Hvad skal man vælge ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard »

Jeg har i dag en baxi 30 med eurofire 20 og det har stort set kørt ok de seneste 10år, jeg har i starten i nogle år kørt med brænde og de seneste kørt med træpiller. fyret er dog ret dumt indrettet til pille drift og tænker at udskifte fyret med noget andet og sikkert mere effektiv kedel.
Da fyret nu opvarmer et stuehus på 200kvm fra 74 og et nyere på 160kvm (det kan den nuværende lige klare) jeg har så en anden hus på 110kvm samt en gildesal på 80kvm som fyret/fyrene gerne skal kunne klare også.
Så tænker at køre 2 stk. 16kw fyrsystemer i kaskade da en 16kw sagtens kan klare det i den varmer tid af året.
Jeg var sådan set enig med mig selv om det skulle være noget Scotte/Woody 16kw med hver sin Blackstar 1016 kedel MEN efter at have læst trustpilot på NBE så vil jeg lige høre her inde om det nu også er fornuftig for hvis man læser trustpilot så er det vist sjældent at der er så mange dårlige kommentar på en virksomhed....
Jeg kender lidt til NBE i forvejen da jeg har bygget en NBE V10 styring styring på mit baxi eurofire 20 og har solvarme med NBE styring. Men kender som sådan ikke til kedlerne ej heller woody / scotte pillebrænder
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Lintz »

Hangaard skrev: 25 jul 2022 12:04 Jeg har i dag en baxi 30 med eurofire 20 og det har stort set kørt ok de seneste 10år, jeg har i starten i nogle år kørt med brænde og de seneste kørt med træpiller. fyret er dog ret dumt indrettet til pille drift og tænker at udskifte fyret med noget andet og sikkert mere effektiv kedel.
Da fyret nu opvarmer et stuehus på 200kvm fra 74 og et nyere på 160kvm (det kan den nuværende lige klare) jeg har så en anden hus på 110kvm samt en gildesal på 80kvm som fyret/fyrene gerne skal kunne klare også.
Så tænker at køre 2 stk. 16kw fyrsystemer i kaskade da en 16kw sagtens kan klare det i den varmer tid af året.
Jeg var sådan set enig med mig selv om det skulle være noget Scotte/Woody 16kw med hver sin Blackstar 1016 kedel MEN efter at have læst trustpilot på NBE så vil jeg lige høre her inde om det nu også er fornuftig for hvis man læser trustpilot så er det vist sjældent at der er så mange dårlige kommentar på en virksomhed....
Jeg kender lidt til NBE i forvejen da jeg har bygget en NBE V10 styring styring på mit baxi eurofire 20 og har solvarme med NBE styring. Men kender som sådan ikke til kedlerne ej heller woody / scotte pillebrænder
Tjaaaa - Nu læste jeg så i dit indlæg at på Trustpilot får NBE ikke gode anmelderser så måtte lige ind og kigge.
Mange af dem omhandler så nedbrud årsskiftet 2020/21 hvilket gav massive problemer ved ver. 7 styringen - Vist mindre ved ver.10.

Den var ikke heldig for NBE, men om de burde kunne forud se det er nok tvivlsomt.

Prøv at kigge her på Stokerpro - Finder du mange klager over Scote/Woody? - Jeg syntes det er yderst sjældent at der dukker noget op omkring de fyr set i forhold til at det er et meget solgt fyr.

Jeg har jo selv Scotte - indkøbt i 2011 og er udmærket tilfreds - Bevares der dukker af og til noget op men fyret er så også nu 11 år gammel og har snart tygget sig igennem 80 tons.
Om de nye kedler er blevet ringere i kvalitet skal jeg ikke kunne sige, men igen.........Hvor er brokkeriet over det her på Stokerpro?????
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard »

Nej jeg skal jo heller ikke kunne sige om det er et udmærket valg hvis man selv kan skrue lidt i sagerne, ved godt nogle omhandler nedbruddet ved årsskiftet men også flere hvor installatøren nærmest giver op.
Vi kan jo sikkert hurtig blive enig om at NBE styringen er ret avanceret og sikkert uforståelig for de fleste der ikke nørder med det,
Det har jeg så ikke noget imod, men kender ikke kedlerne/brænderne ud over en jeg kender der for en hel del år siden installerede en 16kw med en blackstar 1016 kedel og der var der røg problemer ved toplågen.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Dunas »

Hangaard skrev: 25 jul 2022 12:43 Nej jeg skal jo heller ikke kunne sige om det er et udmærket valg hvis man selv kan skrue lidt i sagerne, ved godt nogle omhandler nedbruddet ved årsskiftet men også flere hvor installatøren nærmest giver op.
Vi kan jo sikkert hurtig blive enig om at NBE styringen er ret avanceret og sikkert uforståelig for de fleste der ikke nørder med det,
Det har jeg så ikke noget imod, men kender ikke kedlerne/brænderne ud over en jeg kender der for en hel del år siden installerede en 16kw med en blackstar 1016 kedel og der var der røg problemer ved toplågen.
Jeg har BS1016 kedel og er meget tilfreds. Hvis din ven havde problemer med røg i toplåget, er det nok fordi han
ikke har renset kedel ordentlig, eller er brænder ikke spændt nok fast. Hvis alt røget ikke kommer igennem skorstenen, er der noget galt,
så har man ikke fuldt manualen.
Mig bekendt er BS1016, sammen med Fumus+ (en videre udvikling af BS106) nogle af de mest solgte herhjemme.
NBE styring er avanceret, men meget, meget nemme og bruge i dagligdagen, når man først har givet sig tid til og sætte sig ind i styringen.
Problemet er nok, at nogle ikke vil bruge så meget som 5 min. på sit pillefyr, og har en forventning om, at det køre som fjernvarme.
Så skal man nok ikke eje et pillefyr, uanset mærke.
I øvrigt, du får ikke noget bedre end 2 X 16 kw BS1016 kedel målt på pris, kvalitet og brugbarhed. Stokercloud på web er fantastisk.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af svanggaard »

Jeg installerede selv mit RTB-fyr. Jeg trykkede på knappen og efter kort tid var der varme på systemet. Fabriksindstillinger er sjældent optimale og det har jeg så "nulret" lidt med efterfølgende.

Jeg tvivler på at der er ret meget anderledes med andre fyr-mærker.

Men hvad gør man så - hvis ikke man har mod på at nørde med teknikken? Så må man jo finde nogen som kan og vil. Jeg tror du skal lede efter en VVS'er du har tillid til. Hvis du finder en go' en af slagsen har han/hun sikkert en holdning til hvilket system der er bedst.

Mit bud er, at det er svært af finde en VVS'er som rent faktisk kan lave en ordentlig indkøring. Som regel kan man ikke se røven for bare skosåler fyret er installeret. På den anden side har VVS'eren jo heller ikke de helt store forudsætninger - han kender jo ikke dit hus så godt som du selv gør.

Før eller siden kommer du til at stå på egne ben. Det bliver for dyrt, hvis du skal ha' en teknikker forbi hver gang du skifter træpiller. Herinde på stokerpro er der mange super kompetente fyrbødere som gerne hjælper med erfaring og indstillinger. Det går lettest hvis fyret er online og hvis det i øvrigt er et mærke/model som er rimeligt udbredt.

Der er mange af os som gerne viser vores varmeinstallation frem. Jeg synes du skal række ud og besøge et par stykker af os... Det vil nok gi' dig mere ro i maven. Og lur mig... Du scorer garanteret også et par kopper kaffe og en ølbajer ;-)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af triumph »

Jeg tænker at den ene kedel ikke vil få mange drifttimer. Hvorfor ikke bare købe 1 STK ny 16 kW kedel der kan klare opvarmningen 3/4 af året, og så beholde den du har, der så kan supplere 1/4 af året.
Bemærk at BS kedler køre med 70 c fremløb. Ved ikke om det er et problem ifb. Med din eksisterende kedel.
(RRB/FUMUS gør ikke)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af pille bruger »

Alle de nye fyr skal køre med kedeltemperatur på mindst 70 grader
Ønsker man lavere fremløbstemperatur kan man bruge vejr kompenserings ventil. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard »

svanggaard tror du misforstår mig lidt eller også er jeg dårlig til at forklar mig.. Jeg kan godt lide at nørde og kender også til NBE´s styring / solvarme..
Men jeg kender ikke rigtig til deres kedler og ej heller woody/scotte pille brænderne og kvaliteten af disse, så så jeg trustpilot og tænkte jeg lige ville spørge her inde da det jo ikke ligefrem er de højeste karakter og anbefalinger der findes der.
Jeg regner også med at jeg selv installer fyrene jeg skal bare lige hitte ud ad hvordan jeg monter 2 og hvordan det skal kobles sammen så det er optimal.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af pille bruger »

Hangaard skrev: 25 jul 2022 15:52 svanggaard tror du misforstår mig lidt eller også er jeg dårlig til at forklar mig.. Jeg kan godt lide at nørde og kender også til NBE´s styring / solvarme..
Men jeg kender ikke rigtig til deres kedler og ej heller woody/scotte pille brænderne og kvaliteten af disse, så så jeg trustpilot og tænkte jeg lige ville spørge her inde da det jo ikke ligefrem er de højeste karakter og anbefalinger der findes der.
Jeg regner også med at jeg selv installer fyrene jeg skal bare lige hitte ud ad hvordan jeg monter 2 og hvordan det skal kobles sammen så det er optimal.
Kig i min signatur og find en manual, og se hvordan flere kedler kan kobles sammen icon_cheesygrin.gif
Har du spørgsmål hjælper jeg gerne.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard »

super takker for det
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Besvar