Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2551
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf pendec » 02 apr 2016 12:58

Lintz skrev:Ikke andet at jeg læser det sådan at du skriver at man godt må køre med en totalvægt på 3700 kg på B-kørekort. Men det kan da godt være jeg misforstår det....

Du har nok ret, jeg har misforstået kombinationen af de tal lidt, så det handler om at overholde 3500kg selvom trailer kan være godkendt til MAX 2000+ i totalvægt, så skal bilens totalvægt + godkendt anhænger træk (F.3 vogntogsvægt) bare overholdes og være under 3500kg.

Det kan jeg personligt så ikke udnytte, da min siger 4100kg, og så kan jeg konkludere at jeg skal have B+ kørekort for at udnytte det.


Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4509
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 153 gange
Modtaget likes: 70 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf Lintz » 02 apr 2016 13:06

pendec skrev:Du har nok ret, jeg har misforstået kombinationen af de tal lidt, så det handler om at overholde 3500kg selvom trailer kan være godkendt til MAX 2000+ i totalvægt, så skal bilens totalvægt + godkendt anhænger træk (F.3 vogntogsvægt) bare overholdes og være under 3500kg.

Det kan jeg personligt så ikke udnytte, da min siger 4100kg, og så kan jeg konkludere at jeg skal have B+ kørekort for at udnytte det.


Dette er så kun en lille sidebemærkning - Men det kan vist aldrig betale sig at erhverve sig B+. B+E er bedre og skulle være nogenlunde samme teori samt pris.
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1506
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: Sotte 30kW Blackstar L V.10.0921
Areal: 693m2
Brændsel: Træpiller, brænde
Årligt forbrug: 14t pill.,12m3 brænd
Geografisk sted: 3140 Ålsgårde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 8 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf Hjemme teori » 02 apr 2016 13:18

Reglerne er skam mere kringlede end som så.
Men start bagfra
Man må altid køre med en trailer på maks 750kg (faktisk og maks vægt på registreringsattest) også selvom men kommer over 3500kg.
Kommer man ellers over 3500kg totalt skal man have BE kort.

Så må man med kørekort fra før 2009 under hensyntagen til ovenstående totalvægt køre med bilens egenvægt +50kg. (hvis bilen/krogen er godkendt til det)
(Dog, er krogen godkendt til de høje vægte(mere end egenvægt +50kg) eller tilladt totalvægt over 3500kg, kræves BE kort).

Kender så ikke helt reglerne for efter 2009, men mener der kommer endnu en ny regel i 2012, så kørekort B herefter kun må trække 750kg.

En sidste bemærkning. Har man kun B kørekort skal både vægt på registreringsattest og faktisk vægt overholdes.
Har man BE kort er det faktisk vægt der tæller. Dvs. At med BE kørekort, må man køre med en for stor trailer, bare den faktiske vægt er overholdt. Altså hvis bilen er godkendt til at trække 2000kg, må man gerne trække en trailer som må veje 3500kg, så længe den faktiske vægt kun er 2000kg.

Det er den sidste regel der gør at mange biler er vejet ned på krogen og faktisk godt kan trække mere.
Senest rettet af Hjemme teori 02 apr 2016 13:22, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2551
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf pendec » 02 apr 2016 13:21

Lintz skrev:Dette er så kun en lille sidebemærkning - Men det kan vist aldrig betale sig at erhverve sig B+. B+E er bedre og skulle være nogenlunde samme teori samt pris.

Anyways fin tråd ;)

Jeg står og skal have trailer, og havde læst (forkert) på lektien da jeg regnede med at hvis jeg faldt over en max vægt på 2100, så kunne jeg godt køre den. Nu ved jeg bedre, og skal max se efter 1400kg HVIS jeg gider, eller bliver det sgu nok bare 500/750 u/bremser.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 7790
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 170+60værksted+60del
Brændsel: grogodt piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-40
Årligt forbrug: ca 5
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf thy » 02 apr 2016 14:03

Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
Baxi 1,5 350l 170m2 plaseret i 120m2værksted/periodisk opvarmet
30m 3/4rør + 20m fjernvarmerør Trækstabilisator 5,10m isokern ø 20
http://thy.sensor.stokerbot.dk


Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4509
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 153 gange
Modtaget likes: 70 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf Lintz » 02 apr 2016 14:19

thy skrev:http://www.hænger.dk


Det er til at finde ud af. Thy. :great:
Og konen skal altså den tunge vej omkring kørelærer.
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 5232kg år 2015
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 8 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf kovas » 02 apr 2016 14:30

thy skrev:http://www.hænger.dk


Hej.
Var lige inde på den side og tastede ind. Men i følge beregneren må jeg laste min trailer op til 500kg efter registringsattesten må jeg kun trække 450kg uden bremse.
@ Pendec. Det er vigtigt at se på hvad bilen må trække uden bremse. Måske får du ikke meget glæde at at traileren må veje op til 750kg. Det var faktisk derfor jeg købte den mindste brenderup som kan laste 400kg og stadig holde sig på 500kg total.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 7790
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 170+60værksted+60del
Brændsel: grogodt piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-40
Årligt forbrug: ca 5
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf thy » 02 apr 2016 14:39

Lintz skrev:Det er til at finde ud af. Thy. :great:
Og konen skal altså den tunge vej omkring kørelærer.


Nemlig...

Men særregler kan måske noget andet...

Inden jeg fik b+e

Vejede jeg bil 75kg ned så kunne konen feks.. Også køre,men så ændrede de regler lidt mere så b ikke kunne udregnes fra faktiske vægt ( køreklar vægt) det er mulig vis det der går som b+

B+ E gør jo man faktisk kan køre med Tom 3500 trailer efter en lille bil,det ser underligt ud når en focus kommer kørende med 3 akslet på motorvejen.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
Baxi 1,5 350l 170m2 plaseret i 120m2værksted/periodisk opvarmet
30m 3/4rør + 20m fjernvarmerør Trækstabilisator 5,10m isokern ø 20
http://thy.sensor.stokerbot.dk

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2551
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf pendec » 02 apr 2016 16:24

kovas skrev:@ Pendec. Det er vigtigt at se på hvad bilen må trække uden bremse. Måske får du ikke meget glæde at at traileren må veje op til 750kg. Det var faktisk derfor jeg købte den mindste brenderup som kan laste 400kg og stadig holde sig på 500kg total.

750kg/u/bremser 2100/m/bremser

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 5232kg år 2015
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 8 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlægaf kovas » 02 apr 2016 16:46

pendec skrev:750kg/u/bremser 2100/m/bremser


Ja så er det jo en stor bil du har. Vores gamle mazda 626 kunne kun ta 500 uden bremse. Har tænkt på om ikke den sparede ejerafgift kunne betale en lille trailer med bremse. Men tror ikke behovet er der.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster