Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rensning af R15

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Rensning af R15

Indlægaf Tass » 03 okt 2008 06:45

Så blev det tid til efterårets første rensning af fyret.
Syntes egentlig at det var lidt tidligt havde kun fyret 1½ magasin da røg temp nåede op på 180 grader ved spidsbelastninger.
Kører med tænd/sluk to gange om dagen så det burde ikke være fordi det bare ligger og ulmer med pausefyring.
Nå men jeg kunne jo lige vride rensehåndtaget så burde rensningen kunne vente til weekenden. Men hvad var nu det. Håndtaget var slet ikke til at vride. Det sad uhjælpelig fast.
Hva skal det nu betyde.
Nå men besluttede at skyde afhentningen af datteren 1 time næste dag, vi skal jo have fikset det fyr, så der vi ikke behøver at sidde og fryse om aftenen (vi ved jo alle hvordan lillemor tackler det med at sidde og fryse, for en ekstra trøje kan der jo ikke være tale om :roll: ).
Dagen efter skynder jeg mig hjem fra arbejde og får renselemmen åbnet.
Pyh der er godt nok meget sod!?
Nå, begynder at rense, men hvad er nu det efter et par hiv med rense børsten, bliver den mistænkelig let at trække op og ned. Ud med kosten og hvad ser jeg. Alle "børsterne" er væk der sidder kun en lille tynd stribe tilbage. Hvad er nu det for noget. Den er under et år gammel.
Kigger på uret hvor lange tid har jeg igen. Dagplejen lukker kl 16.
30 min endnu. Jo det må kunne lade sig gøre.
Frem med et nyt børste hoved samtidig med at der bandes over den dårlige kvalitet, den får de sgu retur :evil: .
Nå men får renset resten af fyret med det nye børstehoved.
Så er det bare at få løsnet akslerne til det halv-automatiske rensesystem.
Det er nok bare noget sod der har sat sig. Akslerne får lige et par dask med hammeren. Men nej der sker ingen ting.
Til sidst må jeg hente noget WD-40 og efter lidt nørklen kommer der så småt bevægelse i systemet. Kigger på uret. Ups så er det vidst på tide at komme afsted. I med renselemmen og så så op og kigge sig i spejlet. Pyhhhh et bad havde nok været på sin plads, men i koldt vand (fyret var jo slukket for at jeg kunne rense det), nej vi venter lige til vi har hentet den lille. Så vasken klares i håndvasken, og så lige et hurtigt tøjskifte og så afsted. Ja nåede det lige.
Nu er det så lige jeg sidder her og tænker hvor længe holder jeres rensebørster og hvor tit motionere i jeres halvautomatiske renseanordning på jeres Benekov. Kan det være rigtigt at det ikke kan stå en sommeren over uden man vrider i håndtaget? Rensede fyret inden det blev sendt på sommerferie og her virkede det fint.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde

Re: Rensning af R15

Indlægaf Flunk » 03 okt 2008 06:52

Jeg bruger samme rensebørste nu på andet år.
Man kan ikke se at det er slidt.
Mir håndtag får motion dagligt når jeg går forbi, også om sommeren hvor jeg kører med to daglige opstart.

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.

Indlægaf Klaus » 03 okt 2008 06:59

Jeg tror ikke du kan forvente du kan nøjes med at "hive i håndtaget" :lol: hver halve år når du kører tænd/sluk, du har jo en mindre god forbrænding ved hver opstart og indtil kedlen er på drifttemperatur. Det vil jo give lidt sod og temperaturforskellene kan jo også give lidt kondens.
Børsten du snakker om kender jeg ikke til, en 27er har nemlig en skraber, den ødelægger man ikke lige sådan :great:
Lyder som din lillemor og min har samme synspunkt til at fryse new5

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Indlægaf Tass » 03 okt 2008 07:22

Normalt hiver jeg i håndtaget :D min en gang om ugen. Når fyret kører normal drift.
Men eftersom det har været på sommerferie (stået uden at have været tændt) hele sommeren og først er blevet startet for ca 2-3 uger siden med tænd/sluk kørsel, har jeg sgu helt glemt at vride i håndtaget.
Regnede jeg ikke med at rensning allerede var aktuelt. Normalt kan jeg sagtens kører en måned måske lidt mere inden en egentlig rensning er nødvendig.
Men ja har sgu glemt at vride håndtaget de 2-3 uger. Fyret har sgu kørt for god med det tænd/sluk ur :) . Så der har faktisk gået flere dage mellem jeg har været nede og se til det :oops: Det bliver sikkert snart anderledes når fyrings-sæssonen for alvor sætter ind.
Men ja det kan være alle de koldstarter.
@Flunk har du problemer med din kedel soder mere nu du også kører med tænd/sluk.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Ole S. » 03 okt 2008 08:30

Hej

Tror jeg bruger ca 2 børster pr sæsson. Men ja er helt enig, de er sku lavet i en aaalt for ringe kvalitet. Renser Multien en gang om ugen i fyringssæssonen.

Har prøvet både alm børste og bladfjedremodel, uden nogen ændring. :(
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde

Indlægaf Flunk » 03 okt 2008 12:47

Nej, jeg syntes ikke den soder mere nu hvor jeg kører tænd/sluk
Der hvor den kan sode er efter stop indtil den er gået ud.
Det sod der dannes her, bliver brændt ved næste opstart da den her kører 100 % last i 1/2 til 1 time indtil gulvvarmen er vaarmet op igen.
Når jeg kigger i brændkammeret, kan jeg ikke se forskel fra da den kørte sidste år.

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Tilbage til "Benekov Stoker"