Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyrhuset - KL 15kW

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
cp_
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: KL Stoker 15kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 25-30
Årligt forbrug: -

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlægaf cp_ » 11 sep 2008 09:06

Hej Troldmand,

Du har helt ret. Det naturlige træk i min skorsten er sikkert ikke ret stort, og det er nok begrænset hvor meget effekt en trækstabilisator har her, uanset placering. Men som Michael også skriver er det vel mere for at udligne det undertryk der kommer når vinden blæser, som påvirker trækket i skorstenen, for at få en mere ensartet/stabil forbrænding.

Tak for svaret.
Venlig hilsen
CP.

Fyrhuset - KL 15kW
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.

KL15 - Fyrhuset - KL 15kW

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlægaf Ole S. » 11 sep 2008 11:04

Troldmand. skrev:
cp_ skrev:Troldmand:
Der er 9 blokke over stabilisatoren og mulighed for at sætte et par mere på hvis naboerne oplever gener af røgen.
Hvorfor mener du ikke trækstabilisatoren vil få nogen virkning?
- Eller mener du at den ikke vil få nogen virkning når det er vindstille og udetemperaturen er høj som nu? Opdriften vil jo stige desto koldere det bliver ude, og trækket er da også afhængig af hvor meget det blæser eller?
Idag med den smule vind der er, står den da og vipper en smule, så jeg går ud fra at den har en stabiliserende virkning på trækket.
Jeg er lutter øre, er nybegynder på det her, så al viden modtages med stor taknemmelighed.
Er med på at desto højere skorsten desto større træk og i en stor skorsten vil den muligvis stå mere åben konstant.

MichaelK:
Trækstabilisatoren er monteret 50-60cm over røgrøret (som går vandret fra stokeren).
Jeg har surfet nettet tyndt for at finde den "korrekte" placering, og så vidt jeg har læst er den alt mellem 30-80 cm.
Den er da også placeret relativt tæt på det fyrteknik foreskriver (10-20 cm fra).

Hej
Har først set indlæget nu.
Trækstabilisatoren er jo ikke beregnet/monteret for at tage højde for blæsten udenfor.
Trækstabilisatorens vigtigste formål er at forhindre overdreven træk i skorsten, når den varmes op, vi ved jo at varm luft vil op af.
Når din skorsten varmes op, danner der sig et naturligt træk i skorstenen, når dette træk bliver for stort, er det at trækstabilisatoren skal åbne for ikke at der bliver et for voldsom træk i kedlen, som styringen ikke kan kompensere for.
Da din skorsten ikke er særlig høj, danner der sig heller ikke et særligt stort træk i skorstenen, havde den nu været 8m høj havde sagen været en hel anden.
Da du har sat den ret højt på en lav skorsten, vil der ikke kunne opstå særligt stort træk og vil nok være uden virkning.
Men fint nok lad os høre hvordan det kommer til at gå.

Hej

Der er jeg nu ikke helt enig Trolle, træksta. mener jeg har den helt store virkning ved megen blæst. Min skorsten kan ikke suge den åben, men når det blæser hårdt sker der sku ting og sager, så står den vandret. Den skal jo netop STABILISERE suget, og det er jo kun ved blæst at det bliver usabilt. En opvarmet skorsten, i roligt vejr, vil vel i teorien ha det samme sug hele tiden.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)

Tilbage til "Mit fyrrum og mine indstillinger"