En Scotte eller woody?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

En Scotte eller woody?

Indlæg af Batgirl »

Hej så er jeg flyttet i mit nye hus, og så skal der gøres noget ved oliesituationen. Sidst jeg skrev herinde i sommers, blev jeg anbefalet en Scotte, og det bliver det nok. Huset er på 139kvm, fra 1984, og fyret skal stå i et fyrrum, som er inde i huset. Ved I, hvad der sviner mindst, en Scotte eller en Woody. Der er jo ikke rigtig forskel på prisen. Har fundet Andresensvvs, som kommer med skidtet og opstiller det for 20000kr eksl. moms. Det er vel ok pris. Kan jeg evt købe en palletank istedet for en pilletank og så bruge den istedet for til pillerne, en palletank kan jeg få smidt i nakken. Jeg tænker også på at lave hul i husmuren og køre røret til pilletanken igennem der, så tanken står udenfor, så bliver der det mindre støv indenfor. Så slipper jeg også for at slæbe så langt :D Nogen, som har erfaring med det ? Hilsen Janni

jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: En Scotte eller woody?

Indlæg af jni »

Woody og scotte er samme brænder, så ingen forskel i svineriet. Styringen er også den samme, men scotten har kun et display med 3 cifre, hvorimod woodyen har et rigtigt display, Der er enkelte paremetre der ikke kan stilles via display på scotten (kræver stokerkontrol)
Så hvis prisen er den samme, så køb woodyen.
Der er en ny opop kedel på vej, hvis jeg var dig ville jeg vente på den, da den nuværende lider af exstem dårlig isolering, samt at den ikke er tæt i låger
mvh jesper
Hovedparten af svineriet kommer når man renser kedel, og det kan altå svine temeligt meget.
epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: En Scotte eller woody?

Indlæg af epo »

jni skrev: Der er en ny opop kedel på vej, hvis jeg var dig ville jeg vente på den, da den nuværende lider af exstem dårlig isolering, samt at den ikke er tæt i låger
mvh jesper
Hovedparten af svineriet kommer når man renser kedel, og det kan altå svine temeligt meget.
Den nye kedel er dog en del dyrer, og siden fyrrummet er inde i huset, så får man jo gavn af spildvarmen...

Ved ikke om den nye sviner mindre... Den gamle giver ihvertfald en del aske på gulvet når man tømmer askeskuffen. Der hvirvler også en masse aske op i luften, når man børster, men det løser den nye nu nok ikke...
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: En Scotte eller woody?

Indlæg af jni »

Tror heller ikke den nye sviner mindre (og det er temmeligt megeget der ryger op i luften når man bruger børsten, måske er det bedre at bruge en spartel, end en børste ?)
Eftersigende skulle den nye værer mere tæt i lågene (bare hvad jeg har læst)
Jeg har tænkt mig at invistere i iltstyring, fordi hver gang jeg får en ny sending piller, så bruger jeg et par timer på at optimere på forbrændingen. Jeg antager det må værer nemmere, hvis man kunne justere efter ilt%.
Men det kræver tætte låger
mvh jesper
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: En Scotte eller woody?

Indlæg af Ulrik »

Scotte, woody eller et andet anlæg sviner nok nogenlunde lige meget.
Når der renses fra toppen er det dog vigtigt at kedlen får lov til at køle først, det vil minimere svineriet.
Kombiner det med brug af en såkaldt "askepot" til at suge asken op.
MvH Ulrik©

epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: En Scotte eller woody?

Indlæg af epo »

Ulrik skrev:Når der renses fra toppen er det dog vigtigt at kedlen får lov til at køle først, det vil minimere svineriet.
Både og.... sålænge skorstenen er varm vil skorstenstrækket trække en del aske med sig... ihvertfald fra de flader, hvor der stadig er skorstenstræk når låget er åbnet.... Ihvertfald renser jeg altid med varm kedel. Gider ikke først slukke og så vende tilbage senere for at rense. Det bliver gjort i én omgang.

Besvar