Jeg har virkeligt dårlig erfaring med gamle trailere, i min verden er de totalt overratet prismæssigt.
Jeg har en vel 20 år gammel harald skrald med en totalvægt på 450 kg, (eller lignede billig trailer) jeg har givet den en alu bund, da den vel var 10 år gammel. den har også fået et billigt lygtesæt til 300 kr. For 3 år siden lånte svigermor den, og punkterede et dæk. Dækkende var møre, og hjullejer færdige. begge hjul havde tabt luft i årevis, pga fælge var rustne indvendigt.
Jeg købte 2 nye komplethjul, og 2 nye hjullejer.
Det var 300-500 kr billigere end end at købe en ny 750 kg´s harald skrald trailer......
Så er det jo helt latterligt at holde liv i den gamle trailer.
Som sagt så syntes jeg at min billigtrailer har gjort det forbavsende godt, og at man virkeligt skal bruge en trailer meget for at købe en dyr brenderup/Variant/
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/br ... iler-750kg
Svigermor spurgte om jeg kunne få lavet bremser og synet hendes heste trailer (Noget med hvis man køre heste til konkurrencer, så skal de synes løbende)
Jeg ringede til den lokale mekanikker, der indvilgede i det. Ingen af os havde kigget på heste traileren inden.
Mekanikeren ringede med alle mulige forklaringer om at hans bil pludseligt ikke måtte trække hestetraileren, så jeg selv måtte køre den til syn.
Han havde skiftet bremser, og kabler, samt lavet noget lys = 3000 kr.
Det viste sig at traileraksler var tæret, så trailer ikke kunne synes. Jeg fandt nye aksler komplet med bremser, koblingsanordning, og kabler, i tyskland til 3500 + fragt = 4000 + montage 5500 ialt. (+ de 3000 for at få lavet bremser) Da jeg skulle hente traileren var den flad på det ene hjul. Alle dæk var møre, så der skulle dermed 4 nye dæk på : 2000 ? og en del af træværket var råddent, hvilket også kostede 2000.
Totalt 12.500 for en trailer der slet ikke var det værd.
Jeg fik en meget solid boogie trailer af naboen. Jeg viste at Akslerne kunne ikke bevæge sig.
Inden jeg fik den synet havde den kostet 3000 til bremser, 800 til en ny håndbremse + 400 til lygter + 1500 til syn (Og så var bunden ikke særlig god)
Første gang jeg brugte den, gik bøsningen til en af akslerne. Jeg vidste at de skulle skiftes alle sammen. Det gad jeg ikke
Min far fik ny trailer i sidste uge.
Hans bil må trække 1200 kg med bremser /700 kg uden bremser. Han bruger den til at hente træpiller på, og tager ½ palle af gangen. Det vil sige at den gerne skulle kunne laste 500 kg
Han VILLE have en hvor han kunne klappe siderne ned = med hjulende inden under, og med boogie.
Det var svært at finde en trailer der kunne det, uden bremser.
Min far ville ikke havde disse, hvilket jeg ellers tror er en ok trailer
https://www.trailergaardengantrup.dk/la ... 8ae2ecfa07
Der er også mange gode hollandske trailere
Brenderup er et par tusind dyrere end Variant, men jeg syntes ikke jeg umiddelbart kan se forskel i kvaliteten.
Det billigste sted at købe Variant trailere er;
https://www.trekantens-trailercenter.dk ... bEQAvD_BwE
Den lokale variant forhandler sagde at det lå lige ved fabrikken, og at de måtte få dem til særligt gode priser. Ihvertfald viste ham mig hvad han skulle give netto for en trailer. det var 200 kr mindre end det de blev solgt for hos trekantens trailer center.
Min holdning er;
Tænk på lasteevnen. En billig trailer uden bremser med en aksel vejer ca. 110 kg => hvis min far havde købt sådan en måtte han køre med 590 kg last.
Hvis han havde købt en boogitrailer uden bremser, så vejer den 250 kg=> så må han kun køre med 450 kg
Hvis man kun bruger traileren lidt, og sjældent har behov for at køre tunge læs grus, så er en billig trailer fin. min har ihvertfald holdt godt.
Min far solgte sin 25 år gamle brenderup, med defekt bund, rådne dæk, slidte hjullejer, og defekte bremser for 5000 kr. Den var væk på 1 dag. Er i klar over hvor mange rådne sammelled, kabler, og lort der er på bremse sytemet på sådan en gammel pistrailer, det koster en formue at skifte