Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MCZ EGO til opvarmining men kan ikke bruges !

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Brugeravatar
Hangaard
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Baxi Bonus 30 med Eurofire 20. NBE V10
Areal: 200
Brændsel: Fastbræsel / Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Fjelstevang
Kontakt:

MCZ EGO til opvarmining men kan ikke bruges !

Indlægaf Hangaard » 31 maj 2016 08:16

Hej alle,
Jeg har for ca 1½år siden købt en MCZ EGO pilleovn til opvarmning (primær til opvarmning af vand)
Jeg har nu fået den installeret i byggeriet og finder så ud af at den ikke kan bruges :shock:
Ifg. installerings vejledningen skulle den kunne køre både med vvb samt radiator / gulvvarme uden at der er installeret en akkumuleringstank altså præcis hvad jeg skulle bruge, og ifg. vvs eksperten skulle den også kunne..
Jeg kan så ikke få den til at køre den går i overkog når vvb og gulvvarme slår fra, ringer så til MCZ og får at vide at jeg er forkert vejledt af vvs eksperten og at pilleovnen ikke kan bruges ifg. vejledningen da pilleovnen i denne køre på den omgivende luft temperatur :roll:
EGO ovnen har så en extern indgang så den fks. kan startes med en påspændingsthermostat den har også en extern indgang til temp.
vvs-eksperten / MCZ mener kun jeg kan få den til at køre rigtig hvis jeg monter en mindre akkumuleringstank, men det var jeg enligt ikke vider interesseret i men hvad gør jeg ???? er der en der har tjek på sådan pille oven / installering som ville se på det ? bor syd for Herning ved Kibæk.

Vvs-eksperten vil gerne købe ovnen tilbage igen men har ind til vider brugt 8000kr på vvs installeringen (kun rør arbejde (press fittings) og eneste mulighed for opvarmning er pille ovn i stuen så skal have fundet en løsning eller en anden ovn der kan klare det, men ville jo allerhelst beholde den nuværende da den er installeret..
Hvad mener i jeg kan forlange af vvs eksperten ? skal jeg til at installere akku elle andet mener jeg jo vvs eksperten burde betale for det da den jo ikke kan bruges som den er selv om de havde sagt det og manualen viser den kan ?

håber nogen kan se en løsning
Vedhæftede filer
MCZ installering.pdf
(56.45 KiB) Downloadet 19 gange
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fastbrænsel kedel : Baxi Bonus 30 med Eurofire 20, Modificeret med NBE V10 styring.
Solvarme: 60 rør's vaccum solfanger / Suncomfort V3.14
8,19Kwp Solcelle anlæg (ZN Shine paneler)

john_madsen
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Modtaget likes: 11 gange

Re: MCZ EGO til opvarmining men kan ikke bruges !

Indlægaf john_madsen » 31 maj 2016 09:57

det lyder helt klart som om den bruger den temperaturføler der sidder i bunden af kedlen på bagsiden?
Det vil helt klart IKKE virke (som du også har opdaget...)
Du skal have en ekstern føler på den, som tilsluttes i klemme 3/4 på bagsiden af kedlen. Den skal så føle på fremløbstemperaturen fra kedlen eller varmtvandbeholderen (alt efter dit setup). Det er unødigt at sætte en akkumuleringstank på, da kedlen er modulerende.
Jeg har familie i Kibæk, så er der engang imellem, så kan kigge forbi hvis det har interesse. Send en PM, hvis det er.

lionx
Stoker III
Stoker III

Indlægaf lionx » 10 jun 2016 13:41

hmm Jeg har ikke buffer på hjemme, det kører den altså fint, men må indrømme jeg har tvangsåbner den ene gulvvarme kreds

CasperJ
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Intet
Areal: 158
Brændsel: træpiller, brænde, solvarme
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 2-3 tons
Geografisk sted: Bedsted, ringsted

Indlægaf CasperJ » 02 aug 2016 14:57

Har samme ovn ingen problemer med overkogning.
Kører gulv varme og 4 stk radiatorer og vvb.
Gulv varmen kører uden styring af kredsene pumpe kører konstant og kredsene står åbne. regulerer fremløbets temperaturen manuelt alt efter ude temperaturen. vvb styrer jeg med en dykrørs termostat i en føler lomme i beholderen.
styring af ovnen der bruger jeg i stedet for den indbyggede rumtermostat en trådløs danfoss med 5/2 programerbart uge program. der styrer en relæ box bag på ovnen. mener termostaten heder tp5000. og relæ boxen rx1.

Mener man kan på en 2 kanals relæ box og en trådløs termostat til vvb. således at ovnen kan tænde og slukke alt efter om der er behov for varme til vvb eller hus..

mvh
Casper

Tilbage til "Pilleovn - Træpilleovn"