Forbrugsstatus for året 2022

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af Lintz »

Jeg kan ikke ligefrem prale med at året 2022 blev et billig år med hensyn til el og pilleforbrug trods det at vores forbrug blev rimeligt lavt på begge dele.

Vi havner på 3290 kw/h plus/minus et par kilowatt mod 4411 kw sidste år - og 4105 kw i 2020.

Pilleforbruget blev det absolut laveste i de 10½ år vi har haft pillefyr - Hvorfor ved jeg ikke helt.
6405 kg mod 8190 sidste år og cirka 1200 kg lavere end det hidtil laveste forbrug her på matriklen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af calle »

Siden midt oktober har vi i gennemsnit brugt 252kwh om måneden. Det er et fald på 24 % i forhold til samme periode sidste år og et fald på 41 % i forhold til forrige år. Vi synes faktisk ikke vi mangler noget ud over vores tørretumbler. Hold nu op det er en luksusting her om vinteren medmindre man har en overdækket tørresnor, og tøjet kan altså også blive surt af at hænge for længe på tørresnoren.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 02 jan 2023 15:42 Siden midt oktober har vi i gennemsnit brugt 252kwh om måneden. Det er et fald på 24 % i forhold til samme periode sidste år og et fald på 41 % i forhold til forrige år. Vi synes faktisk ikke vi mangler noget ud over vores tørretumbler. Hold nu op det er en luksusting her om vinteren medmindre man har en overdækket tørresnor, og tøjet kan altså også blive surt af at hænge for længe på tørresnoren.
Med hensyn til tørretumbler kan jeg kun give dig ret.
Vi har haft gang i den et par gange her i julen udelukket på grund af at sengetøj og nogle jakker ikke ville kunne tørrer hurtig nok og bliver det surt og skal vaskes om så er besparelsen vist røget - Men ellers står den bare.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 01 jan 2023 13:54

Pilleforbruget blev det absolut laveste i de 10½ år vi har haft pillefyr - Hvorfor ved jeg ikke helt.
6405 kg mod 8190 sidste år og cirka 1200 kg lavere end det hidtil laveste forbrug her på matriklen.
Det var et usædvanligt mildt efterår/tidlig vinter
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af svanggaard »

Her på matriklen er der sparet en del:

Godt 20% Strøm. Desuden vil jeg tro at 500kWh er flyttet fra de dyreste timer til lidt billigere timer.

Godt 50% træpiller sparet. Træpilleforbrug 2022 endte på ca. 1600kg. Resten af varmebehovet er dækket af brændefyr. Der er ikke skruet ned for varmen - min hustru bliver temmelig ubehagelig når hun fryser :roll:

Transport ca. 3000km sparet ud af normalt 25.000km/år. Bedre planlægning af ture og behovsudsættelse. Regner man med gennemsnitshastighed på 60km/t er der sparet 50 timer på vejen - priceless!!!

Alt i alt ingen komfortnedgang, men skal der spares yderligere, vil det kunne mærkes.

Min husstands økonomi er mærket af inflationen. Der er bestemt ting vi ikke har råd til længere :( Men vi har nok også haft det for godt. Prøv lige at tjekke dagligvarepriser fra 1983 på nedenstående billede - en 40 år gammel kontrabog fra en lille landsbykøbmand.
IMG_20221231_225225.jpg
Men dengang blev der jo heller ikke brugt penge på bil nr 2 & iPads.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af John Skov Jensen »

Her ved mig er elforbruget højt. 2 computer drenge, samt en Plugin hybrid bil og de sidste 4 måneder også en elbil
Så en øgning til ialt 13085 kwh i 2022, hvoraf elbilen på 4 måneder har nappet 1400 kwh og Plugin bilen hele året har brugt 3800 kwh
Men set fra helikopteren, er de 2 biler medvirkende til en samlet lavere udgift i budgetterne, men naturligvis hårde ved elforbruget isoleret set

Brændekedlen har produceret 45925 kwh i 2022, mod 34455 kwh timer i 2021

Solfangeren har produceret 6270 kwh i 2022, hvilket er under forventet niveau da der var en del defekte heat pipes som nu er blevet udbedret
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af Bigfoot »

tjah...... jeg nåede ikke at bruge særlig mange piller i 2022, skiftede jo til varmepumpe i september. Det blev næsten fuldt ud finanseret af salget af pillefyret og de 6 tons træpiller jeg havde stående på matriklen. Der var en difference på 14.000 da det hele blev gjort op.

Stak mit elforbrug så af? Det frygtede jeg lidt, især fordi jeg startede lige på og hårdt med opvarmning, og ingen erfaring i at bruge anlægget. Jeg lærer stadig, med mit samlede elforbrug for hele 2022 endte på 12.000kr.
Jeg kan se at sidste kvartal af 2022 var med et forbrug på ca 5300kr, til alt el, vi har også noget hestefold med elhegn og sådan. Men det forbrug i el, er faktisk mindre end hvad vi brugte for i træpiller i samme periode de tidligere år.

Så jeg går ind i 2023 med forhåbninger om en masse sjovt. Har også købt mig en større akkutank til min varmepumpe, for at eksperimentere lidt videre op i størrelsen der.

Det er faktisk ret spændende med sådan en varmekilde.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af Hjemme teori »

Bigfoot skrev: 04 jan 2023 09:34 tjah...... jeg nåede ikke at bruge særlig mange piller i 2022, skiftede jo til varmepumpe i september. Det blev næsten fuldt ud finanseret af salget af pillefyret og de 6 tons træpiller jeg havde stående på matriklen. Der var en difference på 14.000 da det hele blev gjort op.

Stak mit elforbrug så af? Det frygtede jeg lidt, især fordi jeg startede lige på og hårdt med opvarmning, og ingen erfaring i at bruge anlægget. Jeg lærer stadig, med mit samlede elforbrug for hele 2022 endte på 12.000kr.
Jeg kan se at sidste kvartal af 2022 var med et forbrug på ca 5300kr, til alt el, vi har også noget hestefold med elhegn og sådan. Men det forbrug i el, er faktisk mindre end hvad vi brugte for i træpiller i samme periode de tidligere år.

Så jeg går ind i 2023 med forhåbninger om en masse sjovt. Har også købt mig en større akkutank til min varmepumpe, for at eksperimentere lidt videre op i størrelsen der.

Det er faktisk ret spændende med sådan en varmekilde.
Udregningen med de 6 tons skulle jo byttes til el og ikke VP installationen. Eller kan jeg jo bare købe et træk piller og sætte på lager, så kan jeg få en VP gratis, når jeg sælger dem.

Men fedt du er tilfreds med pumpen, jeg tror det er fremtiden og så snart de bliver intelligente nok og Buffer tanke er store nok kan de snildt hjælpe til med at sprede strømforbruget til de rigtige tidspunkter for bedre udnyttelse af vedvarende (og forhåbentlig billig) energi.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker V
Stoker V
4
Indlæg: 150
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 18 gange
Blevet takket: 64 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af Smoelfen »

Total forbrug 9853 kWh, hvoraf luft/vand varmepumpen slugte 3886 kWh incl. elpatron til det sidste løft af brugsvand. Med en datter som lige er flyttet ud og en søn som lige havde brug for et par måneders logi, synes jeg egentlig det er godt gået for 200 m2.

Varmepumpen, en billig Copmax som jeg har nørdet med siden 2015 da den gamle futtede af efter 15 år, kører med en effektivitet på 3.8 (incl. telestater, ventiler, cirkulationspumpe, styring etc.) ved de ca. 5 grader udenfor lige nu, så selv genboens dyre Panasonic luft/vand og bagboens Clivet luft/vand ligger næsten lige når vi måler på effektivitet, selvom de står spekket med bedre data.
Mine to meget følsomme termometer (konen og datteren) har ikke givet alarm i årets løb og hele hytten ligger med ca. 23 grader. Brændeovnen tændt 2 aftener for hyggens skyld på lammeskindet.
Hvad gjorde jeg så for at spare lidt på de dyre elektroner?
Jo, vores gamle Gram køleskab var stukket af med et forbrug på 525 kWh om året. Udskiftet til et lavenergi køleskab fra Liebherr 114 kWh om året ( nej, jeg gav ikke 10-15 tusinde for et sådan et skab, men købte et brugt, brugt et år for 500.- af en god kollega). Den havde den rigtige højde og farve, så hvor heldig kan man være 😊
TV'øen bliver slukket hver aften, da denne med alt det skrammel brugte ca. 46 Watt i standby.

Så komforten er der ikke ændret på, og dog, den store Volvo XC60’er med 245 hk benzin holder mere stille end den lille Peugeot 208 med diesel. Jeg er faktisk imponeret af denne lille Peugeot, ligger med et snit på 23 km pr. liter.

Sidder lige nu og fumler lidt med om det kan betale sig at køre pumpen med variable kompenseringskurve styret af elprisen. Dette kan lade sig gøre med en Linux maskine som i forvejen står og samler data fra alle varmepumperne etc. Med chancen for at det ene tilbageblevne følsomme termometer alarm går af (konen), tror jeg det bedst kan betale sig at lade det hele forblive status quo, og fejre vores 22. år med luft/vand varmepumpe.
PS. Har lige været en tur om bag huset for at set til varmepumpen, sidst set til den start november, den er blevet fyldt med alger og falder ind i naturen icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker V
Stoker V
4
Indlæg: 150
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 18 gange
Blevet takket: 64 gange

Re: Forbrugsstatus for året 2022

Indlæg af Smoelfen »

Smoelfen skrev: 04 jan 2023 15:18 Total forbrug 9853 kWh, hvoraf luft/vand varmepumpen slugte 3886 kWh incl. elpatron til det sidste løft af brugsvand. Med en datter som lige er flyttet ud og en søn som lige havde brug for et par måneders logi, synes jeg egentlig det er godt gået for 200 m2.

Varmepumpen, en billig Copmax som jeg har nørdet med siden 2015 da den gamle futtede af efter 15 år, kører med en effektivitet på 3.8 (incl. telestater, ventiler, cirkulationspumpe, styring etc.) ved de ca. 5 grader udenfor lige nu, så selv genboens dyre Panasonic luft/vand og bagboens Clivet luft/vand ligger næsten lige når vi måler på effektivitet, selvom de står spekket med bedre data.
Mine to meget følsomme termometer (konen og datteren) har ikke givet alarm i årets løb og hele hytten ligger med ca. 23 grader. Brændeovnen tændt 2 aftener for hyggens skyld på lammeskindet.
Hvad gjorde jeg så for at spare lidt på de dyre elektroner?
Jo, vores gamle Gram køleskab var stukket af med et forbrug på 525 kWh om året. Udskiftet til et lavenergi køleskab fra Liebherr 114 kWh om året ( nej, jeg gav ikke 10-15 tusinde for et sådan et skab, men købte et brugt, brugt et år for 500.- af en god kollega). Den havde den rigtige højde og farve, så hvor heldig kan man være 😊
TV'øen bliver slukket hver aften, da denne med alt det skrammel brugte ca. 46 Watt i standby.

Så komforten er der ikke ændret på, og dog, den store Volvo XC60’er med 245 hk benzin holder mere stille end den lille Peugeot 208 med diesel. Jeg er faktisk imponeret af denne lille Peugeot, ligger med et snit på 23 km pr. liter.

Sidder lige nu og fumler lidt med om det kan betale sig at køre pumpen med variable kompenseringskurve styret af elprisen. Dette kan lade sig gøre med en Linux maskine som i forvejen står og samler data fra alle varmepumperne etc. Med chancen for at det ene tilbageblevne følsomme termometer alarm går af (konen), tror jeg det bedst kan betale sig at lade det hele forblive status quo, og fejre vores 22. år med luft/vand varmepumpe.
PS. Har lige været en tur om bag huset for at set til varmepumpen, sidst set til den start november, den er blevet fyldt med alger og falder ind i naturen icon_cheesygrin.gif
Så kom der også kroner og øre på. Med en snit pris på 2.48 kr/kWh blev det til 24420 kr. Det er ok for mig icon_cheesygrin.gif
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Besvar