Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opvarmning af sal

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 10 gange
Kontakt:

Opvarmning af sal

Indlægaf lamborg » 28 maj 2016 16:30

Hej alle kloge gutter og gudinder

Min store festsal er 115kvm med 5 m til loft og med kun 2 godt nok kæmpe store radiatorer i den ene ende hvor jeg har 6 pc blæsere siddende bagved for at få vamen ud i rummet kniber det somme tider i kolde perioder at få temp op så det ikke føles koldt i den bagerste ende.
Jeg har et rum bagved salen hvori jeg tænker på at sætte en eller to gas/luft kanoner op og så blæse varm luft ind i begge sider af salen . Nu er spørgsmålet så om jeg skal sætte dem nede ved gulvet eller oppe over hovedhøjde. Jeg har to loftpropeller til at trykke varme ned men dem beder folk om at få slukket/skruet ned for under fester da det ellers føles som træk så jeg er bange for at hvis jeg sætter dem for højt så bliver det alt for varmt når luften endelig når ned til gulvet. Jeg plejer at vame op til ca 19 gr og når salen bliver fyldt med gæster så ligger temp omkring 23-24 gr men sidder de stille for længe kan den kravle ned og derved kommer til at føles en smule fodkoldt. Så jeg ville gerne hvis det var lavet på en måde at jeg kunne kører med det under en fest uden at gæsterne blev generet af det.
Gode ideer og indput søges.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Sotte 30kW Blackstar L V.10.0921
Areal: 693m2
Brændsel: Træpiller, brænde
Årligt forbrug: 14t pill.,12m3 brænd
Geografisk sted: 3140 Ålsgårde
Modtaget likes: 8 gange

Re: Opvarmning af sal

Indlægaf Hjemme teori » 29 maj 2016 17:18

Har du gasovnene? jeg tænker det måske var nemmere med et par petroleums ovne, de fylder ikke noget og fås ihvertfald op til 5kW. De står bare på gulvet.

Hvilken vej puster dine loftsventilatorer? for gammel latin for disse er, at hvis de skal køle om sommeren skal de puste ned og skal de flytte varme rundt om vinteren skal de puste op, så varmen trækker ned ved væggene, så undgår man at det føles som træk.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Modtaget likes: 10 gange
Kontakt:

Indlægaf lamborg » 30 maj 2016 19:07

Hej Sophus.
Nej jeg har ikke købt gaskanon endnu . Men de skal sidde i rummet bagved og så fører jeg ventilationsrør ind i salen. Der kan ikke stå nogen ovn i salen. jeg bruger som det er nu en gasovn eller en 9kw elblæser men det er ikke hensigt mæssigt.
Jeg snakker fint latin de kan kører begge veje men enten trækker det midt i salen eller ned langs væggene
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 3-5 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Kontakt:

Indlægaf Hr.Hansen » 19 jun 2016 11:47

En diesel kanon af passende størrelse også ført ud gennem ventilations rør måske med en ekstra ventilator et sted, samt et par lyddæmpere.

Jeg bruger selv en 35kw dieselkanon her hjemme i gildesalen, som er på 120m2.
Jeg kan varme salen op fra 5 grader en kold vinter dag, til 23-25 grader på 20 minutter. Når den ikke bliver brugt i gildesalen, bruges den i værkstedet. Det koster måske 50-150 liter diesel om året, men det er for mig stadig den billigste løsning.
Mvh Thomas Hansen

xkfc

Indlægaf xkfc » 20 jun 2016 08:47

Problemet med hurtig opvarmning er at vægge ikke bliver varme, når man stopper indblæsningen mærkes kulden fra væggen. Blæseren skaber også træk som er uhensigtsmæssig når man har gæster.
Nu er det jo ikke første gang at Hr. Lamborgs opvarmningsudfordringer er til debat, og min holdning har såmænd ikke ændret sig. Fyret er for lille til hurtig opvarmning og skal der være en god varmefordeling skal vægge være varme.
Jeg har selv været i bestyrelsen i et forsamlingshus en del år, der varmer vi salen op 2døgn inden den skal bruges, og det klares med et stort oliefyr (måske 75kW)
Ellers foregår opvarmningen på samme måde, vi har 20-21° når gæsterne ankommer, under festen skrues ned til 18° og alt efter hvor lang tid der er til næste fest reguleres temperaturen. Kun hvis der er mere end 4-5 dage til næste fest, reguleres temperaturen ned til 13-15°

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 3-5 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Kontakt:

Indlægaf Hr.Hansen » 20 jun 2016 18:19

Nu sidder jeg tilfældigvis også i bestyrelsen i et forsamlingshus, vi gør på samme måde som jeg skriver her inde, der bliver åbnet for varmen 1-2 timer før gæsterne kommer og så er der en fin varme når de ankommer. Vi plejer at sidde radiatorene til 21 grader, de slukker jo så selv når gæsterne begynder at afgive varme.

Når huset ikke er i brug, står de på 1 hvilket giver 4-8 grader.

Jeg syntes det lyder voldsomt at i skal påbegynde opvarmningen 2 døgn før brug af lokalerne. Det må give en forholdsvist stort olie forbrug. Eller ?
Mvh Thomas Hansen

xkfc

Indlægaf xkfc » 20 jun 2016 18:36

Jo, måske.. der kan jo være forskel på konstruktionerne. Når det først er varmt er det ikke ret dyrt at holde det varmt, og det giver den bedste varme at der er tændt i god tid, så er der heller ikke nogen tæt ved radiatorer som er ved at blive svitset mens andre får træk.

Det skal siges at jeg ikke er i bestyrelsen længere, to andre bestyrelser kræver den tid jeg kan afse til det "pjat" icon_cheesygrin.gif

Tilbage til "Fri debat"