Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til påfyldning af vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
tommybrun177
Stoker I
Stoker I

Hjælp til påfyldning af vand

Indlæg af tommybrun177 » 09 sep 2019 23:03

Hej alle,

Jeg har i juni måned købt et hus med et Scotte pillefyr og er derfor stadig meget grøn på området. Da vi flyttede ind for godt 2 måneder siden var der problemer både med en stoppet snegl, og en lyssensor som skulle renses. Jeg fandt hjælp ved at læse på forumet, og fik systemet op og køre igen.

Siden da har vi dog valgt at køre på el-patron simpelhent fordi det var nemt og fungerede godt. - Jeg regnede med at få lidt bedre styr på hvordan fyret bedst driftes over vinterhalvåret. I dag startede jeg fyret for at sikre mig at alt kørte som det skal. Selve fyret kører fint, men der blev ikke pumpet vand op til huset, på trods af at pumpen kørte. Efter lidt tid gik det op for mig at vandtrykket er på 0.

Jeg har prøvet at gennemskue hvad der skal til for at påfylde vand, men jeg finder lidt forskellige informationer synes jeg. Jeg har vedhæftet nogle billeder af mit anlæg og håber at i kan svare på følgende spørgsmål:
- Påfylder jeg vand på hanen i bunden af kedlen, eller kan jeg påfylde vand gennem den slange der kommer ind fra højre side under min hylde?
- Skal jeg manuelt udlufte systemet på nogen måde, eller er automatudlufteren nok?
- Skal nogen pumpe køre i forbindelse med påfyldningen?
- Hvor meget kan jeg forvente at trykket stiger, når vandet varmes op? - Skal jeg sigte efter 1 bar ved koldt vand, eller ved varmt vand?

På forhånd tak!

/Tommy
Vedhæftede filer
IMG_9078.jpg
IMG_9076.jpg
IMG_9075.jpg
IMG_9074.jpg
IMG_9073.jpg

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 185 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 92 gange
Kontakt:

Re: Hjælp til påfyldning af vand

Indlæg af thy » 09 sep 2019 23:09

tommybrun177 skrev:
09 sep 2019 23:03
Hej alle,

Jeg har i juni måned købt et hus med et Scotte pillefyr og er derfor stadig meget grøn på området. Da vi flyttede ind for godt 2 måneder siden var der problemer både med en stoppet snegl, og en lyssensor som skulle renses. Jeg fandt hjælp ved at læse på forumet, og fik systemet op og køre igen.

Siden da har vi dog valgt at køre på el-patron simpelhent fordi det var nemt og fungerede godt. - Jeg regnede med at få lidt bedre styr på hvordan fyret bedst driftes over vinterhalvåret. I dag startede jeg fyret for at sikre mig at alt kørte som det skal. Selve fyret kører fint, men der blev ikke pumpet vand op til huset, på trods af at pumpen kørte. Efter lidt tid gik det op for mig at vandtrykket er på 0.

Jeg har prøvet at gennemskue hvad der skal til for at påfylde vand, men jeg finder lidt forskellige informationer synes jeg. Jeg har vedhæftet nogle billeder af mit anlæg og håber at i kan svare på følgende spørgsmål:
- Påfylder jeg vand på hanen i bunden af kedlen, eller kan jeg påfylde vand gennem den slange der kommer ind fra højre side under min hylde?
- Skal jeg manuelt udlufte systemet på nogen måde, eller er automatudlufteren nok?
- Skal nogen pumpe køre i forbindelse med påfyldningen?
- Hvor meget kan jeg forvente at trykket stiger, når vandet varmes op? - Skal jeg sigte efter 1 bar ved koldt vand, eller ved varmt vand?

På forhånd tak!

/Tommy
tja sigt efter 0,5bar og se hvad der sker..
første billed åben lidt for 1 hane åben lidt for nr2 trykket bør stige ret hurtig..måske kan det udlufte selv..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2

tommybrun177
Stoker I
Stoker I

Indlæg af tommybrun177 » 09 sep 2019 23:44

thy skrev:
09 sep 2019 23:09
tja sigt efter 0,5bar og se hvad der sker..
første billed åben lidt for 1 hane åben lidt for nr2 trykket bør stige ret hurtig..måske kan det udlufte selv..
Det ser ud til, at det bare var det der skulle til. Tusind tak!

tommybrun177
Stoker I
Stoker I

Indlæg af tommybrun177 » 10 sep 2019 01:00

Jeg har vandtryk, og der bliver pumpet vand op til huset, men umiddelbart ikke ud i fordeleren til gulvvarmen. Jeg synes ikke det lyder som om at der er luft i pumpen til gulvvarmen. Fordeleren burde vel blive varm nærmest med det samme?

tommybrun177
Stoker I
Stoker I

Indlæg af tommybrun177 » 10 sep 2019 01:25

Der var tale om en pinlig fejl 40, i det jeg ikke havde genåbnet for ventilen til returløbet fra gulvvarmen.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 185 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 92 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 10 sep 2019 07:21

tommybrun177 skrev:
10 sep 2019 01:25
Der var tale om en pinlig fejl 40, i det jeg ikke havde genåbnet for ventilen til returløbet fra gulvvarmen.
Flot at indrømme sine fejl :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2

Besvar