Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

A/C opfyldning

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
thomas larsen
Stoker VIII
Stoker VIII
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup

A/C opfyldning

Indlægaf thomas larsen » 09 nov 2015 20:12

Hej

Jeg tager lige chancen og høre om der er nogle herinde som arbejder eller kender nogle som arbejder med A/C anlæg, da jeg har en bil stående som gerne skulle have lidt på, for at tjekke for utætheder.. bilen er ikke transport bar, så personen skal komme til mig, så er der nogle i Vejen/brørup området som kan hjælpe???

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: A/C opfyldning

Indlægaf Bigfoot » 09 nov 2015 23:08

sådan et AC anlæg er altså ikke et man bare lige tager med på tur.... det vejer sku en del.

Men hvis du vil tjekke det for utætheder, så spørg på diverse værksteder, om de har en flaske med kvælstof til AC anlæg, så du kan prøve at skyde det i anlægget og tjekke med lækagesøger (eller sagt på en anden måde, opvaskevand i en forstøver)

Det er en noget billigere end at bruge R134B til at trykprøve med.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf Flemming DJ » 10 nov 2015 10:30

Bigfoot> ... og bedre for naturen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

baggadap
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 19 gange

Indlægaf baggadap » 10 nov 2015 16:03

Kan man ikke trykprøve med trykluft? Kræver selvfølgelig at anlægget er HELT tømt for kølemiddel!

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Indlægaf Bagger » 10 nov 2015 17:38

I teorien jo, men det har anlægget sandelig ikke godt af.. Du skal ligeså påregne, at det er specielle lynkoblinger der sidder på, så du kan ikke bare tage hvad som helst og stoppe i. Lynkoblingen monteres, derefter skrues der på koblingen for at åbne ned til selve anlægget. Nitrogenen, eller kvælstof om man vil, tror jeg du skal være gode venner med værkstedet for at låne.

Sagt på gammeldags dansk, så er det altså ikke for uvidende at arbejde med A/C anlæg, og jeg vil på det kraftigste råde dig til at søge fagfolk. Du kan lynhurtigt skade mere end du gavner.

Hvis du absolut vil selv, så vil jeg anbefale dig at søge på Ebay. Her kan du købe små flasker med sporemiddel i. Der er indbygget kobling samt tryk i beholderen. Du starter motoren, tænder for A/C'en og lader den tømme flasken. Herefter igang med gule briller og UV lampe. Det er en sikker og effektiv måde at konstatere utætheder for knap så erfarne.

Det kan påtænkes at der er R134A på anlægget, og som den HFC gas den er, så har den betydende drivhuseffekt. Så for din, min og alle vores børns skyld, så pas på!

Du ved, mange bække små! ;)

ctn

Indlægaf ctn » 10 nov 2015 17:49

Hej syntes vi mangler lidt info , hvad er det for et anlæg vi snakker om , er det bil , bus , limousine eller ? , har anlægget været åbent i lang tid og er så lige lukket , hvis ja så kan man godt bruge trykluft , ( så er der nemlig kommet fugt i systemet ) trådstarter kom med lidt flere oplysninger mvh. christian

thomas larsen
Stoker VIII
Stoker VIII

Indlægaf thomas larsen » 10 nov 2015 17:58

Det er på en bil, systemet har været åbent grundet compressor skift, og da der har været r134a i systemet, har der også været sporemiddel i.. har uv lampe + gule briller og har fundet andre utætheder i anlægget, som jeg har haft skildt ad og skiftet o-ringe.. da bilen er vinter opbevaret kan den ikke transpoteres nogen steder, og da der er skildt en masse af på bilen for at kunne udskifte dele, ville det være idelelt at få en ud, som lige kunne påfylde lidt for at tjekke om det er blevet tæt...

har kigget på ebay, men man må da ikke selv impotere det må man???

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Indlægaf Bigfoot » 10 nov 2015 18:45

det er ikke alle og enhver der kan få lov til at købe det stads.....

Men det er de færreste der vil udlåne deres apparater til sådan en tur på landevejen. Det er noget dyrt materiel.
Jeg ved der findes kørende klimaservice firmaer, men om de stadig eksisterer, aner jeg ikke. Prøvede lige at google det, men synes ikke rigtig jeg kunne finde noget.

Jeg ville prøve med sådan en lille forsøgsflaske med sporemiddel, og så arbejde ud derfra.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

thomas larsen
Stoker VIII
Stoker VIII

Indlægaf thomas larsen » 10 nov 2015 18:53

Nej det ved jeg godt, men der er jo en del kølerservice med mere, som ikke har de store apparter, men bare manifolde og vacuum pumpe, også en 25 kg tønde med r134a i, så kunne være fint at finde sådan en..

Dvs de dåser man køber på ebay, er fuld lovligt at impoterer, når det er i så små mængder???

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 54 gange

Indlægaf John Skov Jensen » 10 nov 2015 18:58

thomas larsen skrev:Hej

Jeg tager lige chancen og høre om der er nogle herinde som arbejder eller kender nogle som arbejder med A/C anlæg, da jeg har en bil stående som gerne skulle have lidt på, for at tjekke for utætheder.. bilen er ikke transport bar, så personen skal komme til mig, så er der nogle i Vejen/brørup området som kan hjælpe???

Prøv dem her

http://www.findan-as.dk/default.asp?page_id=25

Jeg har selv været i forbindelse med dem i forbindelse med ac på mejetærskere.
De har en del servicebiler og kommer i det meste af landet i samarbejde med disse firmaer

http://www.findan-gruppen.dk

Tilbage til "Bil, MC og Motor"