Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimensionering af nyt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
bentbuhl
Stoker I
Stoker I
Givet likes: 2 gange

Dimensionering af nyt pillefyr

Indlægaf bentbuhl » 19 apr 2016 22:18

Hej

Jeg har en Baxi Multiheat 2,5 stoker. Den synger på sidste vers, og jeg skal have købt et nyt pillefyr.

Jeg har hidtil brugt mellem 10 og 12 tons træpiller, og det ændrer sig nok ikke meget.

Min VVS'er anbefaler et 15 kW pillefyr, men det er jo 10 kW mindre end det gamle.

Er der andre, der har et pillefyr på ca. 15kW, der har et årligt pilleforbrug på over 10 tons?

Med venlig hilsen
Bent Buhl

Brugeravatar
PellX21
Stoker VI
Stoker VI
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4.9 - 5.6 2009-2016
Modtaget likes: 17 gange

Re: Dimensionering af nyt pillefyr

Indlægaf PellX21 » 19 apr 2016 22:31

Dit årsforbrug vil falde med et mere moderne og effektivt pillefyr. Men det der med størrelserne, jeg ved ikke hvor vigtigt det er at ramme 100% rigtigt - det vigtigste er vel at det nye pillefyr er stort nok, har autotænding og gode styringsmuligheder. Mit 19-20kw fyr skulle kunne opvarme 300+m2, men varmer altså kun 200m2 (via buffertank og klimastyring derfra) - det fungerer helt fint.

Skillelinjen for et 10kw fyr lader til at være omkring 6-7 ton synes jeg kan læse mig frem til herinde på forum. Så 15-17kw til 10-12 ton er måske ikke helt ved siden af? Hvor stort et areal skal du varme op og er det godt isoleret?

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Indlægaf Bigfoot » 19 apr 2016 22:41

forbruget på en 2.5'er baxi, af ældre dato, kan ikke sammenlignes med hvad du kommer til at opleve med et nyt.
På ingen måde endda.

Det der er vigtigt, hvor mange kvadratmeter har du, hvad er det for en slags bygninger (isoleringsmæssigt og brug), og hvordan opvarmes det hele (gulvvarme eller radiatorer)
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 7 gange

Indlægaf Kruse » 19 apr 2016 22:42

Et 15 kw fyr burde godt kunne tykke sig igennem10 t om året.
Har selv køre 8-9 t igennem en 15 kw stokerfyr uden den var presset.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

xkfc

Indlægaf xkfc » 19 apr 2016 23:07

Hvis dit 2.5 Baxi er for stort til dit nuværende behov vil du opleve et markant fald i pilleforbruget ved at få fyret korrekt dimensioneret.

Det er rart at have power nok, men et pillefyr skal kun lige kunde følge med de koldeste dage, og så vil du spare mange piller på timer styring, og måske også strøm hvis dit varme vand kører på el om sommeren. Står fyret i en anden bygning og evt. rør i jorden, er det muligt at du kan have en besparelse med at etablere en blande kreds så fremløbet sænkes når hus opvarmes og hæves når der varmes vand.

Der er ganske mange faktorer der spiller ind for at det hele ikke bliver det rene gætteværk, så er det sådan at jo flere oplysninger du giver, jo bedre bliver svaret :great:

Det er vigtig at kende husets størrelse, type, alder og isoleringsgrad samt anlæggets opbygning og hvor mange brugere der er. Forbruget på den koldeste dag vil også være fint.
Jeg har haft en fin besparelse ved at udskifte et TwinHeat stokerfyr med en lille pillebrænder, 6år og udskiftningen har tjent sig hjem, samt glæden ved automatisk start/stop.. det er det bedste vi har gjort.. :)

xkfc

Indlægaf xkfc » 19 apr 2016 23:12

Et 10kW pillefyr kan faktisk gnaske 18ton om året, det kræver bare at det kører 100% 24/7, næppe noget realistisk forbrugsmønster.

bentbuhl
Stoker I
Stoker I

Indlægaf bentbuhl » 20 apr 2016 12:18

Mange tak for alle kommentarerne.

Jeg forsøgte bevidst, at stille et forsimplet spørgsmålet, da jeg godt er klar over, at der er mange faktorer, der spiller ind.

Da jeg fyrer med træpiller i forvejen, ved jeg jo, hvor stort mit forbrug er i dag, og så håber jeg, at et nyt fyr kan spare 10-15%, men nok heller ikke meget mere.

Hvis nogen har et tilsvarende årligt forbrug på 10 tons, og kan klare det med et 15kW fyr, bør jeg være home safe.

Men der er jo mange andre måder at sjusse sig frem på. Jeg kan jo omregne de 10-12 tons piller til 5000 liter olie, og en omregning her http://www.twinheat.dk/se/beregn/beregn ... d-til-olie siger så Beregnet kedelydelse = 20kW, altså en del mere end de 15 kW, der efter andre beregninger skulle være nok.

Men lige lidt flere facts, hvis nogen kan bruge det. Der er tale om et stuehus fra 1915, nænsomt isoleret, 150 m2 + udnyttet 1. sal. Fyret står i et 30 m2 fyrrum i udhuset, som dermed også varmes op. Fyret er slukket på varme sommerdage, da jeg har el patron i varmtvands beholderen, men tændt hvis det er en køling sommerdag, aht. gulvvarmen. Der er gulvvarme i 50 m2 af huset.

På en kold vinter uge, bruger jeg op til 50kg træpiller (Neova) om dagen.

Jeg har kigget på en MGM-Comfort Lux 15 kW, og nummeret større er 25 kW, så det er et stort spring.

Omvendt vil jeg hade, ikke at kunne varme huset ordentligt op på en kold vinterdag.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 44 gange

Indlægaf Brandsen » 20 apr 2016 12:31

Halløj i forum,

... med det fyrrum, kunne du måske lade Baxi blive stående, og sætte en lille pillegnasker
ved siden af, og så bare serieforbinde dem ? Så har du jo både back-up ved fejl, extra
power i tilfælde af pingvin vejr, og mulighed for at fyre med billigere brændsel end træpiller.

Problemet for mange med Baxi 2.5 er at den ikke kan lave 'lidt nok' varme om sommeren,
den er i praksis svær at få under 7kw i ydelse, så hvis du sætter f.eks en 10kw Scotte ved
siden af, så kan Scotten gå helt ned til 1kw, ja den kan jo faktisk slukke helt, og selv tænde igen.

Det er faktisk et sådan set-up jeg har, med en Baxi 2.5 og så en lille 10Kw Scotte til sommerdrift.

bentbuhl
Stoker I
Stoker I

Indlægaf bentbuhl » 20 apr 2016 13:03

Ideen er god nok, men det kræver bare nogle træpiller, der kan køre under vand, da der er ved at være hul i kedlen, så der kommer siver vand ind i brændkammeret :-) Baxi'en er fra år 2000, så det ligner en total skade.

john_madsen
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Modtaget likes: 11 gange

Indlægaf john_madsen » 20 apr 2016 13:54

Jeg kører en 10-12 tons igennem en 16KW Scotte og den kører hele året.
Jeg har kun to gange de sidste 6år oplevet at den ikke kunne levere varme nok.
Dvs. der var varme nok i huset, men mit bad var koldere end jeg brød mig om....
Begge gange var samme vinter for 2-3 år siden hvor det frøs ~20 grader 3 uger i træk og hvor det blæste meget.
Der lå fremløbet på ~40grader ved 100% last.
Har gulvvarme i hele huset og isoleringen på loftet står stadig trygt på en palle i laden.....

Tilbage til "Andre Pillefyr"