Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

valg af nyt fyr efter brand

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlægaf Phjgaard » 01 apr 2016 23:33

Jeg var bange for at investere den slags penge i et for lille fyr, selvom opsætningen er i den "billigere ende" så er 30-35000kr mange penge i mit/vores lille budget, så hvis jeg skulle stå og i sidste ende at have købt et for lille fyr, så ville jeg hellere fravælge noget af de ekstra funktioner som jeg egentlig manglede i det gamle, og så helgardere mig i effekten af fyret.

de gamle fyr kørte med en konstant temperatur på ca 65 grader, det havde hverken Selvtænding eller noget andet fancy.
Vores hus er også en ældre sag fra før anden verdenskrig, vi har efterisoleret loftrum og kælder forrige vinter hvilket bragte pilleforbruget ned med ca 20-25%, til niveau på ca 80kg pr dag.
Jeg vidste heller ikke at man kunne "tune" et fyr til at yde lidt ekstra i kolde perioder, så der er vist meget jeg hellere må læse op på.

med et 16kW fyr kan jeg tillade mig at investere i lidt af de funktioner jeg har savnet. Jeres vejledning har bestemt udvidet både min horisont og mit udvalg :-) tusinde tak indtil videre.
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Hjemme teori
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Sotte 30kW Blackstar L V.10.0921
Areal: 693m2
Brændsel: Træpiller, brænde
Årligt forbrug: 14t pill.,12m3 brænd
Geografisk sted: 3140 Ålsgårde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 8 gange

Indlægaf Hjemme teori » 02 apr 2016 08:58

Hvis du skal ramme rigtigt første gang, da økonomien ikke rigtig tillader andet, skal du også være opmærksom på skorstenen. De "nye" fyr har en meget lav røgtemperatur, som kan gøre at skorstenen skal have ny foring, hvis der er plads. Jeg ved at på BS kedlen kan man åbne i bypass for højere røgtemperatur (hvilket selvfølgelig giver højere røggas tab). Om man også kan på RTB ved jeg ikke.

Men det kan også være en god grund til at vælge et mindre fyr. Da jeg vil tro røgtemperaturen er højere på en BS1016 der yder 16kW end på en BS2030 der yder det samme!
Mvh. Sophus

Brugeravatar
dannidines
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: RTB 10KW m/Ilt + 90 RØR + brændeovn
Areal: 303 (240 opvarmet)
Brændsel: Piller/Solfanger/Solceller
Dagligt forbrug: 0-5
Årligt forbrug: '14/'15: ca 2,9 t
Geografisk sted: Sydsjælland
Givet likes: 92 gange
Modtaget likes: 43 gange

Indlægaf dannidines » 02 apr 2016 09:19

Enig med hjemme teori - det er vigtigt skorstenen kan holde til en lavere røgtemperatur. Men jeg syntes at kunne læse de fleste klarer sig med en almindelig ISOKERN i skorstenen, så har du det er det nok ikke umuligt :)

BS kedlen har bypass spjældet man kan åbne for, som leder røgen ud i skorstenen tidligere = højere temperatur.

RTB er konstrueret således, at den har højere røgtemperatur uden Effekt tab, som skal tilgodese ældre skorstene.

En 16kw brænder på en BS1016 kedel har en højere røgtemperatur end eb 30kw brænder på en BS2030 kedel ved f.eks. 16kw effekt
Danni Dines
Bio-/alternativ energi nørd med en vision - "pas på min jord, til jeg bliver stor"

Solcelleanlæg: 12 x Topsola TSM96-125M-B 250W + Delta Solivia 3.0 G4 TR

Mit fyr: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... idines_rtb

Phjgaard
Stoker II
Stoker II

Indlægaf Phjgaard » 02 apr 2016 10:39

Ok, så det jeg er ude i nu er: en BS1016 Woody med silo og ekspansionsbeholder,så må jeg have fat i skorstensfejeren på mandag og få ham til at fortælle mig om min skorsten kan klare de lavere temperaturer. Umildbart ville jeg jo mene at skorstenen måtte kunne klare det, fordi det er en stålskorsten der ikke er en del af husets konstruktion. Skorstenen er ca 4,5m høj og jeg har overbevist mig selv om at den er sat op pga det gamle fyrs kombi muligheder, så røg fra de mindre effektive forbrændinger (alm brænde og hvad man ellers har fyret med) kunne komme over taghøjde. Jeg vil skyde på at skorstenen er af nogenlunde samme årgang som det gamle fyr - ca anno 1999. I tænker sikkert at jeg er helt forkert på den og man slet ikke kan "mene - man skal vide". Dertil er jeg efterhånden nået.
Selvom jeg nu sidder og føler mig rimelig fortabt i den her jungle af forbrændings videnskab, så er jeg fanme glad for at I alle vil dele jeres viden og erfaringer. Heldigvis pga jeres indlæg er jeg da nået dertil hvor et mindre fyr efterlader lidt luft i budgettet til netop at få udbedret skorsten osv skulle det blive nødvendigt. nu skal det heller ikke hedde sig at +/- 5000kr skal være det der vælter det hele, men jeg kan forestille mig at jeg havde brugt ca 35,000kr på selve fyret og så stået med en efterregning på skorsten osv som måske så ville ha væltet det hele.
Hele ideen i at skifte det gamle lokum ud istedet for at foretage en rep er jo i sidste ende at spare på forbrug i længden, men bestemt også fordi jeg hverken tror at min kone eller undertegnede vil kunne føle os sikre på det gamle fyr igen efter branden.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 4500 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 39 gange

Indlægaf pille bruger » 02 apr 2016 11:23

Phjgaard skrev:Ok, så det jeg er ude i nu er: en BS1016 Woody med silo og ekspansionsbeholder,så må jeg have fat i skorstensfejeren på mandag og få ham til at fortælle mig om min skorsten kan klare de lavere temperaturer. Umildbart ville jeg jo mene at skorstenen måtte kunne klare det, fordi det er en stålskorsten der ikke er en del af husets konstruktion. Skorstenen er ca 4,5m høj og jeg har overbevist mig selv om at den er sat op pga det gamle fyrs kombi muligheder, så røg fra de mindre effektive forbrændinger (alm brænde og hvad man ellers har fyret med) kunne komme over taghøjde. Jeg vil skyde på at skorstenen er af nogenlunde samme årgang som det gamle fyr - ca anno 1999. I tænker sikkert at jeg er helt forkert på den og man slet ikke kan "mene - man skal vide". Dertil er jeg efterhånden nået.
Selvom jeg nu sidder og føler mig rimelig fortabt i den her jungle af forbrændings videnskab, så er jeg fanme glad for at I alle vil dele jeres viden og erfaringer. Heldigvis pga jeres indlæg er jeg da nået dertil hvor et mindre fyr efterlader lidt luft i budgettet til netop at få udbedret skorsten osv skulle det blive nødvendigt. nu skal det heller ikke hedde sig at +/- 5000kr skal være det der vælter det hele, men jeg kan forestille mig at jeg havde brugt ca 35,000kr på selve fyret og så stået med en efterregning på skorsten osv som måske så ville ha væltet det hele.
Hele ideen i at skifte det gamle lokum ud istedet for at foretage en rep er jo i sidste ende at spare på forbrug i længden, men bestemt også fordi jeg hverken tror at min kone eller undertegnede vil kunne føle os sikre på det gamle fyr igen efter branden.

De nye styringer er V7 eller V10
Kig efter en V7 og få fyret på nettet icon_cheesygrin.gif
Her er el link til en V7 manual http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 15-lo1.pdf
Se side 26 om skorstensforhold / røgkondensering.
Jeg tror fint du kan bruge den skorsten du har nu, hvis den er intakt.
Men det kan fejer fortælle mere om, så få ham ud og med på råd før du går i gang. :great:
Er der noget du er i tvivl om, så spørg.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
RTB + Ilt styring + solfanger.

triumph
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 26 gange

Indlægaf triumph » 02 apr 2016 12:31

Jeg har selv en scotte blackstar, som jeg er rigtig glad for. Hvis du vælger sådan en skal du nok få varme de næste mange år. Men hvis jeg skulle vælge et fyr i din størrelse i dag. Så ville jeg kigge på Vølund/Metro
http://q-pro.dk/pillefyr-stoker/metro-p ... pact20.htm
Der er billigere end dit tilbud, og i en mere passende størrelse
Eller MGM/RTB
Og så ville jeg sætte rumtermostat/termostat i vvb/Varmtvandsprioritering på anlæget, så man kan få økonomisk varme i lavlast perioder

Brugeravatar
dannidines
Stoker XVI
Stoker XVI

Indlægaf dannidines » 02 apr 2016 12:38

Enig med Triumph
Danni Dines
Bio-/alternativ energi nørd med en vision - "pas på min jord, til jeg bliver stor"

lupo3l
Stoker III
Stoker III
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf lupo3l » 02 apr 2016 12:48

Har du checket om din brandforsikring vil dække noget?

Phjgaard
Stoker II
Stoker II

Indlægaf Phjgaard » 02 apr 2016 13:35

jeg var fatisk begyndt i al hemmelighed at savle lidt over de metrocompact efter jeg blev gjort opmærksom på RTB, nu havde jeg bare lagt denne tråd i woody/scotte forum så jeg ville ikke starte en producent-kærlighedskrig ;-) Det bliver en weekend hvor jeg bliver professor i de forskellige typer fyr :D
min kone er ved at brække sig over at høre om alt det jeg fortæller hende om pillefyr nu :D Jeg hælder stadig mere mod scotten, men resten af dagen vil blive brugt på at nærstudere de 2 produkter. Her gik jeg og troede at et fyr var et fyr, og så var den ikke længere.

Brugeravatar
dannidines
Stoker XVI
Stoker XVI

Indlægaf dannidines » 02 apr 2016 13:39

Jeg er selv foretaler for Vølund/Metro alternativet ift. deres fyr virker som solidt kram når man kigger på det. Jeg er dog svært begejstret for online delen ved NBE og så kommer man ikke udenom hvor udviklet deres produkter er til prisen.

Ingen religionskrig ift. Mærke i din tråd, tværtimod :)

Phjgaard skrev:jeg var fatisk begyndt i al hemmelighed at savle lidt over de metrocompact efter jeg blev gjort opmærksom på RTB, nu havde jeg bare lagt denne tråd i woody/scotte forum så jeg ville ikke starte en producent-kærlighedskrig ;-) Det bliver en weekend hvor jeg bliver professor i de forskellige typer fyr :D
min kone er ved at brække sig over at høre om alt det jeg fortæller hende om pillefyr nu :D Jeg hælder stadig mere mod scotten, men resten af dagen vil blive brugt på at nærstudere de 2 produkter. Her gik jeg og troede at et fyr var et fyr, og så var den ikke længere.
Danni Dines

Tilbage til "Woody Pillefyr"