Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pelle »

Hvis den kan lave 55 grader varme ved - 15 grader ville jeg ikke være spor bekymret hvis jeg af erfaring har kunnet nøjes med 50 grader når det var koldest. Det bliver spændende at følge med her på tråden hen over vinteren. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

pelle skrev: 13 nov 2018 19:03 Hvis den kan lave 55 grader varme ved - 15 grader ville jeg ikke være spor bekymret hvis jeg af erfaring har kunnet nøjes med 50 grader når det var koldest. Det bliver spændende at følge med her på tråden hen over vinteren. :great:
Ja, men så er det vel elpatronen der skal hæve temperaturen, og det koster lidt når den som jeg forstår det er på 3 kw.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pelle »

skrot1 skrev: 13 nov 2018 19:07 Ja, men så er det vel elpatronen der skal hæve temperaturen, og det koster lidt når den som jeg forstår det er på 3 kw.
Når min varmepumpe Luft/luft har kørt når det har været bidende koldt frostvej, har den givet rigtig god varme alligevel.Der har ikke været noget forskel at mærke fra om der er + eller - grader i luften.. Der er ingen elpatron. Ja, det lyder mærkeligt. Men, der er masser af varme i iskold luft.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Ja, det lyder utroligt:)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Ja. Jeg er selv spændt på, hvordan det vil gå hen over vinteren. Ind til nu, en fantastisk maskine. Alt virker bedre end man næsten kunne håbe på. Dens evne til at holde konstant varme i huset, virker helt fantastisk. ( konen har ikke sagt et ord om, at hun mangler varme)

Det nye man skal vænne sig til, er at der ikke er termostat på de radiatorerne / gulvvarme, hvor vi opholder os mest mere. Pumpens temperaturføler klare det til UG.
I de ca. 11 uger den har kørt, har vi fået varme til under halv pris, af hvis vi skulle have brugt i pillebrænderen.

For interessere.
Jeg har lavet en mappe, som jeg jævnligt vil lægge varmepumpens yde forløb op i hen over vinteren. Alle diagrammerne er direkte taget ud af pumpens logger. Mere optimal forløb af en luft vand varmepumpe hen over en Dansk vinter, får I ikke. Gem linket til mappen, så er I altid med i hvad den foretager sig. Gerne spørgsmål / kommentarer under vejs.

Et spørgsmål. Kan I se mappen og dens indhold?
https://www.dropbox.com/sh/b29zpd4sxb12 ... n9b_a?dl=0

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Pelle
Da panasonic folkene var her og starte pumpen op, blev varmepatronen deaktiveret. (jeg kan selvfølgeligt slå den til, hvis nødvendigt)
De mente ikke, at som pumpen kørte, fik jeg ikke nogensinde brug for varmepatronen.

Cirkulationspumpen ude i varmepumpen blev også droslet ned, da - som de sagde, den skovlede vand rundt. Al rørinstallation er lavet i 32mm alupex.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

skrot1 skrev: 13 nov 2018 18:46 yder din varmepumpe stadig 9kw når det er frostgrader, eller falder kapaciteten ? Kan ikke rigtig gennemskue databladet.. det er det eneste der ville bekymre mig, hvis jeg havde en.
Rigtigt, det er svært at overskue.
Hvis man kan tro på videoen her, så kan den.
Min varmepumpe er modellen nyere, end den i videoen, så mon ikke man kan stole på det de laver!

https://www.youtube.com/watch?v=PSev7hz-6o4
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 13 nov 2018 20:02 Rigtigt, det er svært at overskue.
Hvis man kan tro på videoen her, så kan den.
Min varmepumpe er modellen nyere, end den i videoen, så mon ikke man kan stole på det de laver!

https://www.youtube.com/watch?v=PSev7hz-6o4
Det sku man jo synes.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK »

pelle skrev: 13 nov 2018 19:03 Hvis den kan lave 55 grader varme ved - 15 grader ville jeg ikke være spor bekymret hvis jeg af erfaring har kunnet nøjes med 50 grader når det var koldest. Det bliver spændende at følge med her på tråden hen over vinteren. :great:
Lige mine ord :great: icon_cheesygrin.gif

Vi er nogen, herunder Mig selv, der ikke kan nøjes med så "lave" temperature i fremløb.
Derfor er varmepumpen ikke et reelt alternativ for Mig. Det skal dog ikke forhindre Mig
i, at glædes over at andre kan få det til at virke.

Selv om der er en smule uenighed om driftsøkonomien :wink: :P



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Vigtigt inden du evt beslutter dig for købe af varmepumpe.
Vil du have energitilskud, skal du søge, inden du køber varmepumpen.
Har du først købt, får du ikke en "krone" i tilskud.
Når der er søgt, kommer der besked om, at man vi se kvittering, for det man har købt. Er kvitteringen ældre end søgstidspunktet er alt fortabt.
Hvad du kan få, afhænge af, hvad du har nu af kedel. Har du en rigtig oldsag af fyr, hvorom ingen data længer kan findes, får du rigtig mange mønter i tilskud. Typisk hvis der er tale om gamle støbejernskedler, hvor man ikke kan se effektivitet på.
Når og hvis, du overveje og købe varmepumpe. Så lad sælger tage dit energitilskud hjem. De gør det bedre, og langt nemmere end selv bøvle med det!
Blot til orientering.


https://www.google.com/search?q=energit ... =firefox-b

Låst