Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
R.brander
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 jan 2007 22:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af R.brander » 07 feb 2008 12:07

Hej jeg har lige lavet en tegning over hvordan det hele hænger sammen nu....jeg er dog ikke tilfreds med det da der skal laves meget varme før jeg får varmt brugsvand....desuden synes jeg at det er lidt mærkeligt at pumpen sidder så den spuler ind i akku tanken...er der nogen der kan komme med et diagram om hvordan det skal kobles sammen vil det være super.

På forhånd Tak
Billede


R.brander
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 jan 2007 22:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af R.brander » 07 feb 2008 12:14

UPS Fandt lige en fejl på tegningen....den lilla og den blå streg under VVB skal selvfølgelig ikke være koblet sammen

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af Falck » 07 feb 2008 12:39

R.brander skrev:UPS Fandt lige en fejl på tegningen....den lilla og den blå streg under VVB skal selvfølgelig ikke være koblet sammen
Alt i alt, ser det fint ud, fårstår dog ikke den sammenkobling af vvb-erne, men du har måske en omkobling fra den ene til den anden?? Eller er det for at have sikkerhed for varmt vand ville jeg tage det varme fra kappebeholderen og bruge det som koldt vand i el beholderen.
Cirk-pumpen sidder rigtigt, men skulle jeg lave anlæget ville jeg tage frem mm i toppen af akkutanken. Eller nærmere frem fra fyr, frem fra anlæg, samt retur fra anlæg ind i toppen, hvis beholderen er tilpas lang. Fordele er at du ikke skal opvarme en masse vand før du har varme, og det kolde retur vand, skal nok finde ned i bunden.....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

levi

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af levi » 07 feb 2008 12:50

Der mangler da en pumpe/Laddomat mellem kedel og akkutank - som det er nu kører det selvcirkulerende = meget langsomt.

Pumpen på den anden side af akkutanken vil jeg smide over på fremløbet fra akkutanken (så den pumper Ud i anlægget).

Så vil skidtet med garanti virke.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af thy » 07 feb 2008 12:52

Enig med falck frem fra øverste udtag gerne i top af tank...
frem fra fyr ind i tank ca 1/3 fra top så vil varmen smutte direkte op til fremløbet fra tank og der vil være varmt vand hurtigt og indtil tanken er helt tom vil der være varme til radiatorer

sådan var mit fastbrændselsfyr koblet til og det virkede perfekt
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


R.brander
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 jan 2007 22:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af R.brander » 07 feb 2008 13:48

Tak for svarene....i skal ikke tænke så meget på el vandvarmeren...den piller jeg nu nok ned....det jeg synes virke mærkeligt er at det kan da ikke være godt at cirk. pumpen spuler vand ind i akku tanken...så bliver alt vandet da blandet rundt derinde, jeg har hørt engang at der skal være ro i en akku tank så man får lag delinger af vandet = varmest i top og koldere i bund. Er der nogen der kan lave en tegning så jeg er helt sikker på hvad i mener!

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af Falck » 07 feb 2008 14:02

R.brander skrev:Tak for svarene....i skal ikke tænke så meget på el vandvarmeren...den piller jeg nu nok ned....det jeg synes virke mærkeligt er at det kan da ikke være godt at cirk. pumpen spuler vand ind i akku tanken...så bliver alt vandet da blandet rundt derinde, jeg har hørt engang at der skal være ro i en akku tank så man får lag delinger af vandet = varmest i top og koldere i bund. Er der nogen der kan lave en tegning så jeg er helt sikker på hvad i mener!
Det er også rigtigt, men vandet skal jo rundt i anlæget, og når du sætter sætter pumpen på returen, så er det for at her er vandet koldest, og pumpen skånes herved mest muligt. Du bør naturligvis have pumpetrykket så lavt som mulig. Men min overbevisning er at både frem og retur fra anlæget skal op i toppen :great: om kedelfremløb skal i top eller lidt nede, tja......
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

R.brander
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 jan 2007 22:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af R.brander » 07 feb 2008 14:08

Ville dette kunne virke...eller er det helt hen i vejret.....jeg er elektriker så ved kun en del om strøm :D
Billede

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af thy » 07 feb 2008 14:31

sådan ville jeg gøre..
sådan var mit sat op det virkede perfekt...(havde termisk shunt med pumpe men ladomat er nok nemere løsning)

på min var pumpe på frem men sog jeg har vist kan den ligeså godt side på retur..

Ps det blev hurtig tegnet så orden må du have til gode...
scan0001.jpg
hvis det kan lade sig gøre så ekspantionbeholde i stedet for luftpotte og automatudluftningsdims
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Sammensætning af fyr, akku tank, VVB og elvandvarmer

Indlæg af kaptajnen » 07 feb 2008 14:42

thy skrev:sådan ville jeg gøre..
sådan var mit sat op det virkede perfekt...(havde termisk shunt med pumpe men ladomat er nok nemere løsning)

på min var pumpe på frem men sog jeg har vist kan den ligeså godt side på retur..

Ps det blev hurtig tegnet så orden må du have til gode...download/file.php?id=576&mode=view
Ekspansionsbeholderen mangler lige. Kan du ikke lave en ny tegning thy (ellers er jeg bange for at det går galt med at lave anlæget)?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar