Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 47 gange
Modtaget likes: 33 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af JFinderup » 28 maj 2018 22:35

Jeg renser vel kedlen 5-6 gange om året - ca. efter godt en Palle piller - det sker samtidigt med at jeg tømmer askeskuffen. Det er let at komme til og tager ikke langt tid. Herden renser jeg ud hver gang der fyldes pille på. Ca hver 14 dag i den koldeste tid. Jeg har en 500l beholder til pillerne. Jeg har forbedret bunden så der er fald fra alle sider. Dem rummer nu godt 36 sække piller af 16 kg.
Jeg holder mest øje med røggas temp. og når den bliver høj renser jeg.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV

Indlæg af JFinderup » 29 maj 2018 07:31

PS - Uanset valg af model - få en god stor pilletank med i handlen. Det er skønt at kun skulle fylde hver 14. dag i de kolde perioder.
Hvis du ser på en Atmos, så få et herdrenser sæt med i handlen (uden kompressor - den kan du altid købe på tilbud i et byggemarked). Det gør vedligehold endnu mindre hvis fyret selv renser herden. Så er det kun tømning af askeskuffe og kedelrens der skal tænkes på.
En gang fyret er justeret ind med en fornuftig flamme kører det bare. Det er kun ved skift af piller jeg laver en vejning og måske justerer lidt på sneglens tider og luftspjæld.
Du er velkommen til at kigge forbi og sparke fyr.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton
Modtaget likes: 21 gange

Indlæg af PellX21 » 29 maj 2018 20:14

JFinderup skrev:
29 maj 2018 07:31
PS - Uanset valg af model - få en god stor pilletank med i handlen. Det er skønt at kun skulle fylde hver 14. dag i de kolde perioder.
Det er rigtigt det med pilletanken. Da jeg købte mit 300l magasin, troede jeg det var rigeligt, men dobbelt så stort havde virkelig ikke gjort noget.

Var det dem du købte af, der rådede dig til at købe den store pilletank Finderup?

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV

Indlæg af JFinderup » 29 maj 2018 22:27

Nej det var faktisk eget valg. Jeg syntes generelt alle fyr har for små pille beholdere. Jeg ville gerne have et som kunne holde 2 uger i den koldeste perioder, så de kunne holde til at jeg eller hele familien var bortrejst pga. ferie eller arbejde. Jeg har også en gamle olietank jeg overvejer at bruge i stedet. Tilbudspakken jeg så på var med de 500l pilletank, men jeg så de også forhandlede en på 1000l. Den store kom så med i prisen i stedet uden at det gjorde noget ved rabatten.
Hilsen Finderup

eliasr
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Givet likes: 1 gang

Indlæg af eliasr » 17 jun 2018 23:53

Endnu engang mange tak for jeres hjælp, der har været to gode håndfulde mennesker indblandet i at estimere mit varmebehov og komme med gode tilbud.
Jeg fik en VVS'er til at tjekke mine varmekilder i forbindelse med at få et tilbud på en varmepumpe, og det viser sig at der heldigvis er gode og over dimensioneret radiator som sammen med min gulvvarme godt kan anvende en varmepumpe.
Først fik jeg et tilbud på 112.000kr som gjorde at jeg ville holde fast i at anvende et træpillefyr, men en bekendt kølemontør kunne komme med et tilbud til 72.000kr, og så kan det faktisk godt betale sig når der skal bygges fyrrum.

Jeg ser frem til blive tidligere gas kunde i år.

Besvar