Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justerbar herd...

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Justerbar herd...

Indlæg af Troldmand. » 03 mar 2008 21:12

Hej new2
Ja du læste rigtigt - Justerbar herd - gryde - potte - pande, eller hvad nu den heder i de forskellig fyr fabrikater.
Med justerbar herd, tænker jeg på noget med, at den kan justeres i størrelsen efter ydelse/forbrug. Gerne termostatstyret så den selv tilpasser sig efter det aktuelle forbrug.
Vores fyr er jo indrettet sådan, at de kan køre en eller anden max ydelse, og det må jo være den brænderen er dimensioneret til.
Hvad sker der så, når vi har så mild en vinter som i år - er det ikke at vi har en bunke problemer med sod, fordi brænderen er for stor, og ikke bliver varmet ordentligt op, aske der ikke bliver blæst væk fordi blæseren kører luntetrav.
Kunne brænderen (herd mm) nu justeres i størrelsen, så den kørte fuld skrald efter det øjeblikkelige behov, tror jeg mange problemer var kvit.
Måske ville der også være en besparelse i, at gasserne blev brændt bedre af, da forbrændingstemparaturen ville være betydelig højere.

Sikkert en helt tåbelig tankegang - men den har snuppet nattesøvnen et par gange. :idea:

Skynder mig at indrømme jeg har gjort det i min multi 22. Kan nok ikke gøres i den originale herd, i min hjemme svejset passer det lige nu med, at ca en tredjedel af herden er blændet af. Og det funker.
Kunne godt være mit sommersysleri at strikke sådan en termostat styret herd sammen. whistle.gif

Gys gys - henret mig nu ikke. Sheriff.gif


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Justerbar herd...

Indlæg af kaptajnen » 03 mar 2008 21:32

Nej idéen lyder jo snusfornuftig!

Det bliver spændende og se om det lykkes...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

levi

Re: Justerbar herd...

Indlæg af levi » 03 mar 2008 21:39

Troldmand. skrev:Hej new2
Ja du læste rigtigt - Justerbar herd - gryde - potte - pande, eller hvad nu den heder i de forskellig fyr fabrikater.
Med justerbar herd, tænker jeg på noget med, at den kan justeres i størrelsen efter ydelse/forbrug. Gerne termostatstyret så den selv tilpasser sig efter det aktuelle forbrug.
Vores fyr er jo indrettet sådan, at de kan køre en eller anden max ydelse, og det må jo være den brænderen er dimensioneret til.
Hvad sker der så, når vi har så mild en vinter som i år - er det ikke at vi har en bunke problemer med sod, fordi brænderen er for stor, og ikke bliver varmet ordentligt op, aske der ikke bliver blæst væk fordi blæseren kører luntetrav.
Kunne brænderen (herd mm) nu justeres i størrelsen, så den kørte fuld skrald efter det øjeblikkelige behov, tror jeg mange problemer var kvit.
Måske ville der også være en besparelse i, at gasserne blev brændt bedre af, da forbrændingstemparaturen ville være betydelig højere.

Sikkert en helt tåbelig tankegang - men den har snuppet nattesøvnen et par gange. :idea:

Skynder mig at indrømme jeg har gjort det i min multi 22. Kan nok ikke gøres i den originale herd, i min hjemme svejset passer det lige nu med, at ca en tredjedel af herden er blændet af. Og det funker.
Kunne godt være mit sommersysleri at strikke sådan en termostat styret herd sammen. whistle.gif

Gys gys - henret mig nu ikke. Sheriff.gif
Hvor er det træls du ikke fik din første stoker for 30 år siden - for havde du købt dengang, havde du garanteret haft en virksomhed der solgte meget spændende anlæg!.

Det er fedt at være nørd - :0)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Justerbar herd...

Indlæg af Troldmand. » 03 mar 2008 21:47

Levi
""Hvor er det træls du ikke fik din første stoker for 30 år siden - for havde du købt dengang, havde du garanteret haft en virksomhed der solgte meget spændende anlæg!.""

Hehe - Jeg er nu glad for at jeg ikke blev stokerfabrikant. Tænk hvis ikke der var noget at vælge mellem :cry:

Virksomhed har jeg haft rigeligt af - det gik så godt, at jeg måtte stoppe grundet velvære. :great:

Men tak for de flotte ord :)


Besvar