Hs type fh - Pillebrænder?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Bilde
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 okt 2008 21:31

Hs type fh - Pillebrænder?

Indlæg af Bilde »

Hejsa folkens. Står i den situation at jeg har en Hs tarm, type fh kedel, hvorpå der er monteret en oliebrænder.. Tanken er nu tømt for olie, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at skifte til et pillefyr, da jeg er kommet i besiddelse af en godt læs af disse.. Kedel er med varmtvandsbeholder, ekspansion, cirkulations studse og for at undgå at skulle lave alt dette om, da man sikkert ikke kan få en kedel der passer lige ind igen, tænkte jeg om man ikke bare kunne købe en pille brænder, og påmonterer i stedet for oliebrænderen? Spurgte skorstenfejeren, og han sagde at han bare ville se attest for brænderen.. Må man dette, hvis ja, hvad skal man så købe og sætte på? hvis nej, æv :)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hs type fh - Pillebrænder?

Indlæg af Ole S. »

Hej

Det er jo fejer der skal godkende, og når han siger ok, er det jo bare at finde en godkendt pillebrænder. Vil du være helt sikker, kan du jo evt ringe til dit forsikringsselskab og høre deres mening.De fåes fra ca 13-15000 og op. Måske du kan være heldig at finde noget der kan passe nogenlunde til din kedel.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Hs type fh - Pillebrænder?

Indlæg af jni »

du skal først og fremmest se på om oliekedlen er velegnet.
dvs at den bla. skal være nemt at rengører på alle kedelflader/rør, samt at tømme den for aske/der skal være plads til aske under brænder.
Dernæst kan du jo prøve at vudere på kedlens virkningsgrad, og opveje det med prisen på en ny kedel (fra 5 kilo for kedel + vvb)
Nogen gange er det tilbud på et komplet stokersæt så man faktisk får kedlen med for en tusse (så skal du selvfølig stadig købe vvb)
mvh jesper
Brugeravatar
nulledelfin
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 jan 2009 15:10
Mit fyr: Dorkedel 16 med sk stoker på
Areal: ca 220m2
Brændsel: træpiller m.m
Dagligt forbrug: mellem 20-25kg
Geografisk sted: fyn

Re: Hs type fh - Pillebrænder?

Indlæg af nulledelfin »

Jeg har gode erfaringer med pille fyr men, jeg har kun komplet anlæg så det hele passer sammen , har kørt de sidste ca 4-5år uden problemer når jeg bare vedligeholder det og skifter reservedele ud nå de slide men, det har jeg kun prøvet en enkelt gang fordi jeg fyrede med kul i mit skoker anlæg så det fra råder jeg, men vis skal sneglen bare op i en større kvalitet der passer til at køre med kul det ved jeg så nu. Mit anlæg er et sk anlæg komplet med pc styring, kedel og stoker som kan køre med alle typer piller og ønsker jeg at kombiner min fyring med træ eller briketter er kedlen til indfyring i top også så det kan køre sammen med samtidig.

Besvar