Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme, 30 rør vacuum

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 54 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlægaf John Skov Jensen » 31 jul 2016 08:28

Din 25-60 pumpe vil godt kunne levere vand nok gennem et 15mm kobberrør.
Men du bør få monteret en styring der hastighedsregulerer din pumpe efter behovet for afkøling. Så vil du hurtigere opnå 60 grader i fremløb, selv på knap så solrige dage, og samtidig vil du sikre dit anlæg mod overophedning på varme dage da pumpen, der konstant skal stå på trin 3, så bare bliver reguleret op i den hastighed der modsvarer behovet.
På en modulerende styring er det dig der bestemmer fremløbstemperaturen i anlægget. Styringen regulerer bare i henhold til den valgte temperatur.
Der er inke meget vand i sådan en manifold så behovet for ekstra ekspansion er ikke nævneværdigt.
Det er altid en god ide at lave en foranstaltning der modvirker at anlægget kan blive for varmt, just in case. En kalorifære vil hurtigt kunne nedbringe temperaturen
Sikkerhedsventilen er typisk en 4 eller 6 bars, den vil aldrig åbne. Hvis trykket skal stige fra 2-2,5 bar som er det normale drifttryk til 4-6 bar vil kun kunne lade sig gøre hvis ekspansionsbeholderen er defekt eller ikke har fået indstillet fortrykket korrekt ved installation.

hdsit
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kw Super
Areal: 190 + 120 garage
Brændsel: LV-varmepumpe, fastbrændsel og solvarme
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 1 gang

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlægaf hdsit » 11 sep 2016 07:35

Så er yderligere 30 rør installeret, og det kører uden problemer. Ingen problemer med rørdiameter på 15 mm . og tilstrækkeligt flow.
Har givet ca + 10 grader i opvarmning af akku-tank og forvarme af brugsvand. Altså ikke de +15-20 grader som jeg havde formodet. Der har dog ikke været længerevarende perioder med fuld sol, så det er noget svært at vurdere om det er ved at være optimalt dimensioneret.
Jeg er ikke i tvivl om at i tilfælde af længerevarende perioder med fuld sol, så vil jeg nu kunne komme tæt på hvad jeg mener er maks. på 80 grader i akku-tanken. Og ikke mindst vil jeg nu mene at anlægget burde give noget mere i yderperioderne i forår/efterår.

P1090610.JPG

Tilbage til "Solvarme"