Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Flisbrænderen » 07 jan 2016 19:27

Der er en ting der ikke er nævnt endnu og det er selvom et pillefyr er opgivet til at yde f.eks 10 kw, så yder det kun 10 kw hvis det er trimmet korrekt og når det er nyrenset.

Jeg har lige to eksembler inden for den sidste måned, hvor en nabo og nogle venner begge har problemer med holde varme på og de havde begge ringet til en servicemand og fået at vide at der nok ikke var andet at gøre end at købe et fyr mere og sætte ved siden af. ( det var fyr af 2 forskellige fabrikater )
Der blev ikke stillet spørgsmål om hvornår kedel og røgkøler senest havde været renset og hvornår der havde været lavet fuld service med rens af blæser og dyser.
Der blev heller ikke spurgt til hvor mange piller de brugte pr døgn ved 100 % drift.
I begge tilfælde var det meget længe siden de var blevet renset grundigt overalt.
Det ene fyr kan fint følge med nu efter jeg har været med til at rense det grundigt. Det bruger kun piller lige nu der svarer til
66 % ydelse.
Det andet fyr skal jeg ud og rense grundigt i weekenden og er overbevist om at det kan følge med derefter, da det var ca 2 år siden der var blevet lavet service sidst og de fyrer med roefrø som giver rigtigt meget aske. De renser selv fyret hver anden uge, men dyser, blæser og luftvej er ikke renset de sidste 2 år.
Fyret har tidligere sagtens kunne følge med, men kan nu lige pludselig ikke når det bliver koldt.

Så jeg tror en stor del af de pille/stokerfyr som ikke kan varme nok når det bliver koldt skyldes mangel på service / rengøring, dermed ikke sagt det altid er det der er problemet.

Et oliefyr soder ikke nær så meget som et pille/stokerfyr og taber ikke nær så meget i ydelse i løbet af et år mellem service, som et pille/stokerfyr gør. Det skal renses oftere overalt for at have max ydelse og det er der nogle som glemmer eller ikke ved.

Da jeg købte nyt stokerfyr for 6 år siden valgte jeg et 11 kw selvom jeg var i tvivl om det kunne følge med til 132 m2 meget dårligt isoleret hus, fordi vi havde en brændeovn som kunne supplere når det var aller koldest, men den har lige kunnet klare opgaven uden brændeovn når det er koldest.

Sidste vinter kunne den så ikke varme nok og jeg kom i tanke om at dyserne ikke var renset i 2 år.
Efter dyser og blæser blev renset kunne den fint følge med igen.

Så ovenstående er på baggrund af egne erfaringer.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af thy » 07 jan 2016 20:39

Mange går mest op i at det kører godt hele året og justere det så tit til helårs indstilling,så mangler der så lige det sidste om vinteren når blæsten suger varmen ud af de ældre huse...

Har det så kørt fint forår sommer efterår tja så bliver der måske ikke renset i bund inden vinter sæsonen hvor svagheder viser sig som nu...

Nu er der jo ikke vildt forskel på 10 og 16 kw

Grunden til man skulle tage den lille model år tilbage var som regl der blev solgt 25kw feks Baxi kan jo klare 600m2 men blev solgt til huse på 120-400m2 for en sikkerhedsskyld det var noget skidt,det har så gjort mange i dag ikke kan få det lille nok..

Som sagt før..
Renset grundig
Justeret til årstiden
Trækstabilisator....indstillet til 10 ph ved næsten alle modeller

Så er der vel en del der afmonterer ekstra udstyr om sommeren turbolatorer ,røgvendere,semirens der vel også bremser røgen.osv...

Så en jeg får smæk for hæv set 5-10 grader de dage hvor det driller det giver et ikke ubetydelig overskud,på grund af når det er rigtig koldt ligger kedel temp mere under end ellers og de grader kan mangle for at radiatorer kan opvarme nok hvis de er lige små nok...

de få dage om året hvor er knald på må man bare acceptere en betydelig højere røgtemp og forbrug,man kan ikke spare sig til varmen...

Jeg fyrer ikke i brændeovnen i år kan godt se at det tar ca 10 kg mere om dagen pt,hvor jeg ligger omkring 40 kg så ligger vel på knap 10 kw men har 15 at tage af... Hvis jeg sku bytte til en pille brænder ville jeg nok tage 10kw og dog har jo calofæire i værksted så det blev nok 15-16 igen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af triumph » 08 jan 2016 06:10

Jeg startede med at have en Benekov R15, der blev udskiftet med en 16/24 KW Woody. Udskiftningen skete i marts måned, altså på et tidspunkt hvor forbruget lå på ca. 4 kw. Da jeg fik liv i woodyen, oplevede jeg et forbrug der lå ca. 50% over det jeg havde haft på Benekoven.
Jeg kom ret hurtigt til den konklution at det øgede forbrug skyldtes at der løb rigtigt meget luft uden om bålet, når fyret kørte lavlast
Jeg prøvede alt muligt for at få forbruget ned, skamolfætre (det hjalp, men gav fastbrændt aske på hærd) Jeg kom frem til at det bedste var temperaturstyring, der kunne starte fyret, der så f.eks kørte 12 kw (relativ høj ydelse) Så alt forbrændingsluften indgik i forbrændingen.
Ved at gøre dette kunne jeg nedsætte mit forbrug til det det var med benekoven.

Det er altså efter min mening ret vigtigt at ens fyr køre nogenlunde inden for det område hvor det har en ordenlig forbrænding, hvis man skal have en fornuftig fyringsøkonomie

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af nielshm » 08 jan 2016 09:09

Jeg havde en gammel Benekov på 25 KW som var alt for meget til mig. Derfor ville 15 KW være (og er) det fornuftige valg.
Når det er koldt ser jeg dog 2 meget væsentlige forskelle i virkemåden mellem det nye fyr og det gamle Benekov.

Benekov var en muldvarpestoker, skubber pillerne op og asken ud til siden og ned i skuffen - og kører derfor i dagevis uden stop.
MGM'en skal jo stoppe op og rense for hver 5-6 timer, en proces der i alt tager ca. 20 min. På de 20 min. når huset at opbruge alt hvad der er af varme, så temperaturen er ret lav når fyret tænder igen. Så skal der fyres med 100% effekt i ret lang tid for at komme op i temp. igen, det kan tage 1-1½ time med max. effekt inden effekten flader ud og bliver jævn. Så går der 3-4 timer, så gentager hele forløbet sig om igen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af triumph » 08 jan 2016 09:33

nielshm skrev:Jeg havde en gammel Benekov på 25 KW som var alt for meget til mig. Derfor ville 15 KW være (og er) det fornuftige valg.
Når det er koldt ser jeg dog 2 meget væsentlige forskelle i virkemåden mellem det nye fyr og det gamle Benekov.

Benekov var en muldvarpestoker, skubber pillerne op og asken ud til siden og ned i skuffen - og kører derfor i dagevis uden stop.
MGM'en skal jo stoppe op og rense for hver 5-6 timer, en proces der i alt tager ca. 20 min. På de 20 min. når huset at opbruge alt hvad der er af varme, så temperaturen er ret lav når fyret tænder igen. Så skal der fyres med 100% effekt i ret lang tid for at komme op i temp. igen, det kan tage 1-1½ time med max. effekt inden effekten flader ud og bliver jævn. Så går der 3-4 timer, så gentager hele forløbet sig om igen.
Men om sommeren / i overgangsperioder går der jo netop ikke 1½ t inden man har konstant temperatur, da afkølingen af kedel vandet er minimal.
Det er jo netop forår/efterår hvor man opnår fordele ved ikke at have et for stort fyr.


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Bagger » 08 jan 2016 09:58

nielshm skrev:Jeg havde en gammel Benekov på 25 KW som var alt for meget til mig. Derfor ville 15 KW være (og er) det fornuftige valg.
Når det er koldt ser jeg dog 2 meget væsentlige forskelle i virkemåden mellem det nye fyr og det gamle Benekov.

Benekov var en muldvarpestoker, skubber pillerne op og asken ud til siden og ned i skuffen - og kører derfor i dagevis uden stop.
MGM'en skal jo stoppe op og rense for hver 5-6 timer, en proces der i alt tager ca. 20 min. På de 20 min. når huset at opbruge alt hvad der er af varme, så temperaturen er ret lav når fyret tænder igen. Så skal der fyres med 100% effekt i ret lang tid for at komme op i temp. igen, det kan tage 1-1½ time med max. effekt inden effekten flader ud og bliver jævn. Så går der 3-4 timer, så gentager hele forløbet sig om igen.
Du kunne jo sætte rensertiden op, hvis askemængden i din piller tillader det...

Ydermere er der nogen tider du kan justere på.. nedlukningstid, opstartstjek osv. Det er dem der reelt tager lang tid, for selve rensningen af brænderskålen tager jo ikke mere end 1 minut.. :)

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af vinther2 » 08 jan 2016 10:36

Justering og rensning af kedel er af stor betydning for at 10 kw fyret kan følge med når det er rigtigt koldt, - det måtte jeg selv erkende!
Vores fyr kørte konstant 100%, men kom ikke over 50 grader i kedeltemperatur.

Jeg rensede kedelen (blev renset 3 uger før) og lavede en ny autoberegning. Må tilstå at det er mindst 1 år siden jeg sidst havde kørt en 6 minutters afvejning.

Den nye afvejning viste sig at være 80 gram mindre end der var tastet ind, så der var blæs nok på men for lidt pillefremføring.

De nye tal blev tastet ind og fyret blev startet op og efter nogle timer, ja det tog lang tid, så var kedeltemperaturen oppe over de 60 grader og ydelsen i % gik nedad.

Så jeg kan godt forstå at Pillebruger så tit nævner at man skal lave en ny afvejning. :wink:

xkfc

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af xkfc » 08 jan 2016 11:08

vinther2 skrev:Så jeg kan godt forstå at Pillebruger så tit nævner at man skal lave en ny afvejning. :wink:
Afvejning er fin, men først når det daglige forbrug passer tæt på det udregnede yder fyret det det er dimensioneret til. Og netop her halter utrolig mange pillefyr, når først sneglen pulserer i drift kommer der ofte ikke så mange piller som under afvejningen. Derfor har mange f.eks. 10kW fyr blot 6-8kW at varme vand med.

Jeg anbefaler altid at man kigger på sit eksisterende energi forbrug inden man skifter varmekilde, energi behovet er nemlig ganske konstant, og så er der kun virkningsgrad forskelle og økonomi i brændstof at tage stilling til.

I 85' da stokeren kom ind blev der lavet komplet energiberegning der gav at den gamle skole skulle bruge 41000kcal altså 47kW fyr, da der skulle isoleres og nye vinduer til blev et 20kW fyr valgt, det har aldrig været for lille. Så tog vi flere rum i brug, stadig var 20kW rigeligt, og da jeg udskiftede til Scotten blev et 16kW valgt, heller ikke det har været for lille til vores store klods af et hus.

Jeg tror ligesom andre i tråden at hovedproblemet er pillefyr der ikke er korrekt justeret, og renset.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af nielshm » 08 jan 2016 11:24

triumph skrev:Men om sommeren / i overgangsperioder går der jo netop ikke 1½ t inden man har konstant temperatur, da afkølingen af kedel vandet er minimal.
Det er jo netop forår/efterår hvor man opnår fordele ved ikke at have et for stort fyr.
Det er helt korrekt. Nu har jeg haft min 1. sommer med fyret, og for det første er det store fremskridt at jeg overhovedet KAN fyre uden det hele kvæles i sod og røg og overtemperatur. Dernæst er der en kæmpe reduktion i forbruget ved lav/mellem last i forhold til den gamle slughals.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af paw » 08 jan 2016 12:00

Der er sikkert en del fyr, der ikke yder det de skal, og det er jo tit indstillinger den er gal med.
70 % af de fyr, jeg har stillet ind er det alt for meget blæs, og selvfølgelig andre ting også, men især blæs er tit for høj.
Når det er sagt, så er der nok en del der har skelet til deres olie forbrug og købt fyr efter det.
De siger til smeden, vores forbrug er ??? til olie fyret, fint, siger smeden, så er det et ??? kw fyr i skal have.
Nu er det jo forbruget til 1 år, vi snakker om her, hvad ellers, og her kan det gå helt galt.
Hvis nu de nye købere ikke fortæller, at deres olie fyr er slukket hele sommeren og vvb er sat til strøm, så er deres forbrug jo egentlig højt. Men når så vinteren kommer så bliver der brugt olie i rå mængder, men det klarer olie fyret jo fint.
Det kører måske på 20 kw og laver lynhurtigt varme og ingen problemer der.
Men der kommer pille fyret til kort, og kan simpelt hen ikke følge med
Men i løbet af et år ser det jo rigtigt ud med piller versus olie, men man skulle nok se hvad olie fyret bruger i døgnet om vinteren når der rigtig koldt og blæsende og så vælge størrelsen på pille fyret ud fra det, istedet for som nu, hvor man kigger på årsbasis.


Besvar