Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Borrlander
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 okt 2017 13:34
Mit fyr: Pellux 100 30kw
Areal: 347 bolig+60 Garage
Brændsel: 8mm Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 40 kg
Årligt forbrug: 4,5 t

Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Indlæg af Borrlander »

Hej
Jeg er lidt irriteret over at min pillefyr stopper og kort tid efter starter op igen. Piller i skålen er ikke engang brændt ud – før de bliver skubbet ned i askeskuffen. Jeg kører med 70 grader og genstart når kedel går under 55 grader. Det sker bare ret hurtigt når der er koldt. Jeg har derfor anskaffet en 300l akku-tank og håber den vil kunne give anlægget lidt mere kapacitet og i det mindste først starte op når pillerne i brænderen er slukket. Endvidere vil jeg opsætte en kalorifere i garagen – Akku-tankern skulle samtidig give kaloriferen et boost når den skal starte. Kalorifere skal ikke køre hele tiden - men når den skal starte op, vil den tage en hel del varmt vand, som jeg ikke tror vores Pellux100, 30kw kan levere uden der er sat en akkumulator tank foran kaloriferen. Kaloriferen skal helst ikke bruge så meget varmt vand at fyret går i knæ og det kommer til at kunne mærkes i boligen.

Nu skal jeg så tilslutte den til anlægget. Men jeg er i tvivl om, hvor det vil være bedst at slutte den ind på anlægget. Jeg tænkte at jeg ville gå direkte fra kedlen ind i bunden af akku-tanken og ud af toppen af akku-tanken og så videre til shunten (3-vejsventilen) og så lade det være det. Men…. Er det smart???
NB! vi har 350 kvm hus og 60 kvm garage. Som sagt skulle akku-tanken, tænkte jeg, gerne hjælpe på, at minimere antallet af stop og start. Der går sjældent mere en 5 min. Fra fyret brænder ud til den starter op igen – Det er ret meget spild, at pillerne i skålen ikke engang er brændt ud før de bliver skubbet ned i asken og fyret starter op igen. Der er sikkert brug for lidt optimering.

Please hjælp. Jeg er meget i tvivl om hvor Akku-tanken bedst skal sættes ind i rørføringen. Hvor jeg har sat den nu tror jeg ikke selv på.
Vedhæftede filer
Varmeanlæg_nyt3.pdf
(94.84 KiB) Downloadet 133 gange

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Indlæg af Hjemme teori »

Nu kender jeg ikke pellux100, men er det ikke modulerende?
For en opstart 5 minutter efter nedlukning lyder helt forkert.

Kaloriferen ville jeg drosle i stedet for at begynde med akkutanke. Viser det sig så at vær nødvendigt kan du bygge det på siden.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Indlæg af Hjemme teori »

Og skal akku hjælpe på dit problem, skal fyret ikke starte på kedeltemperatur, men på akku temperatur.
Mvh. Sophus
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Indlæg af Bri_Jac »

Hvis det er manualen til Pellux100, så læs den godt igennem så du lærer din pillebrænder at kende, så du sikrer dig at din brænder kører mest muligt optimalt
https://dewa-vvs.dk/CustomerData/Files/ ... edning.pdf
akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Indlæg af akrag »

Burde vel ikke være nødvendigt med akkutank når det er pillefyr? Kender flere der har skiftet fra fastbrændsel med akku til pillefyr og samtidig skrottet akkutanke.

fyrkat
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Indlæg af fyrkat »

Jeg ville sætte akku-tanken ind som vist på tegningen, og så ville jeg her om sommeren sætte maks ydelse ned til 50%, med en 30 kw kedel når den ikke at regulere ned før den når set temperaturen.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Hvor sættes en akku-tank bedst på rørføringen

Indlæg af pelle »

Hej. :)
Har set dit diagram. Det er forbunden forkert. Reglen er den når man bruger akkutank, så kører fremløb fra kedel altid ind ved toppen og fremløb til centralvarme altid fra top af akku tank. Retur fra centalvarme går ind i bunden af akku tank og retur til kedel også fra bund af akkutank. Så, til det med styringen. Det er rigtig som hjemmeteori skriver. Du skal have noget der føler på top af akkutank og ikke på top af din kedel. Så vil du opleve der kommer færre start og stop. Hvis du isolerer akkutank godt tror jeg ikke den ødelægger noget for økonomien.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar