Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kompressor vibrationer og støj

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Kompressor vibrationer og støj

Indlæg af Torpet » 13 apr 2019 20:27

Hvordan behandler andre mon vibrationerne og støjen fra kompressor til kompressor rens?

Er der lidt kreative løsninger?

Jeg tænker på at skære nogle firkanter ud fra slidbanen på et bildæk og så lægge en 3-4 firkanter af den gummi under hver hjul på kompressoren, for at undgå vibrationer og den støj det kan skabe. Mon ikke det kan virke?

Desuden tænker jeg på at sætte en timer på kompresorens stikkontakt, så den kun kan oplade lufttryk f.eks. imellem 13-14. En kompressor vil vel kun skulle give et par sekunders pust een eller to gange i døgnet, så det vil næppe kræve ret meget kørsel for en kompressor at holde presset oppe for den smule. Midt om eftermiddagen vil det ikke betyde noget, om kompressoren kører lidt. Mon ikke også det kan virke OK?

Hvad har I andre fundet på af julelege?

Jeh løste engang vibrationerne fra en pool-motor, ved at sætte den på en beton-slap, der hvilede i en slags sandkasse, hvilket tog vibrationerne rigtig fint og generede slet ikke huset. Den filter-motor kørte så 8 timer om natten, så vandet var krystal klart hver morgen. Men alt det er en udendørs lsning.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kompressor vibrationer og støj

Indlæg af Lintz » 13 apr 2019 21:38

Kan du ikke skifte hjulene ud med motorophæng ?

Bare sådan nogle billige nogle fra biltema ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kompressor vibrationer og støj

Indlæg af HR LUCCA » 14 apr 2019 13:03

Timer ur på , så den kan starte en gang i døgnet , og bare 15 min .

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kompressor vibrationer og støj

Indlæg af Torpet » 14 apr 2019 13:55

Ja, fint Lucca, det vil jeg klart bruge.
På onsdag starter jeg med installationen af et helt nyt BS 10kW fyr, ny silo, Alpha2 pumpe osv., så det er det jeg forbereder. Jeg har lige fjernet det gamle brændefyr, vil du tro det vejede næsten 400kg, selvom jeg havde afmonteret en del tunge sager først. En nabo gav mig en hånd, så vi kørte det stille og roligt ned på genbrugspladsen, puh-ha (et Viga25). BS kunne vi ret nemt flytte på plads på et nylagt flisegulv, efter jeg også der havde fjernet de tunge låger, semirens, askekasse osv. Vægten kom så ned på ca. 100kg, som vi kunne flytte med en sækkevogn uden at beskadige noget. Jeg ved ikke, om det bliver nædvendigt med kompressor rens, men det er i et større hus denne gang, så jeg monterer det hele, så er det på plads, hvis der bliver behov for det. Det syntes rigtigt og nemmere at montere fra starten, hvor alt er nyt og rent.

Toplåget på BS drillede lidt. Jeg tog det af for at skåne det ved flytningen. Men når man løsner skruerne ved hængslerne bagpå, så falder der faktisk møtrikker af inde i låget. Umiddelbart skulle det ikke betyde noget, men for at samle det hele igen senere, var det nødvendigt at pille den blanke indmad på låget ud, samt isolering og tætningsrem. Det er så ikke lige meningen, at man skal tage den indmad af og på (aluminium). Der skulle lidt forsigtig 'vold' til, men med ro og fred lykkedes det uden beskadigelse. Det var så fint, troede jeg tilfreds :) — Det var helt OK, indtil jeg så atter skulle monterede lågerne ned til kedlen og semirens, hvilket i sig selv var meget nemt. Men da jeg så skulle lukke låget, viste det sig, at den blanke indmad på låget kunne vende på to måder, men kun een måde ville fungere, da der skulle være plads til håndtaget på kedellåget i toppen. Jeg havde selfølgelig lige præcis valgt den forkerte måde, hvilket faktisk ikke rigtigt var til at forudse. Altså skulle det drejes rundt, så forhøjningen passede. Nå, men efter en ølpause, som kølnede frustrationen og følelsen af dumhed, måtte jeg bide i det sure æble og afmontere hele toplåget og dets indmad igen. Ja, ja, man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt :) :)

Denne gang er det dog ellers sjovere at installere, da jeg har mere erfaring og ved hvad jeg skal bruge. Sidste VVS leveringer skulle komme de næste par dage og så går det løs. Der er en del at lave, da jeg har fjernet alle kobberrør og kun bruger jern. Desuden er der afgrening af rør både til forhuset op gennem loftet, rør til en vinkelbygning og så er der solfangere med i det hele. Jeg bruger godt med kugleventiler og unioner, så alt kan ændres, hvis der er noget jeg ikke er tilfreds med. Når man selv installerer, er der ikke nogen grund til at gå ned på udstyr. En stor VVB skal også samkøres. Jeg tror jeg har forberedt mig godt nok, men der skal selvsagt aligevel nok være nye udfordringer. Jeg har et problem med at finde en måde at sætte en NTC føler på en stor VVB, men jeg tager lige lidt billeder af problemet i morgen og sætter det ind her på tirsdag og forklarer hvorfor netop det er et problem. (Nok godt vi har T-mek i baghånden :)

Sjovt at bemærke de små forbedringer NBE har lavet fra det BS fyr jeg købte i 2015. Lidt som at købe en ny bil i samme mærke :) — Fin bund på siloen med en skydeklap, som måske ikk er så nyt, men jeg har ikke set det før.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kompressor vibrationer og støj

Indlæg af HR LUCCA » 14 apr 2019 17:38

Kompressor rens er en god ting og have , især hvis man får nogle dårlige træpiller , men mit rens bliver normalt kun ved start/stop af fyr .

Held og lykke med fyret .


Besvar