Side 1 af 3

Benzinforbrug og hestekræfter

: 09 jun 2019 23:00
af detgamlehus
Hej

Er der nogen direkte sammenhæng mellem hestekrafter og benzinforbrug? Er der en bestemt mængde benzin brugt pr hestekraft. Kan man fx sige, at en motor på 20hk bruger dobbelt så meget som en på 10hk?

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 02:44
af thy
detgamlehus skrev: 09 jun 2019 23:00 Hej

Er der nogen direkte sammenhæng mellem hestekrafter og benzinforbrug? Er der en bestemt mængde benzin brugt pr hestekraft. Kan man fx sige, at en motor på 20hk bruger dobbelt så meget som en på 10hk?
nej...ikke umidelbart

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 11:47
af Blinky
Ved en given belastning vil en 20 hk motor bruge mere brændstof end en 10 hk motor, men ikke dobbelt så meget. Det beror på at der er et vist spild i en motor ( varme og gnidningsmodstand ) og spildet er højere i en stor motor end i en lille.
Hvis du sammenligner med biler, ser du også at en model med en stor motor kører ikke så langt på l. som en med en lille motor, også selv om man ikke udnytter den større kraft, men blot kører med konstant hastighed.

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 12:10
af Hjemme teori
Jo og så kommer der et problem mere. Hvis motoren er for lille, skal den yde i den høje ende af sit potentiale falder levetiden og forbruget stiger.

En dieslemoter bruger omkring 200-220g/hk/t. Laver den for lidt bliver spildet lidt større, laver den for meget stiger det også, da den så ikke kan være lige så effektiv.

Det kan man feks. se på moderne bezin motorer med rigtig mange HK. De er opgivet til at gå rigtig langt på literen, men kører du over 100km/t stiger det og kører men mere end 120 kører man nok mere økonomisk, hvis man havde en større motor.

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 12:15
af Hjemme teori
Blinky skrev: 10 jun 2019 11:47 Ved en given belastning vil en 20 hk motor bruge mere brændstof end en 10 hk motor, men ikke dobbelt så meget. Det beror på at der er et vist spild i en motor ( varme og gnidningsmodstand ) og spildet er højere i en stor motor end i en lille.
Hvis du sammenligner med biler, ser du også at en model med en stor motor kører ikke så langt på l. som en med en lille motor, også selv om man ikke udnytter den større kraft, men blot kører med konstant hastighed.
Og ja det skal nok være rigtig, men ved ydelse på 10HK vil jeg tro at en 20HK bruger mindre, men ved 6,6HK er der nok ingen tvivl om at 10 HK motoren er mest økonomisk.

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 14:28
af detgamlehus
Hvornår bruger en motor alle den hk. Er det ved fuld hastighed?

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 15:13
af thy
detgamlehus skrev: 10 jun 2019 14:28 Hvornår bruger en motor alle den hk. Er det ved fuld hastighed?
når momentet er størst..altså max belasting lige der hvor moment kurven er højest
klart at max omdrejninger tar ekstra

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 19:32
af Hjemme teori
Sådan mener jeg ikke helt man kan se det.

HK er omd og moment
Så når man ser en hk /moment kurve stiger HK jo stadig selvom momentet falder. Det er jo fordi omd stiger mere en momentet falder.

Og nu spørger du "Hvornår bruger en motor alle den hk. Er det ved fuld hastighed?". Så spørger jeg er mener du maks omdrejninger, når du skriver hastighed?

Maks HK ligger normalt øverste 10-20% af omdrejnings kurven.

Mest økonomisk ligger på diselbiler omkring maks moment som jo er meget lavt i forhold til maks omdrejningstal.
For benzin biler ligger det nok noget under maks moment, da momentet på benzinbiler følger godt med op i omdrejninger.

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 10 jun 2019 22:42
af detgamlehus
Ja jeg mener når den yder de hk den har.

Re: Benzinforbrug og hestekræfter

: 11 jun 2019 02:41
af Hjemme teori
Jamen så er det omkring 90% af maks omdrejningstallet. (belastet)