Har for sjovt prøvet at få hedengangen batterier til at fungere igen. Det kan lade sig gøre, men ikke i alle tilfælde. De batterier som benyttes i MC'er, og i mit tilfælde en scooter, en handicaplift for sikker nedkørsel af den handicappede i tilfælde af strømafbrydelse, et ovenlysvindue i en stald til lukning af vindue ved brand, 7 forskellige UPS systemer og en ATV'er, er alle af gel typen. Min erfaring er at disse ikke holder særlig længe af de billige typer. Eks. FGS ( mener det er fra Thansen ) holder i snit et par år, og jeg har prøvet at redde dem uden det store held. Jeg har ikke gjort så meget i netop denne type, da de her indgår i handicapliften, og det skal bare virke. Biltema holder i snit 3-4 år og dem har jeg ikke gjort så meget ud af. På et af nedenstående billeder er også et Aerospace, det sad i en scooter, er 13 år gammel og har stået total afladet i 6 år. Det lykkedes faktisk at få det vækket i live igen, med ca. 70 % kapacitet målt på 10 timer afladnings test. Den havde efterfølgende en "løs forbindelse", sikkert grundet sulfatering af forbindelserne i batteriet. Et af trickene ved ældre batterier af gel typen er at påfylde lidt demineraliseret vand, for de små typer ca. 10 ml pr. celle og herefter lade dem op. Billedet af et batteri hvor jeg påfylder demineraliseret vand er et 8 år gammelt Yuasa batteri til en ATV’er. Den fik lidt vand og en opladning, og så kørte det igen. I en del af de UPS'er som jeg benytter sidder der Panasonic batterier i, disse er normalt også brændt ud efter 5 år, afhængig af brugen og hvor hårdt de belastes under strømafbrydelse.
Kan det betale sig, tja øøhh ja nej, men det er lidt sjovt
Det store AGM gel batteri på volvo’en havde rundet 7 år, og ja var ved at være lidt sløvt. Ca. 50 ml demineraliseret vand pr. celle og en Tystor Soft lader som lader pulserende vha. af tyristor styring, minder om Ctek laderens lade profil, og det holdt 4 år til. Så efter en dag med hestetrailer på og parkeringslys på bil og trailer ( ca. 80 Watt på trailer ) og det store anlæg på med fuld blus på det hele indeni bilen inkl. alt det gøjl i en stor Volvo i ca. 1.5 time ville skidtet ikke starte. Konen blev vældig ubehagelig og sagde, så skifter du det batteri
Ja, jeg mener med et forbrug i 1.5 time på 34 ampere ( målt efterfølgende ), ville det nok knibe lidt for et 12 gammel batteri. Bevares, den tørnede motoren, men ikke nok
, og Volvoen havde udmålt batteriet efter min behandling, så den kunne lave stop-start. Så helt skidt kunne det jo ikke være.
Varta batteri, ca. 5 år var fladt, lidt Tystor Soft ladning og det blev målt til 73 % ved 20 timers testen.
MEN et batteri på 1 år, burde være "fit4fight". Så jeg vil mene der bør undersøges for flg.:
- Bliver batteriet ladet op under brug af redskab ( motor startet ). Spænding på poler over ca. 14 volt?
- Er der noget der aflader, et eller andet stand-by, et efter monteret relæ for et eller andet som ikke bliver slukket, bjt fejl på motorstyring, og en af de fejl jeg ser ofte lige for tiden, felt dioder på generator ( de lækker periodisk og kan være svære at opdage ).
- Skidt / sulfatbelægning på batteripoler kan give afladning ( jeg har kun set denne fejl een gang ).
- Sæt evt. en modstand ( 100 ohm eller 1 k ohm ) i serie mellem batteri pluspol og tilledning for plus og mål et spændingsfald over modstand = afladning
Mvh Smoelfen
- Yuasa påfyldes demineraliseret vand.
- Nogle af de batterier jeg har testet.
- AGM gel batteri.
- Varta Batteri virker perfekt.