Atmos pillefyr.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Atmos pillefyr.

Indlæg af JFinderup »

Hej Mathias
Jo jeg har det endnu og det kører stadigvæk uden problemer eller tegn på slid. I denne sæson har jeg for første gang kørt med 6mm piller, og dem tager den også helt fint. Faktisk ser forbrændingen ud til at være bedre.
Jeg har 14kw og den passer fint til mellem isoleret 70'er villa på 140 kvm og 90 kvm opvarmet kælder.
Der skal en buffertank til, da det er et tænd/sluk fyr. Ellers ingen udfordringer med det.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

MathiasA
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 aug 2021 21:13
Blevet takket: 1 gang

Re: Atmos pillefyr.

Indlæg af MathiasA »

Tak fordi du tager dig tid til at svare, og håber det er ok, at jeg spørger lidt mere.
Så vidt jeg kan læse om Atmos pillefyr, er der ikke så meget "teknologi" som i andre pillefyr. Man skal selv aktiverer rensning af røgkanaler, så vidt jeg har kunnet læse mig til. Hvor meget tid bruger du på rensning af dit?
Jeg vil egentlig helst have et fyr, hvor der ikke er så meget elektronik. Jo mer' elektronik, jo mer' kan gå istykker.
Jeg har som beskrevet kig på et 2 år gammelt Atmos 10 kw (https://www.hedestoker.dk/6549-atmos-tr ... gLP9fD_BwE)
Men er lidt i tvivl om den vil kunne følge med til at opvarme vores 240 m2 hus. Huset er fra 1823, men "renoveret" i 60-70'erne
Vores opvarmning består pt. af en brændeovn med vandtank, Heta 800 Aqua, hvortil vi har en 500 liters EB akkumuleringstank med 110 liters varmtvandsbeholder i toppen. Jeg har en LK 100 SmartComfort, til at justerer fremløbstemperaturen.
Så tanken er, at pillefyret bliver tændt, når det enten bliver rigtig koldt, eller hvis vi ikke er hjemme noget tid.
Beklager den lange besked.
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Atmos pillefyr.

Indlæg af JFinderup »

Det har en helt fin enkelt styring og det kan sættes til at starte og stoppe afhængigt af akkumulator tankens temp i top og bund.
Der er stort set ingenting at justere ind andet end hvor stor en portion piller der skal bruges til start og så føde/pausetider på sneglen samt åbning på luftspjæl i brænder hoved. Fyret kan også sættes på pause med eksternt fyrkald fra ekstern styring....det har jeg.
Det du linker til er oven i købet mere moderne end mit. Jeg har en D14P og så en 500l pille tank. Den er jeg glad for, så jeg ikke skal fylde så tit. Oftest hver 14 dag i de koldeste perioder.
Jeg giver fyret en let rensning for hver tankfuld. Det tager 10 min. Askeskuffe tømmer jeg hver 4-5 tankfuld.
Om det er stort nok kan jeg ikke sige desværre
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Besvar