Side 1 af 1

Betaling af varer købt online.

: 23 dec 2021 11:22
af Lintz
Datteren købte et tv på Web-shop ved El-giganten omkring september.

Normalvis sker betaling (eller trækningen fra firmaet) lige efter at varen er sendt - Dette skete ikke ved denne ordre og vi regnede nok lidt med at vi hørte et eller andet fra dem eller det gik i glemmebogen.
I dag har de så trukket pengene - 3 måneder efter der er handlet. Må siges at det er noget af en kredit men på spørgsmålet fra hende om at de stadig kan have adgang til hendes konto så lang tid efter må jeg være lidt svar skyldig.

Regner med at de har adgang til at trække det beløb som hun har købt for - Men hvor lang tid ?

- Og på spørgsmålet fra hende "Hvad nu hvis jeg ikke havde nok penge på kontoen" (Der kan ikke være overtræk på den) .

Re: Betaling af varer købt online.

: 23 dec 2021 12:27
af svanggaard
Det er ikke helt klart hvad tidsgrænserne er.

Der står en smule om det her: https://www.retailnews.dk/article/view/ ... alingskort

Butikken må i princippet opretholde reservation af beløbet lige så længe som kunden har givet samtykke til (det står sikkert i webshops forretningsbetingelser). Kortudsteder/bank sætter nogle gange kortere tidsfrister. Hvis fristen overskrides kan butikken ikke hæve beløbet.

I tilfælde af at butikken annullerer en transaktion (f.eks. fordi de ikke kan levere varen) kan der gå helt op til en måned inden reservationen er slettet i banken.

Min datter prøvede noget lignende ifbm. hun flyttede hjemmefra. Der blev betalt med kort på webshop og hun modtog varen. Efter ca. 6mdr sendte webshoppen en gammeldags papirfaktura med FI-kort. Der var kikset et eller andet da webshop skulle hæve beløbet. Det endte med at jeg måtte hjælpe hende med at rage kastanjerne ud af ilden. Vi havde derpå er alvorlig snak om vigtigheden af budgetter - jeg skal garantere for at der ikke findes ret mange 19-årige i DK som har lige så godt styr på økonomien som min datter har nu ;-)