Baxi bøvl og spørgsmål

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Gravoren »

Hej Stokergutter,

Det her er lige dele "historie", hyldest og spørgsmål :wink:

Som det første en KÆMPE tak til Baxiguden Thy!

Lige meget hvad jeg søgte på nettet var det hans råd der spillede!

Jeg har aldrig "stoket" før og startede min "nye" Baxi 2.5 fra 99 op med indstillinger fra forrige ejere.

Efter 20 timer havde jeg et fremløb på 45 grader :cry: og prøvede alt hvad jeg kunne for at korrigere.

Fabriksindstillinger gjorde det ikke bedre, så jeg bestemte mig for at fyre ekstremt meget op for kedlen og da hele systemet var gennemvarmet og mange indstillinger var afprøvet uden megen succes, spinder Baxien nu endelig som en mis med Thy's indstillinger.

Fremløb 76
Retur 58
Kedel set 80
Røg 115

Tak til forumet, for det er en sand guldgrubbe for en nybegynder! icon_cheesygrin.gif

Nu til spørgsmål, hvis i har gidet at læse så langt :wink:

Jeg har 350m2 hus + overetage under taget (100mm isolering og termoruder) og vil også gerne koble mit 200m2 værksted på strengen (også 100mm isolering)

Jeg ved godt at jeg burde nærmere de 50 kw end de 25 jeg har, men er der nogle der har en ide til et setup hvor jeg ikke skal skrotte Baxien? (Man fyrer jo heller ikke konen bare fordi hun er lidt tæret i kanterne icon_cheesygrin.gif )

Jeg tænker f.eks et serielt setup på samme streng med et mindre fyr (woody el lign.) Der kan tåle at køre sommerperioden også?

Da jeg driver guldsmedeskole og bed and breakfast er det ret vigtigt med en ordentlig varmeforsyning og større mængder vand og tænker i tilfælde af nedbrud er det nok godt med 2.

Jeg har scoret en 100L vand beholder med el og "pille" spiral men den rækker vel ikke meget længere end til familien, eller kan den eventuelle lille woody klare det om sommeren måske kombineret med solpaneler?

Jeg har et 3x5m pillerum med kampestensvægge der er fugtige, jeg bygger en "silo" ud af osb plader og får blæst pillerne ind et læs af gangen. Kan jeg ikke sætte en snegl til at lave en selvhenter så jeg ikke skal fylde manuelt?

Gode idéer, forslag eller input vil være værdsat da jeg tydeligvis er noget grøn :?

På forhånd tak, Gravøren.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af pille bruger »

En anden mulighed kunne være to 30 kW RTB kedler i kaskade, evt med pillesug. http://www.nbe.dk/kaskade/
Baxien kunne byttes til et energitilskud !
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Bigfoot »

den baxi burde kunne skrues op til at kunne klare det hele i dit setup.

det var det korte svar.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Flyball »

Bigfoot skrev:den baxi burde kunne skrues op til at kunne klare det hele i dit setup.

det var det korte svar.
Enig, den størrelse burde kunne klare det !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af thy »

Nemlig ja...

Er det iltstyring eller uden..

Den burde kunne trække 600m2 mindst
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Gravoren »

Det lyder godt hvis den kan trække det hele.
Den er uden iltstyring.
Totalt har jeg jo nok omkring 900 etagemeter der skal varmes. Men de 350 af dem er en første sal så den er ikke så slem.

Jeg supplere med en 16kw varmepumpe på værkstedet som at jeg har liggende og håber på det bedste.

Påfyldningsunit skal jeg så også lige finde. Den er jo lidt sulten.

Burde jeg smide iltstyring og shunt på?
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af thy »

Gravoren skrev:Det lyder godt hvis den kan trække det hele.
Den er uden iltstyring.
Totalt har jeg jo nok omkring 900 etagemeter der skal varmes. Men de 350 af dem er en første sal så den er ikke så slem.

Jeg supplere med en 16kw varmepumpe på værkstedet som at jeg har liggende og håber på det bedste.

Påfyldningsunit skal jeg så også lige finde. Den er jo lidt sulten.

Burde jeg smide iltstyring og shunt på?
Iltstyring ville være meget godt,fordi så ville den kunne justeres til lavt forbrug på den lave som vil kunne klare det meste..
Samtidigt kan den høje så sættes meget højt,så iltstyring vil være givet godt ud når fyret skal yde ekstra..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Gravoren »

Jeg er blevet mere og mere overbevist om at baxien er en trofast fyr. Jeg har fundet en anden baxi på dba med automatisk føder og iltsonde til 10.000 jeg vil købe til dele og reservedele da det er noget billigere end nyt.

Nu roder jeg mig ud i noget lettere komplekst snavs som måske ikke hører til i baxi tråden.

Mit store problem er varmtvandet i yderperioderne.
Kan man ikke lave en lagdelt akkutank med ekstern varmeoverførsel, jeg har baxien, en fastbrændsel kedel og vil installere 4 - 5 solpaneler.
I stedet for direkte opvarmning af "pølen" vil jeg lave 3000L palletank sump der bliver opvarmet fra de 3 enheder indirekte, altså et lukket system der pumper varmen ind i gamle radiatorer (måske bil kølere har bedre overførsel?) der er ophængt i sumpen. Solen skal selvfølgelig have sin egen streng. Systemet burde iflg min begrænsede viden ;) eliminere det værste kalk og tæring og vil være let at servicere og ændre da det ikke er en lukket stål tank men blot plastik tanke indkapslet i flamingo.

Jeg har også scoret en 100L vvb med spiral og el som jeg vil køre solen igennem inden den rammer tanken for at sikre varmt vand her og nu.

Varmen og varmt vand bliver distribueret af et oliefyr (ikke tændt) der er seriekoblet på baxi og fastbrændsel kedlen og det gør den fantastisk når der er brug for vand leverer den et badekar fyldt næsten uden at falde i temp mens baxien kører for fuld drøn. Jeg tænker den skal suge varmen fra sumpen i toppen ika 3-4 store radiatorer.

Solen burde kunne varme nok men jeg vil gerne sikre mig varmt vand i yderperioderne og kunne fyre om nødvendigt. Vi regner med at have op mod 25 mennesker i hytten i højsæsonenen så der må ikke mangle varmt vand.

Er min ide bindegal eller lyder det ladsiggørligt?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Bigfoot »

da du skrev palletanke, slog min hjerne fra....... det var dog en tåbelig ide at bruge sådan noget L... til det.
Kan de overhovedet tåle varme?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Gravoren »

Tåbeligt er sguda at ytre at noget er tåbeligt og bagefter stille spørgsmål ved tåbeligheden icon_cheesygrin.gif

De fleste palletanke er lavet af polyethylen der har et smeltepunkt på 115-135 grader.
Temperaturer jeg ikke regner med at komme i nærheden af, de skal jo ikke koge vel :wink:

Så jeg ser dem rent økonomisk og arbejdsmæssigt som den ideelle beholder. Samtidig undgår jeg faren for forurening af vandet. og de vil være super lette at flytte, rengøre og modificere og til en lavere pris.

De kunne i teorien være med låg på så man kunne åbne og kigge ned til systemet og hurigt kunne justere evt mangler og så lige 200mm styropor limet sammen med silkone rundt omkring dem og nedenunder samt flytbart låg oven på.

Jeg ved bare ikke om radiator ideen er effektiv nok.

Besvar