Side 1 af 1

Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 03 okt 2015 10:56
af nielshm
På et bilforum har jeg haft en diskussion med en, hvor vidt det er ligegyldigt om det er reklamationsret eller garanti der følger med fyret. Om man monterer selv og må nøjes med reklamationsret som ved RTB, eller der er onsite garanti uanset hvad som ved MGM.
RTB dækker jo desuden kun stumpen, så skal den monteres er det med timeløn.

Så det kunne være spændende at høre, hvor meget betydet det, hvordan I er dækket af garanti eller reklamationsret? Betyder det noget for jeres valg af fyringsanlæg? Er det en del af livet med fyr selv at skrue på skidtet, eller skal det bare virke 100% incl reparation?

Re: Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 03 okt 2015 12:11
af Lintz
Se. Det med garanti er jo nok noget man skal undersøge. En ting jeg blev lidt klogere på fra en tidligere tråd omhandlende garanti var at man nok bør undersøge HVEM der skal afholde garantien.
Er det producenten eller forhandleren ???
Det kan jo godt afspejle sig i prisen på fyret. Så ved den billige forhandler er garantien måske ved producenten og han kan eventuelt måske være lidt ligeglad hvis du henvender dig til ham i en reklamationssag (lidt træls hvis producenten er fra f.eks Kina). Hvorimod den forhandler som måske er lidt dyrere har taget forbehold i prisen for at der kan komme nogle reklamationer.
For mit eget vedkommende valgte jeg Danmarks mest solgte fyr da jeg derved mente at så gik jeg ikke helt galt i byen. Forhandleren blev en lokal som havde en professionel tilgang til opgaven.
Jeg har aldrig haft brug for garantien på fyret, men har fået skiftet en Vvb og to cirkulationspumper under garantien. Om det har været producent eller forhandler som har stået for garantien ved jeg ikke. Men der har ikke været nogle problemer.

Re: Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 04 okt 2015 09:59
af triumph
Det er jo meget afhængigt af hvad man køber. Jeg købte en helt ny model af Benekov R15 engang. Den var så ny, at der ikke var nogen tilbagemeldinger på fyret. Grunden til at jeg valgte den, var at den på papiret kunne noget de andre fyr ikke kunne (Fyre med korn, semirens, have aut optænding, og ikke koste en bondgård) Det kunne andre fyr ikke.
Det fungerede dog ikke særligt godt, og jeg fik pengene tilbage. Her var jeg jo enormt glad for garantien.
Det er jo noget helt andet når man køber markedets mest solgte fyr, der har været produceret i en længere årrække, så ved man jo nogenlunde hvad man får

Re: Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 04 okt 2015 10:41
af MichaelK
Markedets mest solgte enhed, kan jo også være fejlbehæftet? Der er ingen garanti mod
produktionsfejl, eller fejl i den efterfølgende kvalitetskontrol.

Husk også lige på at det, som udgangspunkt ALTID er sælgeren, og ikke producenten, der
skal håndtere sager omhandlende reklamation/garanti fra køber.
Køber man en cirkulationspumpe hos VVS-Eksperten, må de ikke henvise til Grundfos, hvis
der efterfølgende opstår en reklamationssag? Sælger kan sørge for reparation/ombytning
af varen, og må så efterfølgende selv tage kontakt til producenten. Den del kommer ikke
køber ved, men er alene en sag mellem sælger og producent.

Nogle producenter tilbyder selv at håndtere garanti- eller reklamationssager, men det
skal så fremgå af den dokumentation, der indgår i handelen mellem sælger og køber.



Mvh.

Re: Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 06 okt 2015 18:29
af Luffe65
Jeg har lige fået et MGM junior fyr monteret. En af grundene til at vælge det, var netop garantien.

Re: Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 07 okt 2015 07:54
af nielshm
Luffe65 skrev:Jeg har lige fået et MGM junior fyr monteret. En af grundene til at vælge det, var netop garantien.
Nu har min egen MGM Comfort haft 2 små tilfælde at udsættere. Ikke noget alvorligt, men det krævede alligevel at Karsten kom forbi. HVIS jeg skulle have betalt arbejdsløn af egen lomme, så var det alligevel blevet til ca. 1.500 kr., ikke noget som jeg på nogen måde ville finde rimeligt, når fyret er nyt.
Men det er jo præmissen ved andre visse mærker, at kun reservedelen er dækket.

Nu sådan et fyr som Pellux formulerer sig meget firkantet: PELLUX 100 skal installeres af en autoriseret og kompetent tekniker i overensstemmelse med producentens anvisninger og gældende forskrifter, normer og love. Hvis dette krav ikke er opfyldt, bortfalder garantien.
Det lyder næsten som om at de ikke har tænkt sig at dække noget helst, reklamationsret eller ej.

RTB formulerer sig lidt blødere, i det de selv gør opmærksom på, at kun reklamationsretten er gældende, hvis ikke det er monteret autoriseret.

EcoHeat følger købeloven, men fraskriver sig enhver garanti, hvis ikke fyret er registreret hos EcoHeat senest efter 14 dage. Arbejdsløn er heller ikke dækket.

Re: Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 07 okt 2015 08:09
af Hjemme teori
nielshm skrev: Nu har min egen MGM Comfort haft 2 små tilfælde at udsættere. Ikke noget alvorligt, men det krævede alligevel at Karsten kom forbi. HVIS jeg skulle have betalt arbejdsløn af egen lomme, så var det alligevel blevet til ca. 1.500 kr., ikke noget som jeg på nogen måde ville finde rimeligt, når fyret er nyt.
Men det er jo præmissen ved andre visse mærker, at kun reservedelen er dækket.
Det kommer da vist an på så meget.

Hvis du køber et fyr på nettet leveret med fragtmand og selv sætter op, så leverer du selv arbejdslønnen.

Hvis du gør det samme men lader en anden sætte det op, betaler du nok også selv arbejdslønnen.

Hvis du køber fyr og montering i en pakke (og så er prisen jo en anden) så ville jeg da klart forvente at arbejdsløn er incl. i reklamationer/garanti.
Men lige meget hvordan man vender og drejer det er der kun en til at betale, så er spørgsmålet bare hvornår man betaler. Så det er jo også en del af udregningen på prisen.

Re: Hvad betyder ordentlig garanti for dig?

: 07 okt 2015 10:34
af triumph
Sagen er jo den, at hvis en vvsér levere et fyr, så beregner han en vis fortjeneste på fyret.
Hvis fyret går i stykker, og skal repareres på garantien. Så betaler Pellux/NBE/Baxi som regel kun delen, og montøren må selv betale for tiden han bruger på udskiftningen af delen. (så er der særlige tilfælde, hvor der er generelle fejl, hvor producenten sender reperatøre ud til kunder)
Hvis man sælger noget gennem en webshop, så begynder det jo at blive mere speget. For webshoppen tager ikke nødvendigtvis ud og fejlsøger på folks udstyr. Producenten kan sige at han gerne vil fejlfinde på en kedel, hvis den bliver transporteret til hans værksted, men det er jo ikke særligt hensigtsmæssigt.
Der er stor forskel på hvor man gør sine internet handler/handler uden montage. og hvor hjælpsomme forhandlere er