Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Mariager
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager »

Flunk skrev:Har du besluttet at det skal være en rigtig stoker og ikke en pillebrænder?
En pillebrænder med en kedel er væsentligt billigere end en stoker, og nok også nemmere at køre med.
Altså jeg vil jo gerne have, at den kan køre minimum 2-3 dage mellem opfyldningerne, og desuden vil jeg også gerne have muligheden for at fyre med andet end netop træpiller, hvis prisen skulle vise sig at ryge voldsomt i vejret.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Ole S. »

Hej

Hvor længe du vil køre imellem opfyldning, har ikke noget med anlægget at gøre, men derimod siloens størrelse, og der sætter jo kun fantasien grænser.

Ok, du vil ha mulighed for at fyre med andet end træpiller, ja så er det selvfølgelig en stoker du skal ha, det kan en pillebrænder ikke klare. Medmindre da at materialet er presset i pilleform.

Umiddelbart synes jeg bare at en baxi vil være for stor til dit hus, som jo efterhånden vil være ret godt isoleret. Men hvis en vvsér har sagt god for anlægget, så må vi gå ud fra at han har lavet beregninger på det, så skal jeg ikke kloge mig mere. Der findes flere folk på dette forum der har mere forstand på det end mig.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Jobak »

Mariager skrev:Jeg takker for alle svarene :) . Jeg har i mellemtiden snakket med vvs'eren, og han mener ikke, at 350 l modellen kan være på den tiltænkte plads, da den åbenbart er noget større end den med 200 l magasin. Og pladsen er lidt et problem.
Hej og velkommen
Du må dælme ikke købe den med det lille magasin. Har du målene på den incl. stor magasin? Du har vel set at den vejer 385kg.? (med 350l magasinet) :lol:
Husk at lågen kan "spejlvendes". Hvis det kniber med pladsen når der skal påfyldes.
Har du kigget på Bio18 ?

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Jens »

Hvis det var mig, så ville jeg nok lige se om en Scotte på en Opop comfort-kedel ikke kunne være et alternativ. Slet ikke for at forklejne Baxi, men personligt ville jeg give afkald på muligheden for alternative brændsler, når varmeforbruget ikke er større.

Scotten har en meget høj udnyttelsesprocent, kan drosles til lav ydelse og frem for alt den kan selv tænde og slukke. Der fåes interface, så den kan kan styres fra PC og sikkert andet gejl, som Scotte-ejerne sikkert kan fortælle meget om, - og sikkert også vil vise frem.
Baxi er helt sikkert et godt produkt, men jeg tror du vil blive gladere for en decideret pillebrænder med tænd/sluk.

Jeg har en støbejernskedel, og vil personligt klart vælge Scotten og pladejernskedel, fremfor Bio18 på støbejernskedel. Udnyttelsesprocenten er altså meget bedre på en Scotte på Comfort-kedel. Og pladejernskedlen er meget nemmere at rengøre.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Troldmand. »

Citat fra #1

""Burde jeg hellere holde mig til et nyt oliefyr ""

Set med mine øjne - ja -, dit forbrug er ikke stort nok til at forente den store investering sådan i overskuelig fremtid. Løbende udgifter til fyret, og måske en gennemtæret kedel efter 5 - 6 år. (et gæt) Jo - tror jeg vil bruge pengene på noget andet.
2500 liter olie koster jo en del, men det er også små 50000,- der skal hjem inden det hele skal skiftes ud igen. Varmepumperne presser sig jo også på. Allerede nu, er en luft til vand pumpe konkurrencedygtig med et pillefyr, bare vinterne er milde nok.
Jeg selv, holder nøje øje med, hvad der sker på varmepumpe fronten.

Mariager
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager »

Beslutninger, beslutninger new16

Ok jeg kan se pointen med at huset er for lille til at forrente den store investering, det trods alt er at anskaffe et stokerfyr og tilslutte det.
Ud over udsigten til at spare på varmeregningen overvejer jeg et stokerfyr fordi vi påberegner at sælge huset om ca. 3 år. I forbindelse med salg er ordet "oliefyr" et lidt negativt ladet ord, hvorimod mange godt kan lide friheden ved at kunne vælge mellem flere forskellige brændsels-sorter.
Jens skrev:Hvis det var mig, så ville jeg nok lige se om en Scotte på en Opop comfort-kedel ikke kunne være et alternativ
Ender valget med et stokerfyr, er jeg mest til en pakkeløsning, hvor de enkelte komponenter er skabt til at arbejde sammen (f.eks. Baxi). Jeg føler mig også mere tryg ved at vide, at vvs'eren kender produktet og har sat det op før. Går jeg f.eks. ud og køber en Scotte pillebrænder og en Opop kedel, tør jeg ikke regne med, at vvs'eren får det hele til at spille.
Troldmand skrev:dit forbrug er ikke stort nok til at forente den store investering sådan i overskuelig fremtid. Løbende udgifter til fyret, og måske en gennemtæret kedel efter 5 - 6 år. (et gæt) Jo - tror jeg vil bruge pengene på noget andet.
Er levetiden på en kedel virkelig så dårlig?
Jobak skrev:Du må dælme ikke købe den med det lille magasin. Har du målene på den incl. stor magasin? Du har vel set at den vejer 385kg.? (med 350l magasinet)
Husk at lågen kan "spejlvendes". Hvis det kniber med pladsen når der skal påfyldes.
Det store magasin er godt 40 cm bredere (91 cm). Vi har en udvendig trappeskakt ned til kælderen, hvor fyret kan hejses ned direkte fra lastbilen. Selve indgangen til kælderen er 95 cm bred, så det kan nok lige gå an. Jeg har læst i Baxi brochuren at magasinet kan skrues af, og det bliver nødvendigt for at kunne få kedlen fra kælderskakten og ind i kælderen, da skakten er for smal til at man kan dreje Baxi'en samlet for at få den ind af døren. På den tiltænkte plads kan det store magasin sagtens være.


Jeg må indrømme at jeg pt ikke orker at sætte mig ind i flere fyr og kombinationer af forskellige fabrikater. Faktisk hælder jeg, efter at flere her har antydet at huset er for lille til et stoker, til at tage imod tilbudet jeg fik tidligere på året på en ny oliefyrs-unit inkl varmtvandsbeholder, trykekspansionsbeholder, cirkulationspumpe og installation for 30.625 kr. Skulle jeg så få lyst til at lege med træpiller, kan vi montere en pilleovn i den 40 m2 store stue (skorstenen går i væggen mellem stue og køkken).
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Flunk »

Jeg mener at levetiden på et stokeranlæg er væsentligt større end 6 år.
Hvis kedlen mod forventning er hullet efter 6-7 år, er det jo ikke hele anlægget der skal skiftes, derimod kun kedlen.
Til min Benekov R15 koster kedlen vist ca. 7000 kr+moms
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af thoken »

Hej!
Ang. tæring, så er en baxi jo altså lavet med rustfast kedel, så den tærer altså ikke bare lige! :great:
Har ikke hørt om baxi`der er tæret, men har hørt om enkelte med revner, men jeg mener konstruktionen er ændret så det ikke er et problem mere! :roll:


Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af thy »

thoken skrev:Hej!
Ang. tæring, så er en baxi jo altså lavet med rustfast kedel, så den tærer altså ikke bare lige! :great:
Har ikke hørt om baxi`der er tæret, men har hørt om enkelte med revner, men jeg mener konstruktionen er ændret så det ikke er et problem mere! :roll:


Mvh thoken
nemlig ja...

der var en fejl konstruktion af luftkanaler men er ok nu :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Jens »

Ja, magasinet kan rimeligt nemt skrues af en Baxi, har været med til at flytte en Baxi 2.5, hvor vi skruede magasinet af , - det var der ikke de store ben i.

Hvis det skulle være en Scotte, så tror jeg nu nemt du kan finde en VVS-er, som har erfaring med opstilling af dem. Nordjysk Bioenergi har en liste over forhandlere/montører på deres hjemmeside.

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... 1&CatID=24

Et nyt oliefyr tjener sig ikke hjem på tre år, og tror bestemt ikke at der kan forventes en merpris ved salg, selvom fyret er nyt, - merpris opnåes kun hvis der er et velfungerende stoker/træpllebrænder (og det er ikke engang sikkert, at det vil give merpris).
Hvis det gamle fyr stadig kører, og alternativet ender med et nyt oliefyr, - så ville jeg helt klart bruge pengene på noget andet, som var til fornøjelse for hele familien.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Besvar