Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Konstant røg ud af enden på sneglerøret

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Konstant røg ud af enden på sneglerøret

Indlægaf Bjørn » 11 feb 2008 12:28

Jeg har haft problemet nogle gange når el-tænderen går igang. Det sker nogle gange hvis den har pauset for længe (har sat min til ild ved o2 18 % for at undgå at den kører for tit) Har selv demontert hele røret fra magasinet og ind til kedelen for at tætte, tidligere, da også magasinet stod meget skevt montert i forhold til kedelen.

Nu kan der nogle gange komme lidt røg ud fra selve celleslusen, hvor endelågene er skruet fast. Her er der ingen tætning så vidt jeg har luret, kun masser af skruer som holder den samlet via flanserne. Dog lugter der meget sjældent røg i fyrrummet, så jeg har ikke gjort mere ved det, men der er brun farve efter en smule røgudslip.

En anden ting man skal være obs på, er at få renset ud luftkanalen mellem blæser og brænderhovede, her kan det godt falde endel aske ned, og i følge Martin medføre noget lignende symptomer hvis det forstyrrer luftstrømmen fra blæseren. Der er jo en lille luge man kan åbne i luftkassen, så det er hurtigt overstået.
Mvh. Bjørn

start2008
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Indlægaf start2008 » 15 feb 2008 10:01

Hvis i fjerner luftfordeler pladen på brænderen, så i kan komme ned i blæserluftkassen. Så kan i se at oven på sneglrør sidder et blankt stykke metal. Under metalpladen er to huller. Forbrændingsluften blæser henover pladen, der virker som ejektor og suger evt. røg ud fra sneglrør. Jeg vil væde på at der sidder træpiller i ejektorhullerne. Man skulle også kunne minimere problemet ved at få blæseren til at pulsere med kortere intervaller (mindre trykstød) og dermed forhindre overtryk i brændkammer. Jeg kan ikke huske hvad indstillinger skal være. Spørg leverandøren.

Ps. metalplade er svær at pille af, så mange bøjer bare pladen og hamre den på plads igen. Denne fremgangsmåde er dog på eget ansvar
mvh EX Benekov ejer
Jesper

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Servteqh » 15 feb 2008 20:47

Nu giver eltænderen temmelig meget luft når den er igang.
Så jeg er sikker på at der er overtryk i kedelrummet.

Det kan forklare din røg ud af snegle-enden
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Tilbage til "Benekov Stoker"