!

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Lars L
Stoker I
Stoker I

Forvirret førstegangskøber af pillefyr!

Indlægaf Lars L » 15 feb 2009 13:17

Jeg har købt mig en gammel gård på ca. 300m2 bolig. Jeg overvejer at købe woody pillefyr til at opvarme hele huset. Men da jeg ikke ved alverdens om det, og der er rigtig mange meninger om hvad der fungere og ikke fungere, kunne jeg godt tænke mig nogle gode råd om, hvad der har virket for andre.
Jeg har gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på førstesalen, hvor jeg har tænkt mig at suplere med en brændeovn (på førstesalen), på nuværende tidspunkt bruger jeg et gammelt brændefyr til opvarmning af hele huset. Da der ikke er fjernvarme, er det eneste mulighed på nuværende tidspunkt. Jeg forbruger for ca. 4000 kr om måneden på varme, i vinterperioden.
Jeg har prøvet at udregne, hvor mange kilo pille jeg ville bruge, hvis der var opsat et pillefyr. Jeg har fået udregningen til ca. 80 kg piller om dagen, og det syntes jeg lyder helt vildt.
Jeg står og overvejer et woody pillefyr med en 30 kw brænder og en opop kedel H430 med en forbrænding på ca 90%. eller et woody comfortfyr da det har en forbrænding på ca. 94%.

Mine spørgsmål er altså:

Hvor mange piller bruger man i gennemsnit på opvarmning af 300m2 ca.?

Hvilke pillefyr har I gode/dårlige erfaringer med? (Mit buget er 30000 kr. for selve pillefyret)

Er det en god idé at vælge et woody pillefyr med en forbrændingsevne på 94% fremfor 90% (Der er alligevel 5000-6000 kr forskel)

Må man tlkoble en brændeovn på samme skorten som der er et pillefyr tilkoblet?

Mvh Lars

jni
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Forvirret førstegangskøber af pillefyr!

Indlægaf jni » 15 feb 2009 14:10

har du i din beregning husket at tage højde for at dit gl brænde fyr måske kun har en virkningsgrad på 50%, mens dit nye fyr har en på 85% ?
mvh Jesper

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlægaf Kenny » 15 feb 2009 15:32

80 kg er et højt sat forbrug vil jeg mene - men du skal da nok forvente at ligge i nærheden af 60 kg i vinterhalvåret. Det afhænger jo af stuetemperatur, antal brugere, isolering m.m. Unde alle omstændigheder fyrer du for ca. det halve i forhold til olie/gas.

Køb gerne en kedel med høj isolering (virkningsgrad), hvis kedlen skal stå i et i forvejen uopvarmet rum. (udehus eller lign.)

Jeg kan ikke se pointen i at supplere med en brændeovn, med mindre du har adgang til gratis brændsel. (?)

Du kan få et glimerende anlæg inden for dit budget. Enten Scotte, Boink eller Woddy på f.eks en WOODY keddel.

16 KW burde kunne løfte opgaven hvis huset er velisoleret, men ellers ikke mere end 24 KW ville jeg mene.

Lars L
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Lars L » 15 feb 2009 15:43

Jesper.
Jeg beregnede pilleforbruget ud fra en formel jeg fandt på et andet forum. Men jeg syntes ikke rigtig den formel var logisk, så det er nok højt sat.

Lars L
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Lars L » 15 feb 2009 15:55

kenny.
Mit hus er rimeligt isoleret, og gulvvarmen fungere fint i under etagen. Men første salen bliver for kold og derfor ville jeg sætte en ekstra brændeovn op, da jeg har en ekstra stående.
Hvad er forskellen på woody/scotte og boink?

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Ole S. » 15 feb 2009 16:31

Hej

Udfra dit budget ville jeg klart vælge scotte/woody. Tag lige en snak med producenten (NBE), en ny kedel er undervejs, som skulle være bedre end den gamle.
Forbrug vil nok ligge imellem 50-70kg pr. døgn altafhængig selvfølgelig af isolering osv.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Tilbage til "Scotte Pillefyr"